Obwodnica Kielc przestaje być ekspresowa!
Na szczęście tylko na dwa lata czyli na czas rozbudowy. Od poniedziałku 18 października 2010 zmieni się oznakowanie na obwodnicy Kielc, wprowadzone zostaną także ograniczenia prędkości w związku z rozpoczęciem inwestycji zmierzającej do dostosowania drogi S7 do pełnych parametrów dwujezdniowej trasy ekspresowej.


Oddana do użytku w latach 80. ubiegłego wieku kielecka obwodnica posiada status jednojezdniowej drogi ekspresowej, co oznacza, że można po niej jechać z dopuszczalną prędkością 100 km/h. W poniedziałek zdjęte będzie oznakowanie tego odcinka drogi jako ekspresowego, co oznacza, że dopuszczalna prędkość zmniejszy się do 90 km/h, jeżeli nie będzie dodatkowych ograniczeń. A takie pojawią się w związku z budową. Wykonawca zacznie od zbudowania pięciu tymczasowych dróg dojazdowych, które łączyć będą istniejącą obwodnicę z budowaną drugą jezdnią zachodnią. Drogi dojazdowe dla sprzętu budowlanego tworzyć będą jednopoziomowe skrzyżowania z istniejącą jezdnią. Będą one specjalnie oznakowane jako wyjazdy z budowy i poprzedzone znakami ograniczającymi prędkość do co najmniej 70 km/h. Do tej pory obwodnica kielecka nie miała takich skrzyżowań, a jedynie węzły i dwupoziomowe skrzyżowania, jak przystało na trasę ekspresową. W związku z budową odcinek ten traci parametry drogi klasy S,  co oznacza, że kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność. 


Budowa blisko 23-kilometrowej obwodnicy Kielc na pełnych parametrach dwujezdniowej drogi ekspresowej to największa do tej pory inwestycja drogowa regionu świętokrzyskiego. Prace ruszyły pod koniec września, a potrwają 2 lata. W ramach nowej inwestycji droga biegnąca od węzła Kielce Północ do węzła Chęciny zyska drugą jezdnię po zachodniej stronie tej już istniejącej. Przebudowane zostaną również węzły w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach (Niewachlowie). Ten ostatni, największy,  tzw. zespolony będzie pierwszym, jedynym w regionie świętokrzyskim węzłem na skrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych 7 i 74. W ramach inwestycji powstanie między innymi 18 wiaduktów, 9 mostów, 2 miejsca obsługi podróżnych, 4 przejścia dla pieszych i 3 samodzielne przejścia dla zwierząt dużych – w sumie 31 obiektów inżynierskich. Koszt robót budowlanych to blisko 642 mln złotych. Po ich wykonaniu obwodnica znowu oznakowana zostanie jako ekspresowa, bo zyska pełne parametry drogi klasy S, a z tym wiąże się podniesienie dopuszczalnej prędkości do 110 km/h.  


15.01.2010