Obwodnica Olsztyna spełnia normy ochrony przed hałasem

Zakończyliśmy analizę porealizacyjną oddziaływania na środowisko dla obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 16 i drogi ekspresowej S51. Wykonane pomiary i obliczenia nie wykazały przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu. Oznacza to, że nie ma potrzeby budowy nowych lub przebudowy istniejących zabezpieczeń akustycznych.



Hałas w normie

Oddziaływanie hałasu od obwodnicy Olsztyna mieści się w granicach przewidzianych prawem norm określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, tj.:

  • 61 dB dla pory dnia i 56 dB dla pory nocy w przypadku terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz zabudowy związanej ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży,
  • 65 dB dla pory dnia i 56 dB dla pory nocy w przypadku terenów zabudowy zagrodowej, rekreacyjno-wypoczynkowej, mieszkaniowo-usługowej.

Cel i zakres analizy porealizacyjnej

Głównym celem opracowania było porównanie wielkości prognozowanych oddziaływań w zakresie hałasu, zidentyfikowanych i opisanych w raportach o oddziaływaniu na środowisko, wydanych na ich podstawie dokumentach, z rzeczywistym oddziaływaniem na etapie eksploatacji drogi. Zakres analizy porealizacyjnej obejmował:

  • wykonanie pomiarów hałasu
  • wykonanie pomiarów towarzyszących (pomiary ruchu drogowego i prędkości pojazdów, pomiary warunków atmosferycznych)
  • przeprowadzenie obliczeń akustycznych
  • ocenę skuteczności zastosowanych rozwiązań mających na celu zapewnienie ochrony przed hałasem
  • ewentualne propozycje nowych rozwiązań odpowiednich środków ochrony zapewniających właściwe warunki akustyczne
  • ewentualne propozycje utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania

W jaki sposób wykonano analizę porealizacyjną?

Pomiary hałasu zostały wykonane przez Dział Analiz Środowiskowych Spółki Hydrogeotechnika z siedzibą w Kielcach, posiadający akredytację Polskiego Centrum Akredytacji Nr AB 1059. Podczas analizy porealizacyjnej zastosowano metody badań, pomiarów, obliczeń i ekspertyz (inwentaryzacja i ocena stanu technicznego) zgodne z obowiązującymi przepisami, polskimi normami, a także najnowszą wiedzą techniczną, stosując sprzęt i oprogramowanie komputerowe odpowiadające wymaganym standardom dokładności danych.

Pomiary poziomu hałasu wykonano w 42 punktach pomiarowych (w terenie) oraz w 2159 punktach obliczeniowych (m.in. na różnych kondygnacjach budynków). W sumie zbadano hałas przy 227 budynkach zlokalizowanych na terenach chronionych akustycznie, a występujących w pobliżu obwodnicy.

Opracowanie zostanie przekazane do następujących organów:

•             Wojewody Warmińsko-Mazurskiego

•             Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego

•             Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie

•             Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Olsztynie

 

Z analizą porealizacyjną można zapoznać się, składając wniosek w Oddziale GDDKiA w Olsztynie za pośrednictwem platformy e-PUAP (adres skrytki: /gddkia_olsztyn/SkrytkaESP), poczty elektronicznej (sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl) lub listownie na adres:

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Oddział w Olsztynie

al. Warszawska 89

10-083 Olsztyn