Most w Fordonie - to nie żart
1 kwietnia, czyli Prima Aprilis - dzień żartów, dowcipów, ale i artykułów prasowych z przymrużeniem oka. Taki był też wczorajszy materiał jednej z bydgoskich redakcji na temat remontu mostu im. Rudolfa Modrzejewskiego na Wiśle w Fordonie w ciągu drogi krajowej nr 80. Ten most to codzienna droga do pracy dla tysięcy mieszkańców Bydgoszczy i okolic.

Swoje już wysłużył 

GDDKiAObecny most powstał w 1956 roku. Jego parametry - w szczególności szerokość jezdni, nie spełniają aktualnych standardów. Nowo budowane drogi krajowe klasy GP (główne ruchu przyspieszonego), posiadają m.in. pasy o szerokości 3,5 metra i nośność 11,5 t/oś.  

W 2019 roku przeprowadzono analizę, która wykazała, że na obecnej konstrukcji mostu istnieje możliwość poszerzenia ciągu pieszo rowerowego. 

 

Primaaprilisowy artykuł mógł niektórych wystraszyć...

We wczorajszym artykule jednej z bydgoskich redakcji pojawiło się kilka prawdziwych informacji, dlatego tym łatwiej można było się dać nabrać. Otóż faktycznie zleciliśmy opracowanie analizy porównawczej dla rozbudowy mostu przez Wisłę w Fordonie. Ponadto rzeczywiście rozważamy trzy warianty wykonania zadania przy okazji planowanego remontu jezdni.

 

...ale uspokajamy. Przygotowaniu do remontu idą zgodnie z planem.

Przedmiotową analizę wykonuje firma Wroconsult Sp. z o.o., a jej wyniki poznamy na początku czerwca br. Analiza ma na celu wskazać optymalny wariant zadania. Rosnący ruch na przedmiotowym odcinku DK80, względy bezpieczeństwa czy kwestia dostępności terenów rekreacyjnych po drugiej stronie Wisły to jedne z wielu kwestii, które wymagają analizy przy wykonaniu podstawowego zadania, czyli remontu jezdni mostu.

Kolejnym krokiem, z wykorzystaniem wyników analizy, będzie wybór jednego z trzech wariantów:

1. Remont bez zwiększenia funkcjonalności + budowa tymczasowego mostu.

2. Remont nawierzchni z rozbudową o ciąg pieszo-rowerowy + budowa tymczasowego mostu

3. Budowa drugiego stałego mostu, a następnie remont obecnego mostu

 

Podobnie jak w przypadku budowy drogi ekspresowej S5 - obwodnicy Bydgoszczy przez Kanał Bydgoski, przez wzgląd na natężenie ruchu konieczna była budowa tymczasowej przeprawy. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku planowanego remontu mostu w Fordonie. Natężenie ruchu na przedmiotowym odcinku DK80 wyklucza inne formy tymczasowej przeprawy.

 

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku ruch na odcinku DK80 Bydgoszcz - Strzyżawa to 15500 poj./dobę.