Postępowanie przetargowe, które zostało wysłane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obejmuje sporządzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy obwodnicy Człuchowa w ciągu dróg krajowych nr 22 i 25. Droga ma mieć klasę techniczną GP (główna ruchu przyspieszonego) i będzie jednojezdniowa (z rezerwą pod drugą jezdnię w przypadku DK22). W ramach obwodnicy planowana jest budowa czterech skrzyżowań bądź węzłów, w zależności od wariantów oraz wyników analiz oraz budowa obwodu utrzymania drogi.
Ogłoszenie o przetargu zostało zamieszczone na platformie gddkia.eb2b.com.pl/ pod nr ID 229921.
Bezpieczna i nowoczesna
Celem budowy obwodnicy Człuchowa w ciągu dróg krajowych nr 22 i 25 jest poprawa bezpieczeństwa, odciążenie i zwiększenie płynności ruchu oraz zmniejszenie czasu przejazdu, a także poprawa jakości życia mieszkańców miasta. Dodatkowym celem inwestycji jest wybudowanie obwodu utrzymania drogi (OUD). Obecnie drogi krajowe nr 22 i 25 przebiegają przez centrum miasta. Wykonana wiele lat temu obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 22 (al. Jana Pawła II) przejęła rolę miejskiej trasy średnicowej i przebiega przez obszary gęstej zabudowy. DK25 bezpośrednio graniczy z obszarem średniowiecznego miasta, ma dość skomplikowany przebieg, a także posiada jednopoziomowe skrzyżowanie z wielotorową linią kolejową w obrębie stacji Człuchów.
Program budowy 100 obwodnic w woj. pomorskim
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie pomorskim powstanie pięć obwodnic:
- Brzezia w ciągu drogi krajowej nr 25 (trwa przetarg na realizację prac budowlanych),
- Człuchowa w ciągu drogi krajowej nr 22/25 (został ogłoszony przetarg),
- Słupska i Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21 (poznaliśmy oferty w przetargu na STEŚ-R),
- Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22 (przygotowano Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), a Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zatwierdziła do dalszych prac wariant nr V),
- Sztumu w ciągu drogi krajowej nr 55 (ruszył przetarg na Koncepcję programową z wariantowaniem i przygotowaniem projektu budowlanego).
O Programie
W ramach Programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.