Pierwszy, podlaski odcinek Via Carpatii jest już w realizacji

Podpisaliśmy umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Białystok Południe do Plosek o długości prawie 13 km. To pierwszy fragment, z dziesięciu, międzynarodowej trasy Via Carpatii w woj. podlaskim, który przechodzi do etapu realizacji. Do końca roku planujemy podpisanie umów na kolejne odcinki tej drogi, stanowiącej też obwodnicę Białegostoku.



Były przetargi, są umowy GDDKiA 

- Dotrzymujemy słowa i rozpoczynamy proces realizacji Via Carpatii na Podlasiu! Wyrównujemy szanse regionów Polski, a zarazem tworzymy międzynarodowy korytarz transportowy - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.  

 

- Podpisana dziś umowa na odcinek od węzła Białystok Południe do Plosek nad Narwią, to pierwsza z trzech najbliższych umów na realizację trasy S19 w woj. podlaskim.  Jeszcze w tym roku planujemy podpisać kontrakty z wykonawcami odcinków Księżyno - Białystok Południe (wraz z DK65 do Grabówki) oraz Białystok Zachód - Księżyno. W ten sposób w realizacji będzie już cała tzw. południowa obwodnica Białegostoku wraz z wylotem w stronę Bielska Podlaskiego. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

 

W pierwszej połowie 2021 r. planujemy podpisanie umów na pozostałe odcinki S19 w woj. podlaskim, na które w tym roku ogłosiliśmy przetargi - dodał szef GDDKiA. 

 

Eska nad Narwią  GDDKiA 

Odcinek Białystok Południe (bez węzła) - Ploski nad Narwią ma długość 12,73 km. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton czy asfalt - wybierze wykonawca. Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny.  

Wykonawcą zadania o wartości 396,9 mln zł jest firma Mota Engil Central Europe. 

 

Harmonogram prac 

  • III/IV kwartał 2021 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) 

  • II kwartał 2022 r. - uzyskanie decyzji ZRID 

  • 2022-2024 - lata realizacji  

Dane techniczne  

  • Przekrój docelowy - 2x2 

  • Liczba i szerokość pasów ruchu - 2 x 2 x 3,5 m 

  • Pas dzielący wraz z opaskami - min. 5 m 

  • Prędkość projektowa - 120 km/h  

  • Pas awaryjny - 2,5 m 

  • Kategoria ruchu - KR 6  

  • Obciążenie nawierzchni – 11,5 t/oś 

 

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.