Umowy tzw. Zamknięcia Finansowego, oprócz Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka oraz prezesa zarządu spółki Autostrada Wielkopolska II SA Andrzeja Patalasa, podpisali również: p.o. Dyrektor Generalny GDDKiA Lech Witecki, przedstawiciele Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz 11 banków komercyjnych. Zamknięcie Finansowe to ostateczna akceptacja instytucji finansowych kredytujących przedsięwzięcie, która stanowi podstawę dla finansowania projektu i umożliwia faktyczne rozpoczęcie budowy autostrady.
Środki finansowe na realizację inwestycji w kwocie 1,560 mld pochodzą z trzech źródeł:
- kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny w kwocie 974 mln euro (ok. 62,5% wartości projektu);
- kredytów udzielonych przez 11 międzynarodowych banków komercyjnych w kwocie 394 mln euro (ok. 25,5% wartości projektu);
- wpłat akcjonariuszy koncesjonariusza w kwocie 186 mln euro, stanowiących ok. 12% całkowitych kosztów realizacji.
Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. W przyjętym przez strony harmonogramie ustalono rozpoczęcie budowy w lipcu 2009 r. i oddanie autostrady do eksploatacji przed mistrzostwami EURO 2012 r.
Generalnym wykonawcą projektu będzie firma spółka A2Strada.
Zakres prac obejmuje m.in.:
- budowę 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę istniejącej drogi krajowej Nr 2;
- budowę ponad 80 mostów i wiaduktów;
- budowę 2 Obwodów Utrzymania Autostrady;
- budowę 6 pełnych węzłów autostradowych;
- budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP);
- budowę zamkniętego systemu poboru opłat;
- pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska.
29.06.2009
źródło:GDDKiA