W rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 znalazło się sześć inwestycji w województwie lubuskim. Zaplanowano je dla Dobiegniewa (DK22), Kostrzyna nad Odrą (DK31), Krosna Odrzańskiego (DK29), Przytocznej (DK24), Strzelec Krajeńskich (DK22) oraz Wschowy i Dębowej Łęki (DK12).
Na pięć z przedstawionych zadań podpisaliśmy umowy na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Prace projektowe dotyczą obwodnic Krosna Odrzańskiego, Kostrzyna nad Odrą, Dobiegniewa, Przytocznej oraz Wschowy i Dębowej Łęki. Dla obwodnicy Strzelec Krajeńskich wybraliśmy wykonawcę i jeśli nie będzie odwołań od wyboru, to umowę na projekt i budowę planujemy podpisać jeszcze w I kwartale 2021 r.
Obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22
29 stycznia br. wybraliśmy wykonawcę projektu i budowy obwodnicy Strzelec Krajeńskich.
Droga krajowa nr 22 jest ważnym korytarzem transportowym, nie tylko w województwie lubuskim. Obwodnica usprawni również ruch na odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim, a także pomiędzy zachodnią granicą Polski a korytarzem drogi krajowej nr 11 i dalej autostrady A1 oraz Trójmiasta w kierunku wschodnim. Zakończenie robót planowane jest w 2024 r.
Zadania wykonawcy
Wykonawca będzie miał za zadanie zaprojektować i zbudować ponad siedmiokilometrową obwodnicę Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22. Będzie to jednojezdniowa dwupasmowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W zakres inwestycji wchodzi budowa nowych obiektów mostowych, budowa skrzyżowań jednopoziomowych oraz budowa urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonawca będzie miał za zadanie wykonać również infrastrukturę towarzyszącą, m.in. oświetlenia drogowe oraz wyposażenie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Zadanie jest realizowane w formule Projektuj i buduj.
Obwodnica Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22
25 września 2020 r. została podpisana umowa z firmą MOSTY Katowice na opracowanie STEŚ-R. Termin realizacji wynosi 44 miesiące. Jest to termin szacunkowy i zależy od daty uzyskania ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz czasu trwania procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy dokumentacji technicznej. Zlecona dokumentacja jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Cel realizacji inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnicy Dobiegniewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym mieście. Jak wspomnieliśmy wcześniej, droga krajowa nr 22 jest również ważnym korytarzem transportowym nieograniczającym się tylko do województwa lubuskiego. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31
W październiku 2018 r. została podpisana umowa z firmą Multiconsult Polska na opracowanie STEŚ-R. Zakończenie prac projektowych i przekazanie dokumentacji planowane jest na koniec tego roku. Równolegle trwa procedura zmierzająca do budowy nowego mostu granicznego z Niemcami na Odrze w ciągu drogi krajowej nr 22, który razem z obwodnicą będzie tworzyć jednolity układ komunikacyjny na granicy państwa.
Cel realizacji inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnicy Kostrzyna nad Odrą jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście i pochodzi z dróg krajowych nr 31 i 23. Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego z Niemcami. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Kostrzynie nad Odrą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29
W październiku 2017 r. została podpisana umowa z firmą Transprojekt Gdański na opracowanie STEŚ-R dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego. Odcinek ten jest ważnym korytarzem regionalnym zachodniej części województwa lubuskiego, ale także stanowi jeden z ważnych korytarzy przygranicznych od granicy z Niemcami w Świecku w kierunku Zielonej Góry i dalej poprzez drogę ekspresową S3 do zachodniej i południowej części Polski. Zakończenie prac projektowych i przekazanie dokumentacji planowane jest na koniec 2021 r.
Cel realizacji inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 29. Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie przenieść rosnącej liczby pojazdów. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24
We wrześniu 2020 r. została podpisana umowa z firmą MOSTY Katowice na opracowanie STEŚ-R. Termin realizacji wynosi 44 miesiące. Jest to termin szacunkowy i zależy od daty uzyskania ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz czasu trwania procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy dokumentacji technicznej niezbędnej do uzyskania decyzji ZRID.
Cel realizacji inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnicy Przytocznej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 24. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej Przytocznej. Droga krajowa nr 24 jest ważnym korytarzem transportowym na osi wschód-zachód, równolegle do autostrady A2. Obwodnica poprawi również dostęp do drogi ekspresowej S3. Dzięki obwodnicy wyprowadzony zostanie szczególnie ruch dalekobieżny i tranzytowy z miejscowości. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12
12 października 2020 r. została podpisana umowa na opracowanie STEŚ-R. Obwodnica stanowić będzie fragment ciągu DK12 stanowiącego połączenie nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Termin realizacji umowy wynosi 44 miesiące. Jest to termin szacunkowy i zależy od daty uzyskania ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz czasu trwania procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy dokumentacji technicznej niezbędnej do uzyskania decyzji ZRID.
Cel realizacji inwestycji
Budowa obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki wpisuje się w szereg zadań, jakie są planowane na drodze krajowej nr 12, jak np. budowa obwodnicy Głogowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości na całym fragmencie drogi krajowej nr 12 pomiędzy Lesznem a Głogowem. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Rządowy Program budowy 100 obwodnic
Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej - to główne założenia, opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury, rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Program określa cele i priorytety inwestycyjne w zakresie budowy obwodnic miast na sieci dróg krajowych. Wskazuje również źródła finansowania oraz listę zadań inwestycyjnych kierowanych do realizacji. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez GDDKiA.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.