Inwestycje z Programu 100 obwodnic
Obwodnice Stargardu i Złocieńca na DK20, to 2 z 9 inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach rządowego Programu 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim. Prace przygotowawcze dla tych obwodnic ruszyły w ubiegłym roku. Wcześniej nie było przygotowanych żadnych projektów, dlatego w pierwszej kolejności zostały wyznaczone warianty przebiegu. W przyszłym roku planowane jest przeprowadzenie procedury wydania decyzji środowiskowej. Następnie ruszą pracę nad dalszymi etapami dokumentacji, które będą obejmowały również badania geologiczne. Realizacja obwodnic przewidziana jest w latach 2024-2028.
Obwodnica Stargardu w ciągu DK20
strona internetowa projektu: http://www.obwodnicastargardu.lafrentz.pl/
Plan orientacyjny:
Stargard posiada już obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S10. Przez miasto ciągle jednak przebiega DK20 biegnąca od Stargardu przez Drawsko Pomorskie, Szczecinek i Bytów do Gdyni. Pełne wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego z dróg krajowych będzie możliwe po realizacji obwodnicy również w ciągu DK20.
Nowa trasa będzie omijała Stargard od wschodu. Droga rozpocznie się od strony Drawska Pomorskiego, kilkaset metrów przed początkiem obszaru zabudowanego Stargardu. Trasa będzie biegła w kierunku południowym, przecinając linię kolejową i dalej dolinę rzeki Krąpiel. Z istniejącą S10 połączy się na węźle Stargard Wschód, który będzie musiał zostać rozbudowany. Zostały wyznaczone 4 wariant przebiegu obwodnicy. Długość w zależności od wariantu wynosi od 4,4 do około 4,8 km.
Obwodnica Złocieńca w ciągu DK20
strona internetowa projektu: http://www.obwodnicazlocienca.lafrentz.pl/
Plan orientacyjny:
Obecnie droga krajowa nr 20 prowadzi przez centrum miasta. Problemem jest przejazd przez linię kolejową, przy którym znajdują się niekorzystnie usytuowane skrzyżowania DK20. Powoduje to problemy z bezpieczeństwem ruchu drogowego i pieszego. Bieżące działania, prowadzone we współpracy z PKP, poprawiły warunki ruchu pieszego w tym rejonie, ale prawdziwym rozwiązaniem problemów komunikacyjnych w Złocieńcu będzie dopiero budowa obwodnicy w ciągu DK20. Zostały wyznaczone 4 wariant przebiegu obwodnicy, trzy po stronie południowej i jeden po stronie północnej. Długość w zależności od wariantu wynosi od około 6 do około 8 km.