Etap uzgadniania Programu Inwestycji dla każdego z zadań, wymaga przedstawienia poglądowego schematu przebiegu obwodnicy, mającego na celu zobrazowanie zamierzenia inwestycyjnego. Służy on także wstępnemu określeniu zakresu oraz przybliżeniu kosztu inwestycji. Przedstawiony w materiałach poglądowych przebieg nie determinuje lokalizacji początku i końca obwodnicy oraz strony jej przebiegu względem miejscowości.
Zakres inwestycji
Droga krajowa nr 45 na odcinku Opole - Zawada stanowi istotne połączenie w sieci dróg krajowych z uwagi na jej tranzytowy charakter dla kierunków północ i południe w województwie opolskim. Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę drogi krajowej nr 45 od granicy Opola do Zawady o długości około 1,8 km, wraz z obejściem drogowym tej miejscowości o długości około 3,2 km. W efekcie powstanie kolejny – bardzo istotny – fragment drogi krajowej nr 45 dostosowany do nośności 11,5 t/oś. W ramach rozbudowy wykonane zostaną m.in. wiadukty i obiekty inżynierskie, dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, kanał technologiczny oraz skrzyżowania w miejscach włączenia obejścia Zawady do DK45.
Krok po kroku będziemy informować i konsultować
Dla budowy obwodnicy Zawady warianty przebiegu planowanej inwestycji zostaną przygotowane na etapie Studium Korytarzowego (planowanego do realizacji w latach 2021-2022) oraz Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (planowanego na lata 2022-2024). W ramach powyższych prac koncepcyjnych zostanie opracowanych kilka wariantów przebiegu inwestycji, które zostaną poddane ocenie w ramach analizy wielokryterialnej. W analizach ocenie poddane zostaną również aspekty społeczne. Wynikiem STEŚ będzie wybór wariantu rekomendowanego oraz alternatywnego do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Na obu tych etapach, przy wyznaczaniu przebiegu korytarza dla obejścia m. Zawada, mieszkańcy będą mieli możliwość zapoznania się z proponowanymi rozwiązaniami oraz zgłaszaniem swoich propozycji lub uwag. Każdorazowo zgłaszane uwagi będą analizowane pod kątem możliwości ich uwzględnienia w rozwiązaniach projektowych.
Co to jest studium korytarzowe?
To przejście od pomysłu do pierwszych prac. Jest podstawowym dokumentem projektowym, przedstawiającym nowe, drogowe zamierzenie inwestycyjne. Studium korytarzowe jest pierwszym elementem dokumentacji projektowej, określającym lokalizację pasa (korytarza) terenu pod nową drogę z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac.
Po co wykonujemy studium korytarzowe?
Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętymi ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwala na wybór optymalnych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i jednocześnie realnych pod względem ekonomicznym. Przeprowadzone analizy interdyscyplinarne pozwalają wszechstronnie ocenić porównywane trasy drogowe, jak i zaproponować optymalny, zdaniem inwestora (GDDKIA), przebieg studiowanej trasy drogowej, która będzie przedmiotem szczegółowych analiz na następnych etapach przygotowania inwestycji.
Budowa obwodnic z korzyścią dla mieszkańców
Każda nowa obwodnica to inwestycja, umożliwiająca odciążenie jego centrum od ruchu tranzytowego. Korzystają na tym wszyscy użytkownicy dróg, ale przede wszystkim mieszkańcy. Przejazd obwodnicą jest komfortowy, szybszy i bezpieczniejszy. W miejscowości nie tworzą się zatory, jest ciszej i bezpieczniej, co wpływa na polepszenie warunków życia mieszkańców.
Podsumowując, przebieg przyszłej obwodnicy Zawady na ten moment nie został wytyczony. Dopiero na etapie projektowania będziemy konsultować zakres i lokalizację dla tego zadania, także z udziałem mieszkańców.
Planowane kalendarium prac
2021 - 2022 opracowanie Studium Korytarzowego
2022 - 2024 opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
2025 - 2027 opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego
2027 uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz wybór wykonawcy robót budowlanych
2028 - 2030 realizacja robót budowlanych