Podpisaliśmy dzisiaj umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy miejscowościami Ploski (nad Narwią) i Haćki (koło Bielska Podlaskiego). Zakończenie realizacji tego odcinka przewidziane jest w 2024 roku.
- Mieszkańcy Podlasia, podobnie jak ci z innych regionów kraju, zasługują na nowoczesną i bezpieczna infrastrukturę drogową. Podpisaliśmy dziś umowę na kolejne zadanie, w ramach którego wybudowana będzie nowa droga ekspresowa na południe od Białegostoku. Trwają też postepowania przetargowe na realizację odcinków S19, które stanowić będą część międzynarodowej trasy Via Baltica. Dla Polski Wschodniej droga ta stanie się kręgosłupem komunikacyjnym, przyczyniającym się do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i rozwoju gospodarczego - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
- Podpisana dziś umowa to kolejny krok do zrealizowania szlaku Via Carpatia na terenie Polski. To już czwarta umowa na realizację drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. W zeszłym roku ogłosiliśmy przetargi na 10 odcinków tej drogi na Podlasiu, a to oznacza, że w pierwszym półroczu 2021 roku podpiszemy kolejne umowy - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Ten niespełna 9-kilometrowy fragment „eski” wybuduje konsorcjum firm Unibep, Budrex i Value Engineering za ok. 305,4 mln zł.
Odcinek Ploski - Haćki będzie kolejnym, który przechodzi do fazy realizacji. Przypomnijmy, że od końca ubiegłego roku, na północ od miejscowości Ploski w realizacji są już trzy odcinki S19: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe oraz Białystok Południe - Ploski. Razem to blisko 46 km drogi ekspresowej i 13,68 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65 w klasie GP (ruchu głównego przyspieszonego).
Budowa w latach 2022-2024
Zadanie realizowane jest w systemie Projektuj i buduj. To oznacza, że wykonawca musi teraz przygotować dokumentację projektową do wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zgodnie z podpisanym kontraktem powinien go złożyć pod koniec 2021 r. Uzyskanie decyzji ZRID przewidziane jest w połowie 2022 r., co pozwoli rozpocząć prace budowlane zaplanowane na lata 2022-2024.
Fragment S19 Ploski - Haćki będzie miał ok. 8,9 kilometra długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda, a rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Odcinek wybudowany zostanie równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Powstaną na nim dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para) - Haćki Wschód i Haćki Zachód. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich, z czego dziewięć będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Taką też funkcję będzie pełnił prawie 215-metrowy most na rzeczką Orlanka i jej terenami zalewowymi.
10 przetargów w 2020 roku
W 2020 r. ogłosiliśmy dziesięć przetargów obejmujących realizację odcinków drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Łącznie to ponad 151 km dróg, z czego 134 km to długość odcinków drogi ekspresowej S19, a blisko 17 km to dwa odcinki dróg krajowych klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) - DK65 i DK66, które powstaną w związku z budową S19.
Styczniowe umowy na blisko 60 km nowych dróg o wartości blisko 1,5 mld zł. Na dobry początek roku
Od początku 2021 roku podpisaliśmy cztery umowy na realizację kolejnych inwestycji drogowych. Poza dzisiejszą umową na odcinek S19 były to dwa kontrakty na budowę dwóch ostatnich odcinków autostrady A18 Olszyna - Golnice. Pierwsza umowa dotyczyła odcinka, który zaczyna się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończy się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, druga to odcinek od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Wczoraj, 28 stycznia, podpisaliśmy również umowę na realizację kolejnego odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów. Łącznie te cztery umowy obejmują blisko 60 kilometrów nowych dróg szybkiego ruchu o wartości blisko 1,5 mld zł.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.