Nasze działania i współpraca z Głównym Inspektorem Transportu Drogowego przyniosły kolejny skutek. W styczniu br. uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości na większej części budowanej autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. W listopadzie br. podobny system zacznie działać na przechodzącej przez Warszawę drodze ekspresowej S8, za którą odpowiada GDDKiA. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD podpisało umowę na dostawę i montaż urządzeń OPP.
Odcinkowym pomiarem prędkości zostaną objęte dwa fragmenty drogi ekspresowej S8 - pomiędzy węzłem Łabiszyńska a węzłem Marki (ul. Piłsudskiego) oraz węzłem Konotopa a węzłem Bemowo (ul. Lazurowa). Pomiary będą prowadzone w obu kierunkach na wszystkich nitkach głównego ciągu trasy S8. Miejsca zostały wytypowane wspólnie przez GITD i GDDKiA. Wybór lokalizacji poprzedziły kilkukrotne wizje lokalne oraz analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ze względu na skalę oraz skutki zdarzeń drogowych, do których dochodzi na trasie S8, konieczne jest objęcie drogi stałymi kontrolami prędkości.
Oczekujemy takiego samego efektu, jak na budowie autostrady A1, gdzie uruchomienie odcinkowego pomiaru prędkości przyniosło uspokojenie ruchu i wzrost bezpieczeństwa. O ile przedtem ponad 90 proc. kierowców przekraczało tam dozwoloną prędkość, to teraz ponad 90 proc. przestrzega ograniczeń prędkości. Przypomnijmy, że kierowcy jeździli zdecydowanie szybciej po starej nawierzchni dawnej DK1, a wraz przełożeniem ruchu na nową, betonową jezdnię zaobserwowaliśmy jeszcze szybszą jazdę. Niechlubni rekordziści przekraczali dopuszczalną prędkość nawet trzykrotnie!
Dlatego, wspólnie z wykonawcami budowanych odcinków A1, wnioskowaliśmy o wprowadzenie tego bezprecedensowego rozwiązania. Odcinkowy pomiar prędkości nigdy wcześniej nie był stosowany na budowie drogi. Uruchomienie tego systemu na S8 będzie kolejnym bezprecedensowym działaniem, pierwszym tego rodzaju na drogach ekspresowych w Polsce. Zabiegamy też, aby Główny Inspektorat Transportu Drogowego uruchomił odcinkowy pomiar prędkości w tunelu na Ursynowie w ciągu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Doświadczenia zebrane z kilkumiesięcznego funkcjonowania tego systemu na budowanych odcinkach A1 potwierdzają, że tylko tego rodzaju działania są w stanie uspokoić kierowców traktujących drogi publiczne jak tor wyścigowy. Niedawno publikowaliśmy zapis z policyjnego wideorejestratora prezentujący takie naganne zachowanie kierowców właśnie na S8 w Warszawie.