Podpisaliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) w ciągu drogi ekspresowej S6. Pierwszy odcinek między Chwaszczynem a Żukowem ma długość 16,3 km. Drugi to 16-kilometrowy odcinek między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa.
- Tutaj powstaje droga S6, która będzie częścią obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta. To arteria komunikacyjna, która da nowe perspektywy dla Pomorza, tej części Kaszub i Trójmiasta. - powiedział Premier Mateusz Morawiecki.
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to trasa, której budowa pozwoli na usprawnienie układu komunikacyjnego Trójmiasta i Pomorza Gdańskiego. Dzięki niej ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza tereny zurbanizowane i zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja tej trasy jest możliwa dzięki decyzji rządu o przeznaczeniu na ten cel dodatkowych środków w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to najważniejsza inwestycja drogowa, na którą czekają mieszkańcy województwa pomorskiego. Jej realizacja pozwoli na jeszcze szybszy rozwój tej części Polski - dodał wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
- Minęły niespełna cztery miesiące 2021 roku, a dzisiaj podpisujemy już 13 i 14 umowę. W sumie przekłada się to na powstanie ponad 210 km nowych dróg o łącznej wartości ponad 6,4 mld zł. To dobra wiadomości dla kierowców nie tylko z woj. pomorskiego. Dzisiaj podpisujemy kontrakty na realizację kolejnych odcinków S6, która docelowo połączy Szczecin z Gdańskiem - podkreślił Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
- W III kwartale tego roku zostaną ogłoszone przetargi na budowę trzech odcinków S6 w województwie zachodniopomorskim od Koszalina do Słupska. Dzięki temu cała trasa S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim będzie oddana do ruchu w 2025 roku - dodał Szef GDDKiA.
Podpisane umowy obejmują projekt i budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Wykonawcy zadań na podstawie Koncepcji programowej opracują dokumentację techniczną, a następnie, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, rozpoczną prace budowlane. Wybudowana trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową (po dwa pasy w każdym kierunku), z przewidzianą rezerwą pod trzeci pas. OMT ma mieć wraz z obwodnicą Żukowa około 39 km. Została ona podzielona na dwa zadania realizacyjne:
Chwaszczyno - Żukowo o długości ok. 16,3 km. W ramach realizacji tego zadania zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Dokończony zostanie też węzeł Chwaszczyno (na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską). Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Koszt prac to ok. 715,2 mln zł.
Żukowo - Gdańsk Południe o długości ok. 16 km wraz z obwodnicą Żukowa o długości ok. 7 km. W ramach inwestycji zostaną wybudowane węzły Żukowo i Lublewo. Rozbudowany zostanie także węzeł Gdańsk Południe na styku istniejących S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino (kat. I). Obwodnica Żukowa połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Koszt prac to ok. 777 mln zł.
Przyszła droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska. Będą to m.in. ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Projektowanie i prace budowlane na obu odcinkach potrwają 38 miesięcy. Faza projektowa odbywać się będzie bez przerw zimowych. Natomiast po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), czas realizacji uwzględniać już będzie przerwy od 16 grudnia do 15 marca. Zakładany termin zakończenia prac budowlanych to II kw. 2025 r.
Dodatkowe środki z budżetu państwa
Przypomnijmy, że postępowanie przetargowe objęło odcinki drogi ekspresowej, na które decyzją Rządu z czerwca 2020 roku zostały przeznaczone dodatkowe środki z budżetu państwa (więcej: www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/38008/Dodatkowe-21-mld-zl-na-Program-Budowy-Drog-Krajowych). Pierwotnie OMT miała być realizowana w systemie PPP.
Komfort i bezpieczeństwo
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6.
Trzy odcinki już są budowane
W budowie w województwie pomorskim są już trzy odcinki S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 41 km. Natomiast w fazie przetargu na projekt i budowę jest jeszcze pięć odcinków drogi ekspresowej o łącznej długości ok. 72 km między Słupskiem a Bożympolem Wielkim. Umowy na nie zamierzamy podpisać do połowy br.
Całość trasy S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim będzie oddana do ruchu w 2025 r. Do dyspozycji kierowców będzie to łącznie z istniejącymi odcinkami blisko 200 km drogi ekspresowej.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram.