Program budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim

Mija rok od ogłoszenia Programu budowy 100 obwodnic, w którym znalazło się dziewięć inwestycji na Pomorzu Zachodnim. W tym czasie ogłosiliśmy przetargi na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 i obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20. Podpisaliśmy również umowy na opracowanie dokumentacji dla siedmiu pozostałych obwodnic – Wałcza, Szwecji, Rusinowa i Człopy w ciągu DK22, Złocieńca i Stargardu na DK20 i Kołbaskowa w ciągu DK13. Prace przygotowawcze lub przetargi na realizację objęły wszystkie inwestycje o łącznej długości 47 km i szacowanej wartości około 1,2 miliarda złotych. 



Obwodnica Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31  

Ominie miasto od wschodu i pozwoli wyprowadzić z centrum Gryfina ruch w ciągu DK31. Droga o długości 5,6 km posiada decyzję środowiskową. Na przebiegu obwodnicy powstaną ronda łączące drogę z obecną DK31 i DW120. Wykonana została Koncepcja programowa i przeprowadzone badania podłoża. Pod koniec września ubiegłego roku ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i budowę tej drogi. Poznaliśmy oferty wykonawców, a 5 lutego tego roku, wskazaliśmy najkorzystniejszą ofertę. Czekamy jeszcze 10 dni na ewentualne odwołania. Roboty budowlane są przewidziane na lata 2023-2025.  

  

Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 20  GDDKiA 

Pod koniec 2019 roku oddaliśmy do ruchu obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S11. Teraz zmierzamy do rozpoczęcia budowy ponad czterokilometrowego odcinka obwodnicy w ciągu DK20, która rozpocznie się od nowego przebiegu S11 w okolicy Miękowa. Pozwoli to wyprowadzić z centrum Szczecinka ruch pojazdów w kierunku Szczecina korzystający z obecnego przebiegu DK20. Na S11 powstanie nowy węzeł drogowy. Droga o długości 4,3 km posiada decyzję środowiskową. Dla inwestycji opracowano Koncepcję programową, zostały wykonane też badania geologiczne. W grudniu ubiegłego roku został ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi. W styczniu poznaliśmy oferty wykonawców, które są teraz sprawdzane. Po planowanym na około połowę tego roku podpisaniu umowy ruszy projektowanie, a następnie roboty budowlane, które powinny być prowadzone w latach 2023-2025.  

   

Obwodnica Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13  

Sześciokilometrowa trasa ominie od wschodu Kołbaskowo, wyprowadzając z miejscowości ruch tranzytowy w ciągu DK13 do granicy z Niemcami w Rosówku. Inwestycja posiada decyzję środowiskową. Obwodnica będzie się łączyła z odcinkiem DK13 od granicy Szczecina do autostrady A6 (obwodnica Przecławia i Warzymic) na nowym węźle drogowym Szczecin Zachód, dla którego jest obecnie aktualizowana dokumentacja projektowa. Przetarg na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Kołbaskowa, obejmującej również projekt budowlany, ogłosiliśmy w lipcu 2020 roku. Umowa z wykonawcą została podpisana w grudniu ubiegłego roku. Realizację inwestycji w systemie tradycyjnym zaplanowano w latach 2024-2026.  

  

Obwodnica Człopy w ciągu drogi krajowej nr 22  

Dla inwestycji o szacowanej długości 4,5 km trzeba wykonać całość procesu przygotowawczego, w tym uzyskać decyzję środowiskową określającą przebieg drogi. Obecnie trwają już prace nad przygotowaniem dokumentacji obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej. Umowa na opracowanie dokumentacji została podpisana w czerwcu zeszłego roku. Projektanci opracowują już pierwsze korytarze przebiegu nowej obwodnicy. Na podstawie wykonanych opracowań i raportu oddziaływania na środowisko zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, która określi wariant realizacyjny inwestycji. Następnie, po wykonaniu badań podłoża i dalszej dokumentacji, będzie mógł ruszyć przetarg na zaprojektowanie i budowę inwestycji. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2027.  

  

Obwodnica Rusinowa w ciągu drogi krajowej nr 22  

Przez położone na południe od Wałcza Rusinowo przebiega ruch tranzytowy w ciągu DK22. Obecnie trwają już prace nad przygotowaniem dokumentacji obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej. Umowa na opracowanie dokumentacji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Projektanci opracowują już pierwsze korytarze przebiegu nowej obwodnicy. Na podstawie wykonanych opracowań i raportu oddziaływania na środowisko zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, która określi wariant realizacyjny inwestycji. Następnie, po wykonaniu badań podłoża i dalszej dokumentacji, będzie mógł się rozpocząć przetarg na zaprojektowanie i budowę inwestycji. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2027.  

  

Obwodnica Szwecji w ciągu drogi krajowej nr 22  

Podstawowym celem budowy obwodnicy Szwecji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 22. Obecnie trwają już prace nad przygotowaniem dokumentacji obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej. Umowa na opracowanie dokumentacji została podpisana w czerwcu zeszłego roku. Projektanci opracowują już pierwsze korytarze przebiegu nowej obwodnicy. Na podstawie wykonanych opracowań i raportu oddziaływania na środowisko zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, która określi wariant realizacyjny inwestycji. Następnie, po wykonaniu badań podłoża i dalszej dokumentacji, będzie mógł ruszyć przetarg na zaprojektowanie i budowę inwestycji. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2027.  

   

Obwodnica Wałcza (Strączna) w ciągu drogi krajowej nr 22  

Przez Wałcz przebiegają dwie drogi krajowe - DK10 i DK22. Z obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S10 możemy już korzystać od grudnia ubiegłego roku. Do wyprowadzenia całości ruchu tranzytowego potrzeba jednak również obwodnicy w ciągu DK22. Obwodnica będzie omijała Wałcz, jak również położoną na południowy zachód od Wałcza miejscowość Strączno. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowego węzła drogowego na obwodnicy w ciągu S10 między Wałczem a Witankowem. Obecnie trwają już prace nad przygotowaniem dokumentacji obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej. Umowa na opracowanie dokumentacji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Projektanci opracowują już pierwsze korytarze przebiegu nowej obwodnicy. Na podstawie wykonanych opracowań i raportu oddziaływania na środowisko zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, która określi wariant realizacyjny inwestycji. Następnie, po wykonaniu badań podłoża i dalszej dokumentacji, będzie mógł się rozpocząć przetarg na zaprojektowanie i budowę inwestycji. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2027.  

   

Obwodnica Złocieńca w ciągu drogi krajowej nr 20  

Budowa obwodnicy Złocieńca pozwoli na wyprowadzenie z miejscowości ruchu tranzytowego w ciągu DK20. Obecny przejazd przez miasto jest utrudniony za sprawą położonego w centrum przejazdu kolejowego, przy którym są dwa skrzyżowania pod ostrym kątem. Obwodnica rozwiąże problemy komunikacyjne w Złocieńcu. Przebieg obwodnicy planowany jest po południowej stronie miasta. Pod koniec października ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji. Projektanci opracowują już warianty przebiegu inwestycji. Realizacja inwestycji w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2024-2028.  

  

Obwodnica Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20  

Obecnie pomimo wyprowadzenia ruchu w ciągu drogi ekspresowej S10 ze Stargardu, jeśli kierowca chce pojechać w kierunku Czaplinka czy Złocieńca, musi wjechać do miasta. Realizacja obwodnicy w ciągu DK20 pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych ze Stargardu. Droga będzie omijała Stargard od wschodu, włączając się w istniejącą obwodnicę Stargardu w ciągu S10 na węźle drogowym Stargard Wschód. Pod koniec października ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji. Prace projektowe trwają i sukcesywnie opracowywane są warianty przebiegu inwestycji. Realizacja inwestycji w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2024-2028.

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.