Oddajemy obwodnicę Stalowej Woli i Niska do ruchu

Już jutro, w sobotę (15 maja), udostępnimy kierowcom ponad 15 kilometrów nowo wybudowanej obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77. To jedna z dziesięciu obwodnic realizowanych na terenie woj. podkarpackiego. Inwestycja współfinansowana była ze środków UE.



GDDKiA

Obwodnica z dofinansowaniem UE  

Realizacja obwodnicy Stalowej Woli i Niska była dofinansowana ze środków UE. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 297 229 777,01 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 194 135 035,67 zł.  

 

- Otwarcie obwodnicy Stalowej Woli i Niska jest kolejnym dowodem na to, że rząd dotrzymuje słowa. Decyzja o realizacji tej inwestycji zapadła w 2016 r. Od tej pory udało się przeprowadzić cały proces inwestycyjny, a teraz przychodzi czas na oddanie drogi kierowcom - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

 

- Mieszkańcy Stalowej Woli, Niska oraz tutejszych powiatów od dawna czekali na nową drogę, która zwiększyłaby poziom bezpieczeństwa na ulicach i wyprowadziła ruch tranzytowy poza granice miast. Nowa obwodnica ponadto będzie łączyć się z budowanym szlakiem Via Carpatia, a to oznacza nowe otwarcie terenów północnego Podkarpacia na nowe szanse rozwojowe - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber

 

- Obwodnica Stalowej Woli i Niska to ważny punkt komunikacyjny na mapie dróg województwa podkarpackiego. Dobre połączenia komunikacyjne przynoszą korzyści dla konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Udostępnienie nowej drogi to również dobra wiadomość dla mieszkańców. Trasa wyprowadzi z miast uciążliwy ruch tranzytowy i usprawni codzienne dojazdy - powiedziała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

 

- Oddajemy 15-kilometrowy odcinek nowej obwodnicy. To dobra wiadomość dla mieszkańców Stalowej Woli i Niska GDDKiA  oraz podróżujących drogą krajową nr 77. Sukcesywnie, w ciągu najbliższych miesięcy, będziemy udostępniać kierowcom kolejne odcinki nowych dróg w całej Polsce. Plan na ten rok zakłada otwarcie ponad 380 km nowych tras. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

 

Budowa obwodnicy to przede wszystkim komfort dla mieszkańców Stalowej Woli i Niska, które dzięki temu zostaną odciążone z ruchu tranzytowego, zmniejszy się hałas a powietrze będzie czystsze - nie byłoby to możliwe, gdyby nie wsparcie UE. W październiku 2020 r. podpisaliśmy umowę na ponad 194 mln zł dofinansowania a już dziś możemy cieszyć się nową drogą. Inwestycje współfinansowane z Funduszy Europejskich są skutecznie realizowane przez Beneficjenta. Serdeczne gratulacje dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - powiedziała Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

 

Kontrakt na projekt i budowę 

Obwodnica Stalowej Woli i Niska realizowana była w systemie Projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca (konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner) opracował dokumentację projektową, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudował trasę. Ostateczny koszt inwestycji to 223 mln zł. 

 

Przebieg drogi GDDKiA 

Nowo wybudowana droga przebiega przez tereny powiatów: stalowowolskiego i niżańskiego, miast: Stalowa Wola i Nisko oraz gmin: Pysznica i Nisko. Trasa obwodnicy poprowadzona została po północno-wschodniej stronie Stalowej Woli i Niska. Jej początek zlokalizowany jest w Stalowej Woli na skrzyżowaniu Trasy Podskarpowej z ul. Chopina. Na dalszym odcinku obwodnica kieruje się na południowy wschód, przekraczając tereny elektrowni Stalowa Wola, rzekę Barcówka, linię kolejową nr 66 Zwierzyniec Towarowy - Stalowa Wola Południe oraz krzyżuje się z istniejącą DK19. Koniec trasy zlokalizowany jest na rondzie wchodzącym w skład węzła Rudnik nad Sanem, który powstaje w ramach budowanej równolegle drogi ekspresowej S19. 

 

Zakres inwestycji 

W ramach inwestycji została wybudowana jednojezdniowa dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 15,3 km i nawierzchni odpornej na koleinowanie. Powstał węzeł łączący obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz cztery skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) komunikujące obwodnicę ze Stalową Wolą, strefą przemysłową, Niskiem oraz z DK19: 

- czterowlotowe rondo w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul. Podskarpowej z ul. Chopina i projektowaną drogą wojewódzką nr 855, 

- trzywlotowe rondo w Stalowej Woli na skrzyżowaniu z łącznikiem do istniejącej DK77 (ulicy Energetyków), 

- czterowlotowe rondo w Nisku na skrzyżowaniu z ul. Podsanie i ul. Modrzewiową, 

- czterowlotowe rondo w Nisku na skrzyżowaniu z DK19. 

 

Inwestycja obejmowała także m.in. budowę dróg obsługujących przyległy teren, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska, przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją oraz budowę obiektów inżynierskich: most z funkcją dolnego przejścia dla zwierząt, dwie estakady, wiadukt nad koleją, trzy wiadukty drogowe, sześć przejazdów gospodarczych, przejazd gospodarczy z funkcją przejścia dla zwierząt, przejście dla pieszych pod korpusem drogi oraz trzy dolne przejścia dla zwierząt. 

 

Cel inwestycji 

Droga krajowa nr 77 umożliwia dojazd do przejść granicznych w południowo-wschodniej części kraju (Korczowa, Medyka). Dotychczas DK77 przebiegała przez centrum miasta Stalowa Wola oraz tereny gmin Nisko oraz Pysznica. Ze względu na stale rosnące natężenie ruchu pojazdów, konieczna stała się budowa obwodnicy, która wyprowadzi uciążliwy ruch tranzytowy ze Stalowej Woli i Niska. Nowa droga poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży miejski układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość ruchu tranzytowego na DK77. Poprawi się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników przy jednoczesnym zachowaniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. 

 

Obwodnice na Podkarpaciu 

Obwodnica Stalowej Woli i Niska jest jedną z dziesięciu obwodnic realizowanych na terenie Podkarpacia. W budowie jest obwodnica Łańcuta (rozbudowa DK94 na odcinku Łańcut - Głuchów), na której prace zakończą się we wrześniu br. W przygotowaniu jest także 8 obwodnic, które ujęte zostały w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Na etapie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej, czyli Studium korytarzowe (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) są obwodnice Nowej Dęby (DK9), Jasła (DK73), Pilzna (DK73), Brzostku i Kołaczyc (DK73). Trwa również przetarg na opracowanie Koncepcji programowej dla II etapu obwodnicy Sanoka (DK84). Natomiast obwodnice Kolbuszowej (DK9), Przemyśla (DK28/77) i Miejsca Piastowego (DK28) są już na etapie projektowania. 

 

Kalendarium 

30 września 2015 r. - wszczęcie postępowania przetargowego 

30 sierpnia 2017 r. - podpisanie umowy z konsorcjum firm Mostostal Warszawa i ACCIONA CONSTRUCCION  

19 kwietnia 2019 r. - wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) 

13 maja 2019 r. - początek prac budowlanych 

15 maja 2021 r. - oddanie obwodnicy do ruchu 

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych FacebookTwitter i Instagram.