Finansowanie
Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu wynosi 138 982 851,13 zł, a wysokość dofinansowania z UE to 87 583 496,11 zł.
Długo wyczekiwana trasa
Pierwsze dwa etapy inwestycji realizowane były pomiędzy grudniem 2002 a listopadem 2006 r. Pierwszy z nich obejmował budowę 3-kilometrowego odcinka zlokalizowanego w obrębie gminy Siewierz oraz węzła Podwarpie. Etap drugi zakładał budowę trasy o długości około 9,5 km, biegnącej aż do lotniska w Pyrzowicach. Na rozpoczęcie trzeciego etapu trzeba było czekać do 26 listopada 2018 r., kiedy to podpisana została umowa na jego realizację.
Prace rozpoczęły się wiosną 2019 roku. Obejmowały budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku Lotnisko - Podwarpie wraz z budową obiektów inżynierskich - wiaduktów i mostów w ciągu budowanej jezdni. Powstały także urządzenia ochrony środowiska i urządzenia związane z funkcjonowaniem drogi, jak odwodnienie i oświetlenie drogowe. Przebudowana została również istniejąca infrastruktura techniczna.
Część prac jeszcze trwa
Zgodnie z podpisanym aneksem terminowym, zakończenie inwestycji powinno nastąpić 29 maja br. Na początku i na końcu wybudowanego odcinka, tj. na węzłach Lotnisko oraz Podwarpie, wciąż obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu i zwężenie do jednego pasa. Ma to na celu umożliwienie dokończenia robót przez wykonawcę, polegających na likwidacji istniejących przewiązek na węzłach wraz z odtworzeniem pasa rozdziału i uciągleniem barier energochłonnych.
Cel inwestycji
Droga ekspresowa S1 na odcinku Pyrzowice - Podwarpie jest trasą o dużym znaczeniu dla komunikacji Śląska i województw ościennych. Łączy zrealizowaną autostradę A1 z drogami ekspresowymi S52 Bielsko-Biała - Cieszyn oraz S1 Bielsko-Biała - Zwardoń, a także z DK91, DK86 i pozostałymi drogami województwa. Trasa łączy też aglomerację śląską i regiony z nią sąsiadujące z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Droga ta stanowi również część VI europejskiego korytarza transportowego sieci TENT-T.
Zrealizowanie drugiej jezdni stanowi połączenie istniejącego przekroju dwujezdniowego drogi ekspresowej S1, co przyczyni się m.in. do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Długość wybudowanego odcinka to ok. 9,7 km.
Nieznane fakty dotyczące budowy
W trakcie wykonywania wykopów natrafiono na pozostałości osadów z zachowanymi skamieniałościami muszli. Osady datowane są na okres środkowego triasu, czyli od ok. 245,9 do ok. 228,7 mln lat temu.
Maksymalna głębokość wykopu w trakcie prowadzenia prac wyniosła ok. 16 metrów.
W trakcie realizacji wykonano ok. 530 000 m3 robót ziemnych (łącznie wykonanie wykopów oraz nasypów). Jest to równowartość ok. 7360 kolejowych wagonów węglarek.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram.