Plany przetargów na roboty i dokumentacje, dane dotyczące decyzji ZRID i DŚU w 2021 r., wykorzystywanie nieruchomości na cele inwestycji drogowych, rozwiązania środowiskowe i współpraca wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego - to tylko niektóre z tematów, które pojawiły się podczas zorganizowanego przez GDDKiA spotkania ze środowiskiem projektantów. Biura projektowe zaangażowane są w przygotowanie i realizację nowych odcinków dróg krajowych o łącznej długości 3564 km.
W spotkaniu na temat przygotowania i realizacji procesu inwestycyjnego, które odbyło się online 16 lutego br., wzięli udział m.in. przedstawiciele firm projektowych, organizacji branżowych, Głównego Urzędu Nadzoru Budowalnego, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz członkowie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. W sumie w spotkaniu wzięło udział blisko 200 osób. Wydarzenie było okazją do przedstawienia szeregu danych, a także do wymiany doświadczeń pomiędzy różnymi uczestnikami procesu inwestycyjnego.
- W realizacji mamy obecnie 101 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych i 3 obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic. Kolejne zadania są na etapie przetargu i przygotowania. Perspektywy dla branży budowlanej są więc dobre, a my mamy przed sobą dużo pracy. Zależy nam, aby inwestycje były realizowane sprawnie, a branża odnosiła sukcesy i była postrzegana jako rzetelna - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
ZRID i DŚU w 2021 r.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) jest dokumentem, który pozwala na rozpoczęcie prac w terenie. W 2021 r. planujemy złożyć 42 wnioski o decyzje ZRID dla odcinków o łącznej długości niemal 470 km, z czego do końca czerwca br. 20 wniosków na 210 km. Plany na 2022 roku zakładają jeszcze więcej działań w tym obszarze. Zakładamy, że złożonych zostanie 57 wniosków na odcinki o łącznej długości ponad 730 km, z czego 26 zadań na 330 km dotyczy pierwszej połowy roku.
W zakresie uzyskania decyzji ZRID, w tym roku przewidujemy otrzymać 27 decyzji dla ponad 305 km, z czego osiem (na 102 km) do końca czerwca. Plany na 2022 r. zakładają uzyskanie 48 decyzji dla ponad 598 km, z czego pierwszej połowy roku dotyczy 14 z nich, na odcinki o łącznej długości 179 km.
Realizacja tych założeń będzie możliwa tylko dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu właściwych wojewodów i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska, a także odpowiednio i rzetelnie przygotowanej oraz kompletnej dokumentacji projektowej.
Wcześniejszym etapem przygotowania inwestycji, względem wniosku o decyzję ZRID, jest opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Obecnie często łączymy opracowanie STEŚ z wykonaniem elementów koncepcji programowej (STEŚ-R), co pozwala skrócić czas przygotowań do realizacji drogi. W tym ostatnim przypadku przeprowadzamy jeden przetarg bez potrzeby ogłaszania drugiego na wykonawcę koncepcji.
Dla dokończenia II etapu STEŚ-R niezbędne jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Obecnie czekamy na wydanie DŚU dla odcinków o łącznej długości ponad 547 km. W 2021 r. planujemy złożenie 35 wniosków o DŚU, z czego 22 w pierwszej połowie roku.
Co warto wiedzieć? O czym należy pamiętać?
Podczas spotkania poruszone zostały także kwestie związane z wykorzystywaniem nieruchomości na cele inwestycji. Zaznaczono, że kluczowa dla zamawiającego jest jak najmniejsza ingerencja w prawo własności, a dla każdej nieruchomości powstałej po podziale dokonanym decyzją ZRID powinien zostać zapewniony dostęp do drogi publicznej. Wystąpienie na temat rozwiązań środowiskowych dotyczyło racjonalności i efektywności wykorzystywania publicznych środków. Podkreślono m.in. potrzebę dostosowania rozwiązań ochrony środowiska do istniejącego potencjału (stosowanie odpowiednich rozwiązań dla odpowiednich gatunków zwierząt, które będą z nich korzystać) oraz problemy, jakie mogą stać się następstwem nadmiernej optymalizacji rozwiązań projektowych.
Kolejny punkt spotkania ze środowiskiem projektantów dotyczył badań podłoża gruntowego na potrzeby inwestycji drogowych, gdzie wypunktowano pojawiające się problemy w realizacji zadań oraz wskazano wymagania zamawiającego względem wykonawców prac geologicznych. Relacji pomiędzy wykonawcą a zamawiającym, a dokładnie bolączek związanych z realizacją inwestycji, dotyczyło następne wystąpienie. Podkreślono tu m.in. stopień realizacji wcześniejszych zaleceń na etapie projektowania, rozbieżność zaproponowanych rozwiązań projektowych z późniejszą kalkulacją kosztów czy rozbieżności związanych z niweletą drogi. Poruszona została także kwestia nowelizacji wzorcowego Programu funkcjonalno-użytkowego w zakresie drogowych obiektów inżynierskich.
Spotkanie zakończyła dyskusja, która została jeszcze poprzedzona prezentacją Przewodniczącego Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, prof. Janusza Rymszy, na temat zaleceń dla inwestorów stojących przed koniecznością budowy mostu. Wskazano m.in., że decyzja o budowie mostu powinna być poprzedzona wnikliwą analizą techniczną i ekonomiczną każdego przedstawionego wariantu, a najlepiej, szczególnie przy przeprawach przez duże rzeki, sprawdzają się dobrze znane rozwiązania i technologie.
Realnie oceniajmy możliwości
Nie ma nic złego w ambitnych celach, chyba że rozmijają się one z realnymi możliwościami przerobowymi danej firmy. Jednym z zasygnalizowanych na spotkaniu problemów było podejmowanie przez niektóre biura projektowe zbyt wielu zadań, co może skutkować późniejszymi problemami w ich terminowej realizacji.
Podkreślono więc, że GDDKiA będzie wnikliwie monitorować postęp prac projektowych na inwestycjach, szczególnie pod kątem ekonomiczności przyjętych rozwiązań oraz ustalonych harmonogramów.
Zachęcamy do zapoznania się z treścią prezentacji:
DŚU i ZRID w 2021 r. - niezbędne do złożenia wnioski i niezbędne do uzyskania decyzje
Nieruchomości niezbędne i zbędne na cele inwestycji. Własność, ograniczenia, służebności, koszty
Rozwiązania środowiskowe - potrzeby na etapie STEŚ i PB a koszty inwestycji
Współpraca na linii Zamawiający - Projektant - Wykonawca badań geologicznych
Nasze bolączki. Na co musimy zwrócić szczególną uwagę (jakość i odbiory a odpowiedzialność)
10 zaleceń dla inwestorów stojących przed koniecznością budowy mostu
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.