Stanowisko w sprawie kontynuacji budowy tzw. węzła Zryw w Wejherowie


GDDKiA W związku z apelem dotyczący inicjatywy budowy na drodze krajowej nr 6 w Wejherowie bezkolizyjnego węzła „Zryw” wraz z tunelem przekazanym do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddziału w Gdańsku przedstawiamy nasze stanowisko w tej sprawie.

 

Na wstępie chcielibyśmy zaznaczyć, że ulica pokrywająca się z obecną drogą krajową nr 6 przebiega w Wejherowie od dziesiątków lat. W mieście funkcjonuje wiele skrzyżowań zlokalizowanych na drodze krajowej. Istnieje również wiele zjazdów do posesji. Zatem przywołanie w przedłożonym apelu informacji o dzieleniu przez drogę krajową miasta na pół jest nieprawdą.

 

W perspektywie kilku, maksymalnie kilkunastu miesięcy, ze względu na oddanie do ruchu budowanej drogi ekspresowej S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią, DK6 przestanie być drogą krajową i stanie się drogą wojewódzką. Część ruchu tranzytowego, przede wszystkim najbardziej uciążliwego dla mieszkańców ruchu ciężarowego, zostanie skierowana na drogę ekspresową, co powinno być zauważalne dla mieszkańców Wejherowa i użytkowników obecnej DK6.

 

Przed kilkoma laty miasto Wejherowo postanowiło uatrakcyjnić tereny inwestycyjne położone we wschodniej części miasta, leżące po obu stronach drogi krajowej nr 6 i linii kolejowej nr 202. W tym celu, po uzgodnieniu z GDDKiA, wybudowała z własnych środków jednopoziomowy węzeł (po północnej stronie drogi) z wykopem przygotowanym do budowy tunelu pod DK6 i LK202. Nastąpiło to zgodne z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 25 ust. 2), które stanowią, że „Koszt budowy lub przebudowy skrzyżowania, o którym mowa w ust. 1, wraz z koniecznymi drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania, ponosi zarządca drogi, który wystąpił z inicjatywą budowy lub przebudowy takiego skrzyżowania.”.

 

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby miasto Wejherowo, zgodnie z obowiązującym prawem, dokończyło budowę węzła, łącząc tereny miejskie położone na południe od drogi krajowej nr 6 i linii kolejowej.

W związku z powyżej przedstawionymi uwarunkowaniami prawnymi i bliskim zakończeniem funkcji zarządczych na drodze krajowej nr 6 informujemy, że GDDKiA nie może być inwestorem rozbudowy tzw. węzła „Zryw” w Wejherowie.