Pozytywnym wynikiem zakończyła się kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dotycząca przetargu na zaprojektowanie i budowę ponad 13-kilometrowej obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12.
Zielone światło
Przypomnijmy, że w przetargu ogłoszonym 15 grudnia zeszłego roku oferty złożyły cztery firmy. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Strabag, która zaoferowała wykonanie prac za kwotę ok. 441,9 mln zł. Wykonawca zadeklarował również przedłużenie okresu gwarancji jakości na wybrane elementy infrastruktury o 5 lat oraz skrócenie terminu realizacji zadania o trzy miesiące.
Przeprowadzona w maju br. przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych standardowa kontrola uprzednia przetargu, nie wykazała żadnych uchybień. Następnym krokiem, po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót, będzie podpisanie umowy. Planujemy, że stanie się to jeszcze w tym miesiącu.
Co powstanie w ramach inwestycji
Inwestycja obejmuje m.in. budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz czterech węzłów drogowych. Powstanie również 16 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej, przejścia dla zwierząt oraz urządzenia ochrony środowiska i BRD. W ramach inwestycji zbudowane zostaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej.
Przebieg
Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od strony północnej. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów (Chełm Północ) powstanie w miejscowości Horodyszcze, a dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w miejscowości Kolonia Antonin.
W związku z zapewnieniem finansowania na całą drogę ekspresową S12 z Piask do Dorohuska, realizacja początkowego odcinka obwodnicy o długości ok. 3 km została włączona do odcinka wcześniejszego (Dorohucza - początek obwodnicy Chełma). Pozwoli to uniknąć zbędnych robót i kosztów związanych z koniecznością tymczasowego skomunikowania obecnej DK12 z nową trasą.
Budowa obwodnicy Chełma planowana jest w latach 2023-2025.