Rok 2020 był wyjątkowy nie tylko dla branży drogowej, ale i dla każdego sektora gospodarki. Mimo pandemii i nadzwyczajnej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy, z pełną odpowiedzialnością i zaangażowaniem realizowaliśmy nasze plany inwestycyjne. Mamy bowiem świadomość, że zależy od nich nie tylko kondycja branży w tym trudnym okresie, ale że mają one również wpływ na całą polską gospodarkę. Rok zakończyliśmy, realizując 96 zadań o łącznej długości ponad 1225,2 km. W tym roku udostępniliśmy do ruchu niemal 140 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4269 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 712 km autostrad i 2557 km dróg ekspresowych. W postępowaniach przetargowych są 42 zadania o łącznej długości 545,9 km.
- Za nami trudny rok zmagań z pandemią. Mimo obiektywnych trudności zdołaliśmy ogłosić wiele przetargów i podpisać wiele umów na realizację nowych dróg ekspresowych i autostrad. Łączymy odcinki dróg w jedną spójną sieć - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- W tym trudnym roku zdaliśmy test odpowiedzialności i skuteczności. Nie zatrzymaliśmy się i branża przetrwała ten wyjątkowy okres w dobrej kondycji. To nie przypadek, a efekt konsekwentnej pracy. Planowaliśmy ogłosić postępowania przetargowe na 350 km, a w rzeczywistości nasz portfel zamówień, z którym weszliśmy na rynek budowlany w 2020 r., urósł do poziomu inwestycji o łącznej długości 600 km! Ponadto oddane kolejne kilometry nowych dróg i podpisane umowy. Kończymy ten rok bardzo dobrym wynikiem i wchodzimy w nowy z planem wykonania równie efektywnej pracy. - podkreślał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Nie zatrzymaliśmy się i nie zredukowaliśmy naszych planów. Wręcz przeciwnie - gotowi na więcej w wyjątkowej sytuacji gospodarczej
Już w marcu 2020 roku zareagowaliśmy i stosowne wytyczne dotyczące zasad bezpieczeństwa w okresie pandemii przekazaliśmy wykonawcom oraz inżynierom kontraktów. Mają one służyć usprawnieniu realizowanych umów, które w obecnym czasie są pozytywnym bodźcem w trudnej sytuacji gospodarczej kraju. Więcej o tym, jak sobie poradziliśmy, jakie rozwiązania zaproponowaliśmy branży i z jakich narzędzi wykonawcy mogli korzystać w tym wyjątkowym okresie, pisaliśmy tutaj.
Rok 2020 ponad plan!
Na początku 2020 roku planowaliśmy udostępnić do ruchu 12 zadań o długości 116,8 km. Mimo trudnego i nieprzewidywalnego roku, udało się nie tylko zrealizować ten plan, ale wypracować jeszcze więcej, bo niemal 140 km, którymi zamykamy ten rok.
W tym wyjątkowym okresie nie pozostawiliśmy branży samej i wprowadziliśmy na rynek znacznie więcej zadań niż pierwotnie planowaliśmy. Nasz portfel zamówień zwiększył się prawie dwukrotnie! Na początku tego roku zapowiadaliśmy ogłoszenie przetargów na 350 km. Tymczasem zamykamy rok ogłoszonymi postępowaniami przetargowymi na drogi o łącznej długości 600 km! Były to m.in. przetargi na odcinki autostrady A2 o długości ponad 63 km od Siedlec do Białej Podlaskiej, blisko 200 km drogi ekspresowej S19 oraz ponad 110 km S6.
Pełna lista ogłoszonych przetargów w 2020 roku - zobacz
W tym roku oddaliśmy do ruchu 137,8 km dróg:
Przełożyliśmy ruch na 61 km nowej jezdni autostrady A1 z budowanych ponad 80 km pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Kierowcy na 57 km mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu, a na 4 km po jednym pasie:
W przyszłym roku kierowcy pojadą pierwszymi kompletnymi odcinkami A1 po dwóch jezdniach i trzech pasach ruchu na każdej, a na kolejnych będą mieć do dyspozycji co najmniej jedną jezdnię i po dwa pasy ruchu. Z całej ponad 80-kilometrowej trasy skorzystamy listopadzie 2022 roku, po zakończeniu prac na najdłuższym odcinku pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem, na który umowę podpisaliśmy w kwietniu 2019 roku.
Najważniejsze liczby 2020 roku
Wyżej wymieniliśmy nowe odcinki dróg udostępnione dla kierowców. 16 odcinków i prawie 140 km!
Ponadto w 2020 roku ogłosiliśmy przetargi łącznie dla 48 odcinków o długości około 600 km i szacunkowej wartości ok. 21 mld zł - 35 zadań to Program Budowy Dróg Krajowych (PBDK) o łącznej długości 493,1 km oraz 13 obwodnic z Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 107,1 km.
Od 1 stycznia 2020 r. podpisaliśmy 35 umów na drogi o łącznej długości 450 km i wartości 18,1 mld zł. Z tego 32 zadania z PBDK o łącznej długości 430,2 km i wartości 17,7 mld zł oraz trzy obwodnice z PB100 o długości 19,9 km i wartości 420 mln zł. O stanie realizacji samego rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 i 2030 napisaliśmy dokładnie tutaj .
Przegląd naszych inwestycji
Jak wygląda realizacja odcinków dróg na terenie poszczególnych województw? Przeczytasz, klikając w poszczególne linki:
Kontynuacja budowy po nierzetelnych firmach
GDDKiA traktuje wszystkich potencjalnych lub obecnych wykonawców jednakowo, licząc na rzetelną realizację kontaktu. Jednak, jeśli prace na budowie postępują bardzo wolno, a wykonawca pomimo wykorzystania przez GDDKiA wszelkich dostępnych narzędzi mobilizujących, nadal nie realizuje swoich obowiązków, podejmujemy trudną decyzję o odstąpieniu od umowy. Tak w poprzednich latach było z kilkoma nierzetelnymi wykonawcami, polskimi i zagranicznymi. Po rozwiązaniu umowy wyłoniliśmy nowych wykonawców i budowy znów ożyły. Z obwodnicy Częstochowy kierowcy już korzystają, trwają prace wykończeniowe i niedawno podpisaliśmy umowę na dokończenie wiaduktu nad linią kolejową w okolicy węzła Częstochowa Północ. Trwają prace przy budowie trzech odcinków S5 w okolicy Bydgoszczy, S3 na wysokości Polkowic czy przedłużeniu S7 od węzła Lotnisko na południe od Warszawy.
W tym roku musieliśmy odstąpić od trzech umów na realizację drogi ekspresowej S7. Na pierwszym z tych kontraktów, Lubień - Naprawa, podpisaliśmy już umowę na dokończenie estakady, a także na dokończenie połączenia nowego odcinka z istniejącym, budowę MOP-ów oraz wykonanie pozostałych prac niezrealizowanych przez poprzedniego wykonawcę. Na drugim Widoma - Kraków na początku grudnia odstąpiliśmy od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini). To z braku należytego wykonywania robót i braku pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłokę w realizacji prac na tym odcinku. Kilka dni temu ogłosiliśmy przetarg na kontynuację tej budowy o czym pisaliśmy tutaj.
Na trzecim odcinku, pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn, po zinwentaryzowaniu placu budowy, jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia, ogłosiliśmy przetarg na dokończenie niezrealizowanych prac.
GDDKiA największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020
W związku z podpisaniem w 2020 roku dziewięciu umów o dofinansowanie GDDKiA stała się Beneficjentem łącznie 70 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi ponad 79 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to 44,4 mld zł oraz wkład UE to około 37,7 mld zł. Uwzględniając ww. dziewięć umów o dofinasowanie, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 88 proc.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter .