Podpisaliśmy umowę na projekt i budowę I odcinka DK75 Brzesko - Nowy Sącz, czyli II etapu tzw. łącznika brzeskiego

Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę I odcinka DK75 Brzesko - Nowy Sącz, czyli II etapu tzw. łącznika brzeskiego. Od 23 listopada 2020 r. będzie się liczył termin realizacji zadania. Koszt prac wyniesie 98 321 280,00 zł brutto. Wykonawcą jest firmą Eurovia Polska.



Co w ramach zadania? GDDKiA 

Zadanie obejmuje budowę drogi głównej ruch przyspieszonego, łącznic, dodatkowych jezdni, zlokalizowanych w pasie drogi głównej ruchu przyspieszonego, a także budowę lub przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Powstaną obiekty inżynierskie i system odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy (rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne i retencyjno-infiltracyjne).

 

Przebudowane zostaną istniejące drogi i skrzyżowania, urządzenia teletechniczne i energetyczne, sieci wodociągowe, sieci gazowe, urządzenia melioracyjne i hydrologiczne oraz urządzenia kolejowe. W niezbędnym zakresie przełożone będzie koryto rzeki Uszwicy. Przewidziano także zabezpieczenia akustyczne, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, nasadzenia zieleni i ogrodzenie drogi głównej. Wybudowane zostaną dwa mosty nad rzeką Uszwicą, wiadukt nad ul. Pomianowską w Brzesku oraz dwa przejścia dla zwierząt. 

 

Termin realizacji GDDKiA 

Na realizację zadania, zgodnie z umową, wykonawca ma 36 miesięcy, z czego zgodnie z warunkami kontraktu w terminie 10 miesięcy ma zostać wykonany projekt i powinny zostać złożone dokumenty do Wojewody Małopolskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Do czasu realizacji prac budowlanych nie będą wliczane okresy zimowe, czyli od 16 grudnia do 15 marca, w trakcie prowadzenia robót budowlanych. 

Dwie jezdnie

II część tzw. łącznika brzeskiego z A4, a jednocześnie zachodnia obwodnica miasta, przebiegająca w ciągu DK75, będzie drogą dwujezdniową. Początkowo odcinek ten planowany był jako droga jednojezdniowa, jednak analiza i prognoza ruchu przeprowadzone w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wykazały, że przekrój ten może się okazać niewystarczający. Minister Infrastruktury zatwierdził aneks do Programu Inwestycji dla budowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko - Nowy Sącz, który zakłada, że także pierwszy jej odcinek, czyli II część łącznika brzeskiego, powstanie jako droga dwujezdniowa ruchu przyspieszonego (klasy GP).   

 

Dwa etapy

Trasa rozpocznie się od zrealizowanego już i oddanego do ruch w 2016 r. I etapu łącznika, który przebiega od węzła Brzesko na A4 do DK94. Będzie miała długość ok. 3 km. Włączenie jej do istniejącej drogi krajowej nr 75 nastąpi w rejonie ul. A. Mickiewicza.  

 

Po wybudowaniu II etapu łącznika brzeskiego odsunięty zostanie od miasta ruch tranzytowy, pomiędzy autostradą A4 a wyjazdem w kierunku Nowego Sącza. Korzystnie wpłynie to na rozładowanie spiętrzeń ruchu w godzinach szczytu w Brzesku. Poprawi się bezpieczeństwo ruchu i skróci czas przejazdu.  

 

Kalendarium  

4 maja 2017 r. - zawarta została umowa na przygotowanie STEŚ z uzyskaniem decyzji środowiskowej  

4 marca 2020 r. - decyzja środowiskowa stała się ostateczna  

2 lipca 2020 r. - ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi  

28 sierpnia 2020 r. - otwarto oferty przetargowe  

30 października 2020 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę 

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych FacebookiTwitter.