Od roku 2020 kierowcy mają do dyspozycji nową wschodnią jezdnię obwodnicy, na której ułożona została przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. Aktualnie ruch na tym odcinku drogi krajowej nr 73 odbywa się w oparciu o tymczasową organizację - jedną jezdnią w obu kierunkach. Również w ub. roku, na długo przed terminem zakończenia inwestycji, oddana została do użytkowania kładka dla pieszych przy szkole, przedszkolu i placówkach sportowych oraz drogi dojazdowe po wschodniej stronie ciągu głównego. Wykonawca przystąpił do przebudowy jezdni zachodniej.
Na przebudowywanej jezdni zachodniej ułożona została w 95 procentach warstwa wyrównawcza nawierzchni. Kolejne roboty bitumiczne planowane są w kwietniu po ustabilizowaniu się warunków atmosferycznych. Wykonawca przystąpi do układania warstwy wiążącej nawierzchni na jezdni zachodniej i wykona odcinek próbny warstwy ścieralnej, która układana będzie w kolejnych etapach robót na obu jezdniach przyszłej obwodnicy.
Jednocześnie wykonywane będą prace przy montażu ekranów akustycznych (aktualne zaawansowanie to około 95 procent), budowie dróg dojazdowych po zachodniej stronie obwodnicy (zaawansowanie około 70 procent), budowie sygnalizacji świetlnej i dodatkowych pasów dla skręcających na skrzyżowanych. Przygotowywany jest teren pod roboty brukarskie, wzmocnienia skarp i rowów. Kontynuowane są prace przy budowie kanałów technologicznych i inne roboty branżowe.
Informacja o inwestycji
Pierwszy etap obwodnicy Morawicy to inwestycja za około 78 mln złotych realizowana od 2018 roku w trybie projektuj i buduj, dlatego wykonawca - konsorcjum z liderem Mostostal Warszawa - najpierw przystąpił do wykonania optymalizacji projektowych, a po uzyskaniu stosownych decyzji do robót budowlanych. W I etapie obwodnica Morawicy budowana jest w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko-Zdrój i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa jezdnia powstała po wschodniej stronie tej istniejącej, a prawa jezdnia zostanie przebudowana. W ramach zadania zaprojektowane zostały 4 skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Zgodnie z umową planowane zakończenie inwestycji to pierwsza połowa 2022 roku.
Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Dobiega końca aktualizacja koncepcji programowej dla tego etapu. Przetarg na realizację kolejnego odcinka obwodnicy planowany jest w br.