Przed nami przetarg na kontynuację budowy S7 Widoma - Kraków

Do Dziennika Urzędowego UE wysłaliśmy ogłoszenie dotyczące postępowania przetargowego na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku pomiędzy węzłami Widoma i Kraków Nowa Huta.



Zakres zadań dla wykonawcy

Zadaniem wykonawcy będzie m.in.:

• kontynuacja projektowania dwujezdniowej drogi ekspresowej, wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą towarzyszącą. W przypadku wprowadzenia innych rozwiązań projektowych niż te, które zaproponował poprzedni wykonawca, jego następca będzie zobowiązany do uzyskania wymaganych prawem uzgodnień i pozwoleń,

• budowa drogi ekspresowej o długości ok. 18,3 km, czterech węzłów drogowych (Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów), obiektów inżynierskich, dróg dojazdowych i technologicznych, murów oporowych, przejazdów awaryjnych oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową,

• przebudowa istniejących obiektów inżynierskich, sieci dróg (zjazdów, ulic), infrastruktury tramwajowej i kolejowej, sieci i urządzeń melioracyjnych,

• budowa i przebudowa chodników dla pieszych, ścieżek rowerowych, oświetlenia ulicznego, infrastruktury technicznej.

 

Przewidziana jest również budowa urządzeń ochrony środowiska, w tym między innymi ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, pasów zieleni izolacyjnej, przepustów i przejść ekologicznych wraz z systemem ochronno-naprowadzającym i odprowadzającym wody opadowe.

 

Termin realizacji

Wszystkie prace mają być wykonane w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (od 16 grudnia do 15 marca). Do czasu objętego projektowaniem okresy zimowe zostaną wliczone. Minimalny termin realizacji, który mogą zaproponować wykonawcy biorący udział w tym przetargu, wynosi 28 miesięcy od daty zawarcia umowy, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

 

Poprzedni wykonawca nie wywiązał się z umowy

4 grudnia 2020 r GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) w związku z brakiem należytego wykonywania robót i pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłoką w realizacji prac na odcinku S7 Widoma - Kraków.

 

Przypominamy, że 20 lipca 2020 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a tydzień później GDDKiA przekazała wykonawcy plac budowy. W związku z tym, że przez następne ponad dwa miesiące prowadzono wyłącznie roboty przygotowawcze i to w niezadawalającym zakresie 5 października 2020 r. wezwaliśmy wykonawcę do poprawy. Nadzór inwestorski stwierdził, że wykonawca nie wykonuje lub nienależycie wykonuje zdania objęte umową. 8 października 2020 r. wezwaliśmy wykonawcę do należytego wykonywania obowiązków i usunięcia w ciągu 30 dni od doręczenia pisma, wszystkich zaistniałych nieprawidłowości, podkreślając, że dalsza zwłoka w realizacji robót spowoduje niedotrzymanie terminu na ukończenie prac, określonego w umowie.

 

Od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. na odcinku od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewniłby realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. Wycięto ok. 90 proc. drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników ani potrzebnego sprzętu. Dalsze kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu.

 

Zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami niezwłocznie po zinwentaryzowaniu wykonanych robót i przygotowaniu materiałów przetargowych wysłaliśmy do Dziennika Urzędowego UE ogłoszenie o przedmiotowym przetargu.