Na bieżąco prowadzimy prace przygotowawcze dla kolejnych inwestycji drogowych w regionie. Kompleksowy system dróg szybkiego ruchu, realizowany w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025 r.), przyniesie dla województwa szybkie połączenie aglomeracji bydgoskiej z Toruniem i autostradą A1. Przyśpieszy również dojazd z zachodniej części województwa do Gdańska, Poznania i Wrocławia dzięki gotowej drodze ekspresowej S5. Przed przystąpieniem do budowy należy jednak wykonać szereg prac przygotowawczych i analiz.
Więcej o etapach powstawania drogi pisaliśmy tutaj .
Droga ekspresowa S5
Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni. Trasa S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie mieć długość prawie 130 km i przebiegać będzie od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mieleszyna na granicy z woj. wielkopolskim. W przyszłości połączy również Nowe Marzy z Ostródą.
Odcinek drogi S5 Żnin Północ - Mieleszyn (granica woj. kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego) został otwarty w grudniu 2019 r. Odcinek Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec oraz odcinek Szubin Północ - Żnin Północ funkcjonują na zasadach czasowej organizacji ruchu i obecnie trwają na nich ostatnie prace wykończeniowe.
Trwają również prace na budowie odcinka Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie. Do końca roku planowane jest udostępnienie kierowcom całego odcinka w ramach czasowej organizacji ruchu, czyniąc tym samym przejezdną całą obwodnicę Bydgoszczy.
Z powodu nierzetelnego wykonawcy w ubiegłym roku rozpisaliśmy przetargi na dokończenie trzech odcinków trasy S5. Odcinek Nowe Marzy - Świecie Południe oraz Świecie Południe - Bydgoszcz Północ są w budowie, a ich ukończenie planowane jest na III kwartał 2022 r. Odcinek Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ jest trzecim, który wymagał ponownego wyboru wykonawcy, a jego ukończenie jest planowane na III kwartał 2021 r.
Wykonaliśmy też pierwszy krok do połączenia Ostródy z Wrocławiem drogą ekspresową S5. W październiku odbyła się prezentacja Studium Korytarzowego S5 Nowe Marzy - Ostróda, które zawiera cztery korytarze poprowadzenia przyszłej drogi. Jednym z nich lub kombinacją kilku poprowadzona zostanie przyszła droga ekspresowa S5 łącząca autostradę A1 i drogę ekspresową S7.
Więcej szczegółów tutaj .
Długość: około 170 km
Faza inwestycji: 1 odcinek gotowy, 2 przejezdne, 4 w budowie, 1 Studium Korytarzowe opracowane
Droga ekspresowa S10
W przygotowaniu znajduje się droga ekspresowa S10, która docelowo połączy Szczecin z Warszawą. W woj. kujawsko-pomorskim znajdują się jej trzy odcinki. Pierwszy to trasa Wyrzysk - Bydgoszcz o długości około 40 km, która znajduje się w fazie opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Droga połączy woj. kujawsko-pomorskie z Wielkopolską i dalej ze Szczecinem.
Drugim odcinkiem jest Bydgoszcz - Toruń, na który w lutym br. uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). W I kwartale 2021 r. planujemy ogłoszenie przetargu na realizację tej inwestycji. W ramach jednego zadania powstaną także węzły na drodze krajowej nr 25 w okolicach wsi Brzoza oraz Zielonka.
Dla dalszego przebiegu S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego opracowaliśmy Studium Korytarzowe prezentujące możliwy przebieg drogi od autostrady A1 do drogi ekspresowej S7. Studium stanowi część większego opracowania, w którym badamy również możliwe lokalizacje przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, ułatwiającej skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy autostradzie A2.
Długość: około 140 km
Faza inwestycji: 2 odcinki STEŚ-R w przygotowaniu, 1 Studium Korytarzowe opracowane
Rządowy Program budowy 100 obwodnic
W listopadzie rozpisaliśmy przetarg na dokumentację STEŚ-R dla czterech z sześciu obwodnic (Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Strzelna i Nowej Wsi Wielkiej) przewidzianych do realizacji na terenie województwa w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Trwają uzgodnienia Programu Inwestycji dla dwóch kolejnych obwodnic (Lipna i Kruszwicy).
Długość: łącznie około 40 km
Faza inwestycji: STEŚ-R w przetargu dla czterech obwodnic, 2 obwodnice we wstępnym opracowaniu
Więcej o rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 pisaliśmy przy okazji ogłoszenia przetargów STEŚ-R dla czterech obwodnic tutaj .
Dwie obwodnice w ciągu drogi krajowej nr 25
Trwa postępowanie w sprawie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, które prowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. W proponowanym wariancie obwodnica Sępólna Krajeńskiego ma mieć ponad 6 km długości. Ponieważ trasa przecinana jest przez rzekę, wiadukt kolejowy, skrzyżowania oraz ronda, zlokalizowanych zostanie na niej kilka obiektów inżynierskich.
Druga obwodnica wyprowadzi ruch z Kamienia Krajeńskiego. W proponowanym wariancie planowane jest podłączenie obwodnicy do istniejącego ronda łączącego drogę krajową nr 25 i drogi powiatowe nr 1105C Dąbrowa - Kamień Krajeński oraz 1104C Stare Gronowo - Witkowo - Kamień Krajeński. Przewiduje się również budowę mostu oraz wiaduktu.
Długość: około 9 km
Faza inwestycji: STEŚ-R w opracowaniu dla obu obwodnic
Więcej o obwodnicach Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego pisaliśmy tutaj .