Od jutra, 19 grudnia, kierowcy będą mogli korzystać z obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10. Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 17,8 km wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, w tym ponad 3 tys. ciężarówek, które każdej doby przejeżdża przez samo centrum Wałcza.
Łączna wartość inwestycji to około 657 mln zł. Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, wysokość dofinansowania UE wyniosła 264,8 mln zł.
Prawie 20 km dwujezdniowej drogi ekspresowej
Obwodnica Wałcza omija miasto od północy. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na trasie powstało 13 wiaduktów, 2 mosty, 2 estakady i 4 wiadukty ekologiczne. Największymi obiektami są dwie duże estakady, E-1 o długości 276 metrów i E-2 o długości 760 metrów. Połączenie z pozostałymi drogami zapewniają cztery węzły drogowe: Wałcz Zachód z DK10 od strony Szczecina, Wałcz Północ z DW163, Wałcz Wschód z DK22 i Witankowo z DK10 od strony Piły.
Zysk dla mieszkańców i transportu
Wałcz był dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym. Przez miasto prowadzą dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od 1945 roku i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz potrafił zająć nawet godzinę. Teraz obwodnica w ciągu S10 wyprowadzi główną część ruchu tranzytowego z miasta, a pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy ominą Wałcz. Przypominamy, że obecnie opracowywana jest dokumentacja dla obwodnicy Wałcza w ciągu DK22, która powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Sprawne dokończenie inwestycji przez nowych wykonawców
Inwestycję pierwotnie realizowała firma Energopol Szczecin. Wykonawca ten wstrzymał roboty po zrealizowaniu około 85 proc. prac. GDDKiA w październiku ubiegłego roku odstąpiła od umowy z tym wykonawcą. Jeszcze w grudniu 2019 roku ruszyły przetargi na dokończenie inwestycji. Prace zostały podzielone na kilka zadań, dzięki czemu w realizacji wzięły też udział mniejsze firmy. Roboty na trasie głównej prowadziła firma PORR, wiadukty i kanał technologiczny wykonywał Budimex, roboty na węzłach kończyła firma Pol Dróg Drawsko Pomorskie, bariery, ogrodzenie i oznakowanie GZD – Saferoad Grawil, a zieleń firma MGM Business z Wałcza. Błyskawiczne przetargi i sprawna realizacja przez nowych wykonawców pozwolą na udostępnienie obwodnicy przed końcem 2020 r.
Przed nami jeszcze prace przy węźle Wałcz Zachód
Pewne prace na inwestycji można wykonać po przełożeniu ruchu na obwodnicę. Tak jest z przebudową włączenia węzła Wałcz Zachód do dawnego przebiegu DK10. Droga musi być na odcinku około 300 metrów całkowicie przebudowana i nie można było tych prac zrealizować „pod ruchem”. Dlatego od połowy stycznia przyszłego roku węzeł Wałcz Zachód będzie zamknięty. Ruch będzie skierowany na pozostałe węzły. Prace te mają się zakończyć w kwietniu, wówczas węzeł zacznie ponownie funkcjonować.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.