Obwodnica Wąchocka
W grudniu 2020 roku rozpoczęła się realizacja pierwszej w województwie świętokrzyskim i jednej z pierwszych w Polsce inwestycji zapisanych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Kontrakt na projekt i budowę obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42, o wartości blisko 283,7 mln zł, zrealizuje w ciągu 43 miesięcy firma Strabag. W tym roku wykonawca prowadzić będzie prace związane z optymalizacją istniejącej dokumentacji projektowej, planuje także wycinkę pozostałych krzewów, rozpoznanie saperskie, inwentaryzację i przygotowanie terenu.
Docelowo droga o długości około 11,7 km biec będzie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej.
Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z ciasnego rynku w Wąchocku, przez co poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców miasta. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 komunikującą między innymi węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.
W ramach inwestycji planowane jest wybudowanie dwujezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), czterech skrzyżowań, 11 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, podziemne przejście dla pieszych), dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia.
Obwodnica Chmielnika
W październiku 2020 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Chmielnika w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78. Wyłoniony z postępowaniu wykonawca ma za zadanie między innymi opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, uzyskanie w ciągu trzech lat decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz przygotowanie materiałów potrzebnych do realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Dokumentację zgodnie z umową opracuje wyłoniona w przetargu firma Promost Consulting. Koszt prac przygotowawczych to blisko 2 mln złotych.
Obwodnica Chmielnika jest planowana jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości około 6 km, omijająca miasto po zachodniej stronie. W ramach rozpoczętych prac przygotowawczych opracowane zostaną warianty przebiegu nowej drogi. Podstawowym celem budowy obwodnicy Chmielnika jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu dróg krajowych 73 i 78. Inwestycja uwolni szybko rozbudowującą się miejscowość od problemów komunikacyjnych oraz poprawi jakość życia i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Droga krajowa nr 78 to ważne połączenie woj. świętokrzyskiego z aglomeracją śląską, natomiast droga krajowa nr 73 stanowi ważne połączenie regionalne pomiędzy Kielcami a autostradą A4 i woj. podkarpackim.
Obwodnica Osieka
W listopadzie 2020 r. rozpoczęło się opracowywanie dokumentacji dla obwodnicy Osieka w ciągu drogi krajowej nr 79. Umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i uzyskanie DŚU podpisana została z firmą Egis Poland. Koszt dokumentacji to blisko 1,7 mln złotych.
Obwodnica Osieka planowana jest po południowej stronie miasta jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości około 3 km. Warianty jej przebiegu zostaną opracowane przez wykonawcę dokumentacji, a jeden z nich zostanie rekomendowany we wniosku o wydanie DŚU. Opracowana dokumentacja i uzyskana decyzja pozwolą na przygotowanie materiałów potrzebnych do realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Celem budowy obwodnicy Osieka jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się tam w ciągu drogi krajowej nr 79. Osiek przez lata stanowił tzw. wąskie gardło na tej trasie - ostre zakręty uniemożliwiały sprawny i bezpieczny ruch drogowy w tym miejscu. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Sandomierzem a Krakowem, poprawi też komfort życia mieszkańców Osieka.
Obwodnica Starachowic
W styczniu 2021 roku poznaliśmy wykonawców zainteresowanych opracowaniem analogicznego zakresu dokumentacji dla obwodnicy Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42. W przetargu na prace przygotowawcze wpłynęło osiem ofert opiewających na kwoty od około 6,4 mln do 8,8 mln złotych. Trwa procedura związana z wyłonieniem wykonawcy dokumentacji projektowej.
Planowana obwodnica Starachowic będzie drogą klasy GP o długości około 14 km. Ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim i będzie stanowiła nowy spójny ciąg DK42 wraz z planowaną obwodnicą Wąchocka. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi dla ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców miasta oraz zrównoważonego rozwoju.
Powstaną skrzyżowania umożliwiające powiązanie nowej trasy z istniejącymi drogami krajowymi, z ulicami miejskimi, w tym z dojazdem do Specjalnej Strefy Ekonomicznej, z drogą wojewódzką, drogami powiatowymi i gminnymi. W ramach inwestycji planowana jest budowa dodatkowych jezdni do obsługi przyległych terenów lub przebudowa innych dróg publicznych, budowa obiektów inżynierskich (estakady, wiaduktów, mostu, przejść dla zwierząt, przepustów) oraz budowa urządzeń ochrony środowiska, elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, odwodnienia drogi, kanałów technologicznych, oświetlenia ulicznego i infrastruktury technicznej.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.