Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami podpisaliśmy dziś umowy na projekt i budowę dwóch kolejnych części drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. W sumie warte są ponad miliard złotych i po wybudowaniu w 2024 roku stanowić będą tzw. południową obwodnicę Białegostoku.
Wykonawcy, firmy Budimex i Aldesa, mają zrealizować łącznie 24,5 kilometra drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Białystok Zachód i Białystok Południe oraz 13,68 km nowego przebiegu DK65 w standardzie GP (ruchu głównego przyspieszonego).
Wykonywane w obu zadaniach odcinki S19, czyli Białystok Zachód - Księżyno oraz Księżyno - Białystok Południe łączą się z realizowanym od 27 listopada bieżącego roku odcinkiem Białystok Południe - Ploski, czyli wylotem S19 z obszaru aglomeracji białostockiej w stronę Bielska Podlaskiego. Razem stanowią przeszło 37-kilometrowy podlaski fragment międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia, który docelowo ma połączyć kraje nadbałtyckie z krajami Europy Południowej. Realizacja drogi ekspresowej S19 w pełnym jej przebiegu, która w zdecydowanej mierze pokrywa się z przebiegiem trasy Via Carpatia w Polsce, stała się możliwa dzięki zwiększeniu przez Rząd w 2017 r. limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych ze 107 do 135 mld zł. Dzisiaj ten limit wynosi już blisko 164 mld zł.
- Dotrzymujemy słowa. Kolejne odcinki drogi ekspresowej S19, czyli szlaku Via Carpatia w województwie podlaskim wchodzą w fazę realizacji. Powstanie zachodnia i południowa obwodnica Białegostoku. To efekt decyzji rządu z 2017 r., gdy rozszerzyliśmy finansowanie Programu Budowy Dróg Krajowych. Budujemy spójną sieć komunikacyjną naszego kraju - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Zgodnie z naszymi zapowiedziami podpisujemy dzisiaj kolejne ważne umowy dla realizacji drogi Via Carpatia w Polsce. Pod koniec listopada podpisaliśmy kontrakt na realizację odcinka S19 Białystok Południe - Ploski w woj. podlaskim. Dzisiaj są to odcinki Białystok Zachód - Księżyno oraz Księżyno - Białystok Południe. Pracujemy dalej i wkrótce poznacie Państwo kolejne efekty naszych działań. - powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.
- Do połowy 2021 r. planujemy podpisać umowy na pozostałe siedem odcinków S19 w woj. podlaskim, na które w tym roku ogłosiliśmy przetargi. Przypomnijmy, że to w sumie dziesięć postępowań na łącznie ok. 151 km dróg, w tym ponad 134 km drogi ekspresowej, a pozostałe ok. 17 km to fragmenty DK65 i 66 realizowane w ramach kontraktów na S19. W tym roku podpisaliśmy już w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych w sumie 31 umów na drogi o łącznej długości 422,6 km i wartości 17,6 mld zł - dodał szef GDDKiA.
Odcinek Białystok Zachód (bez węzła) - Księżyno (z węzłem) ma być drogą dwujezdniową o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowaną do ruchu ciężkich pojazdów o nośności 11,5 t/oś. To kolejna z inwestycji GDDKiA, w której wykonawca ma możliwość wyboru rodzaju nawierzchni i sam zdecyduje czy trasę główną zbuduje betonową czy bitumiczną.
Przewidziane są dwa węzły. Pierwszy z nich to Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki. Drugi to węzeł Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678. Budowa tego węzła będzie prowadzona w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w rozwiązania niedawno przebudowanej drogi wojewódzkiej nr 682 do Łap i nr 678 do Wysokiego Mazowieckiego.
Zadanie obejmować będzie także budowę jednego Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino) obsługującego oba kierunki ruchu na drodze ekspresowej S19, Obwodu Drogowego oraz 24 obiektów inżynierskich. Wśród nich są dwa wiadukty kolejowe, w tym jeden nad linią kolejową nr 6 do Warszawy, tzw. Rail Baltica.
Odcinek wykona za 577 mln zł firma Budimex.
Księżyno - Białystok Południe
To zadanie składa się z dwóch odcinków - dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 7,95 km, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, przystosowanego do ciężkiego ruchu (kategoria KR6) oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki - dwujezdniowego (po dwa pasy ruchu w każda stronę) o długości 1,1 km, do skrzyżowania z istniejącą drogą powiatową nr 1484B i dalej odcinka 12,6 km jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każda stronę, aż do włączenia w istniejącą DK65 w pobliżu miejscowości Grabówka. Między skrzyżowaniami z istniejącą drogą powiatową nr 1484B a skrzyżowaniem z istniejącą DK19 będzie zachowana rezerwa terenu pod drugą jezdnię (około 5,9 km).
Rodzaj konstrukcji nawierzchni obu odcinków (beton cementowy czy asfalt) wybierze wykonawca. W ramach zadania powstanie jeden węzeł komunikacyjny - Białystok Południe, gdzie droga krajowa nr 65 będzie krzyżować się z drogą ekspresową. Węzeł zapewni relację na kierunku Lublin - Białystok - granica państwa w Bobrownikach.
Na całym kontrakcie wybudowane zostaną 24 obiekty inżynierskie, w tym 14 przejść dla zwierząt.
Odcinek wykona za 456,14 mln zł konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones (partner).
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.