Z roku na rok poprawia się obraz infrastruktury drogowej na Podlasiu. Inwestycje będące w budowie są oddawane do użytku (S8 i kilka odcinków S61), a te drogi, na które po rozstrzygnięciu przetargów podpisano umowy (większość odcinków S61), przechodzą z etapu projektowania w etap robót budowlanych. Na S19 trwa obecnie rozstrzyganie przetargów, a wkrótce podpisywane będą umowy z wykonawcami. Na jednym odcinku trwają prace przygotowawcze.
Realizacja drogi ekspresowej S19 na terenie województwa podlaskiego nabrała w ostatnich latach tempa. Znaczna część inwestycji jest obecnie w fazie przetargów - od Kuźnicy Białostockiej do Sokółki i od Krynic k/Białegostoku, przez Bielsk Podlaski i dalej na południe aż do Lublina. Te odcinki mają również wydane decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych. S19.
Najkrótszą drogą
Z całej, liczącej około 175 km podlaskiej części S19, jeden odcinek o długości nieco ponad 40 km jest jeszcze na etapie przygotowań. To fragment od Sokółki przez Czarną Białostocką po Dobrzyniewo Duże, na który 6 marca br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). To najkrótszy wariant „eski” pomiędzy Sokółką a Białymstokiem, a dokładnie węzłem Białystok Zachód (połączenie z istniejącą S8 do Warszawy).
Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu drogi ekspresowej było wykorzystanie w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19. Inwestycja rozpoczyna się od węzła Sokółka Zachód, dalej biegnie w pobliżu miejscowości Straż, przez Czarną Białostocką, aż do istniejącej obwodnicy Wasilkowa. Na odcinku od węzła Wasilków (dawniej Święta Woda), który pozostaje bez zmian, do węzła Białystok Północ (dawniej Sochonie) istniejąca jednojezdniowa droga krajowa nr 19 (obwodnica Wasilkowa) zostanie rozbudowana do parametrów drogi ekspresowej (dobudowa lewej jezdni), a taki sam przekrój zyska też kolejny odcinek od węzła Białystok Północ (Sochonie) do Dobrzyniewa Dużego.
Wniosek o DŚU jest obecnie rozpatrywany i analizowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Białymstoku. Planowane uzyskanie tej decyzji to wiosna 2021 roku.
S16. Wybór korytarza
Jednym z elementów sieci dróg szybkiego ruchu w województwie podlaskim ma być droga ekspresowa S16 łącząca drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Droga Ełk - Knyszyn z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało prognozę i analizę ruchu, a w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wypracowało sześć wariantów przebiegu, z których do dalszej analizy skierowane zostały trzy, wszystkie w przybliżeniu poprowadzone w rejonie istniejącej DK65. Obecnie trwają konsultacje społeczne, które zakończą się 4 grudnia.
Jednocześnie od 15 września br. rozpoczęły się wstępne prace przy korytarzu alternatywnym dla przebiegu S16, tym razem wzdłuż istniejącej DK8 z przejściem Biebrzy w rejonie Sztabina i połączeniem z S61 na węźle Raczki (obwodnica Augustowa).
Dwie obwodnice od podstaw
W województwie podlaskim na etapie przygotowania jest też pięć zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Niektóre z inwestycji mają już wydane decyzje środowiskowe i pod koniec grudnia będą na nie ogłaszane przetargi (Suchowola i Sztabin w ciągu DK8), a przy obwodnicy Białobrzeg trwają jeszcze prace koncepcyjne.
W Programie znalazły się też dwie obwodnice, które są przygotowywane od podstaw. https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39894/Program-100-obwodnic-na-Podlasiu-krok-po-kroku
Obwodnica Augustowa
Obwodnica Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 16 jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zyska na całej swojej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś, co ma umożliwić wykorzystanie jej do ruchu cięższego niż obecnie. Żeby jednak uniknąć powrotu ciężkiego transportu do miasta zaplanowaliśmy południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa.
Obecnie trwa opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej, a także z materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Analizowane są różne warianty, także ten najdłuższy, który na początku tego roku przedstawił burmistrz Augustowa (tzw. wariant samorządowy).
Odbiór Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej przewidziany jest na II kw. 2022 r. Ogłoszenie przetargu w systemie „Projektu i buduj” planowane jest na III kw. 2024 r., a roboty budowlane na lata 2026-2028.
Obwodnica Zambrowa
Znajdujemy się na początkowym etapie prac nad tą inwestycją. Przetarg planowany na połowę grudnia ma wyłonić wykonawcę Studium Korytarzowego oraz Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej.
Celem prac jest przedstawienie wszystkich możliwych korytarzy, którymi obwodnica mogłaby przebiegać oraz wskazanie wśród nich najbardziej korzystnego zarówno dla miasta, jak i układu sieci dróg krajowych w rejonie Zambrowa. Uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest w roku 2023. Według wstępnych prognoz realizacja południowej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026-2028.
Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66).