Pięć obwodnic na drogach krajowych w województwie pomorskim jest realizowanych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z miejscowości oraz dbałość o środowisko to najważniejsze cele stawiane przed tymi inwestycjami.
Brzezie
Spośród pięciu inwestycji z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. pomorskim najbardziej zaawansowane prace są przy obwodnicy Brzezia zlokalizowanej między Białym Borem a Człuchowem na DK25. Trwa przetarg na budowę obwodnicy: poznaliśmy już oferty potencjalnych wykonawców i obecnie trwa ich weryfikacja. Trasa ma mieć ok. 4,6 km długości i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miejscowości od południowego zachodu. Jest to bardzo istotna inwestycja dla mieszkańców Brzezia, ponieważ obecna droga krajowa prowadząca przez tą miejscowość jest wąska i uniemożliwia jakąkolwiek przebudowę - nawet chodników - bez wyburzeń budynków.
Starogard Gdański
Zaawansowane prace toczą się także przy przygotowaniu obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Po zakończeniu prac przy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym został wybrany przez komisję oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI) wariant przebiegu obwodnicy. Obecnie są przygotowywane materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji (DŚU).
Ta część dokumentacji – STEŚ jest przygotowywana przez samorządy lokalne — Gminę Wiejską Starogard Gdański, Miasto Starogard Gdański oraz Powiat Starogardzki i konsultowana przez GDDKiA.
Słupsk i Kobylnica
Została podpisana umowa na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (tzw. STEŚ-R) dla obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21. W ramach tego zadania przewiduje się również złożenie wniosku i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). To opracowanie będzie w przyszłości podstawą do realizacji trasy w formule Projektuj i buduj.
Sztum
Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy opracowania dokumentacji projektowej dla obwodnicy Sztumu w ciągu DK55. Przyszły wykonawca przygotuje Koncepcję programową (wraz z wariantowaniem przebiegów trasy), materiałów do wniosku o wydanie DŚU (wraz z jej uzyskaniem) oraz projekt budowlany wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po zakończeniu projektowania komplet dokumentacji i pozwoleń pozwoli na rozpoczęcie budowy tej potrzebnej drogi.
Człuchów
Dla obwodnicy Człuchowa w ciągu dwóch dróg krajowych nr 22 i 25 jest prowadzone postępowanie na wykonawcę dokumentacji. Składać się będzie ze Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trasa będzie miała klasę techniczną GP (główna ruchu przyspieszonego) i będzie jednojezdniowa (z rezerwą pod drugą jezdnię w przypadku DK22). W ramach obwodnicy planowana jest budowa czterech skrzyżowań bądź węzłów, w zależności od przyjętych wariantów oraz wyników analiz. Wybudowany zostanie również obwód utrzymania drogi.
Fot. Piotr Michalski/GDDKiA
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.