Obwodnica Wąchocka będzie dwujezdniową drogą klasy GP (główną ruchu przyspieszonego) o długości około 11,7 km. Inwestycja w ciągu drogi krajowej nr 42 realizowana jest od grudnia w systemie Projektuj i buduj. Aktualnie wykonawca opracowuje optymalizacje dla wykonanej wcześniej dokumentacji. Równolegle przygotowywany jest teren pod inwestycję. Przeprowadzone zostały wycinki pozostałych drzew i krzewów, inwentaryzacja i saperskie rozpoznanie terenu. Na podstawie badań sondażowych wyznaczonych zostało 7 stanowisk, do archeologicznych badań wykopaliskowych, które zakończą się w tym roku. Również w tym roku wykonawca planuje przygotowanie terenu pod zaplanowane na rok przyszły zasadnicze roboty budowlane. Wykonywane będą m.in. przełożenia mediów.
Obwodnica Wąchocka będzie przebiegać nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miasta, przez co poprawi się bezpieczeństwo kierowców i pieszych oraz komfort życia mieszkańców Wąchocka. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42, komunikującą między innymi węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego i Opatowa.
Zgodnie z umową wykonawca ma maksymalnie 43 miesiące na zrealizowanie inwestycji z wyłączeniem 3-miesięcznych okresów zimowych w trakcie robót budowlanych. Koszt inwestycji to około 283,7 mln zł.
Na zdjęciach poniżej badania archeologiczne podczas budowy północnej obwodnicy Jędrzejowa