Oferty opiewają na kwoty od ok. 403,7 do 487,7 mln zł. GDDKiA przeznaczyła na realizację inwestycji ok. 601 mln zł. Wszyscy wykonawcy zaoferowali skrócenie czasu realizacji inwestycji o trzy miesiące. Komisja przetargowa przystępuje do analizy ofert w celu wyłonienia tej najkorzystniejszej.
Obwodnica Opatowa o długości ok. 12 km będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Miasto odetchnie, kierowcy nie będą stać w korkach
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu - DK74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i DK9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów. Na odcinku w starym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, co sprawia, że w godzinach szczytu Opatów jest zakorkowany. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, w jednej trzeciej ciężkich.
Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci czas podróżowania DK9 i DK74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Bezkolizyjnie po nowym śladzie
Inwestycja polegać będzie na budowie, w przeważającej części po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa, a jej uzupełnieniem będzie w przyszłości projektowany odrębnie trzykilometrowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe:
- węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74,
- węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9 zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty). Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zadania wykonawcy
Zadaniem wyłonionego w postępowaniu przetargowym wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego w oparciu o wykonaną koncepcję programową, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i wybudowanie obwodnicy w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych.