Ponad 18,3 mld zł wydała w 2020 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na działalność statutową (budowę i utrzymanie sieci drogowej). W każdym miesiącu zasilaliśmy branżę budowlaną kwotą wyższą niż w danym miesiącu poprzedniego roku i w sumie wydaliśmy 4,6 mld złotych więcej niż w 2019 roku. Te dane jednoznacznie pokazują, że miniony rok był wyjątkowy dla branży drogowej z wielu względów. Pandemia nie zahamowała inwestycji drogowych. Rok zakończyliśmy, realizując 96 zadań o łącznej długości ponad 1225,2 km.
Inwestujemy w rozwój dróg
Przypomnijmy, że w 2020 roku udostępniliśmy do ruchu niemal 140 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4269 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1712 km autostrad i 2557 km dróg ekspresowych. Od początku 2021 roku podpisaliśmy już sześć umów na realizację blisko 88 km dróg. Tym samym w realizacji są 102 zadania z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK) o łącznej długości 1313 km i wartości 48,1 mld zł. Zawarliśmy też umowy na realizację trzech obwodnic z rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) o łącznej długości blisko 20 km i wartości ok. 420 mln zł.
Realizacja inwestycji drogowych zapewnia branży wykonawczej stały dopływ środków. W 2021 roku planujemy wydatkować ok. 19,3 mld zł. Będziemy ogłaszać również kolejne przetargi, zarówno na realizację inwestycji drogowych jak i opracowanie dokumentacji. Plan na rok 2021 to ogłoszenie przetargów na realizację łącznie około 680 km dróg krajowych, w tym ok. 350 km dróg ekspresowych i obwodnic o szacowanej wartości ok. 17,6 mld zł oraz ok. 335 km na zadania na istniejącej sieci dróg o szacowanej wartości ok. 2,5 mld zł.
Skuteczny beneficjent
GDDKiA jest największym beneficjentem funduszy unijnych w Polsce. W 2020 roku podpisaliśmy kolejnych dziewięć umów o dofinansowanie i tym samym mamy łącznie 70 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi ponad 79 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to 44,4 mld zł oraz wkład UE to około 37,7 mld zł. Uwzględniając ww. dziewięć umów o dofinasowanie, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 88 proc.
Do końca lutego 2021 roku złożyliśmy w sumie 828 wniosków na kwotę 40,11 mld zł wydatków kwalifikowalnych. Certyfikacji poddano 786 wniosków na kwotę 37,72 mld zł. Do Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu refundacji wpłynęło już 32,01 mld zł. Przypomnijmy, że alokacja dostępnych dla GDDKiA środków unijnych to 9,871 mld euro, co po przeliczeniu przy obowiązującym kursie walut jest równowartością niemal 43,31 mld zł. Obecnie rozpatrywane są wnioski o dofinansowanie dla trzech projektów, a kilka kolejnych złożymy w tym roku. Planujemy, że po podpisaniu nowych umów poziom kontraktacji osiągnie poziom ok. 94 proc.
Przypomnijmy, że w obecnej perspektywie przewidywane jest przyznanie unijnego dofinansowania dla 92 projektów przygotowywanych i wdrażanych przez GDDKiA. Podkreślić należy, że pełen potencjał finansowy tych 92 projektów wynosi ponad 45 mld zł i przekracza dostępną alokację środków dla GDDKiA. Nie ma więc obaw, że nie wykorzystamy całej dostępnej puli środków.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.