Budowa autostrady A1, odc. koniec obw. Częstochowy - Tuszyn


GDDKiA

Nazwa Projektu: Budowa autostrady A1, odc. koniec obw. Częstochowy - Tuszyn

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0046/18

Data podpisania UoD: 30.10.2020 r.

Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2023

Całkowita wartość projektu: 3 543 423 113,41 PLN

Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 1 698 156 864,29 PLN

 

Strony internetowe projektu: https://a1odcinekc-kamiensk-radomsko.pl/ ; http://a1odcinekd-radomsko-granicawoj.pl/  ; http://www.a1-gr-wojewodztw-rzasawa.pl/ ; http://www.a1a-tuszyn.pl/ ; http://a1b-belchatow.pl/

 

Opis inwestycji:

Projekt ma na celu budowę autostrady A1 na odcinku koniec obwodnicy Częstochowy - Tuszyn, o dł. 80,72 km. Stanowi on fragment drogi nr E75 i jest zlokalizowany w korytarzu sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk. Administracyjnie inwestycja położona jest na terenie dwóch woj.: łódzkiego (63,81 km) i śląskiego (16,91 km). Inwestycja będzie realizowana w formule „Zaprojektuj i zbuduj”, składa się z następujących odcinków, realizowanych jako osobne kontrakty na roboty budowlane:

  • Odc. A - w. Tuszyn (bez węzła) - w. Bełchatów (z węzłem),
  • Odc. B - w. Bełchatów (bez węzła) - w. Kamieńsk (z węzłem),
  • Odc. C - w. Kamieńsk (bez węzła) - w. Radomsko (z węzłem),
  • Odc. D - w. Radomsko (bez węzła) - gr. woj. łódzkiego/śląskiego,
  • Odc. E - gr. woj. łódzkiego - w. Rząsawa (bez węzła).

Początek inwestycji dowiązuje się od fragmentu autostrady A1 realizowanej w ramach budowy odcinka węzeł „Łódź Południe” – węzeł „Tuszyn”. Projektowany odcinek autostrady przebiega w kierunku południowo-zachodnim. W okolicach miejscowości Kamieńsk przewidziano budowę Obwodu Utrzymania Autostrady. Koniec inwestycji zlokalizowany jest na włączeniu w istniejącą dk 1 oraz kontynuację A1 w kierunku południowym w postaci obwodnicy Częstochowy. Na całym odcinku przedmiotowej inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy z trzeba lub czterema pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu.

 

Główne cele projektu:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
  • zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
  • poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
  • dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
  • odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
  • usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „A”,
  • wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa łódzkiego i śląskiego jak również poza granice państwa.