Do Dziennika Urzędowego UE wysłaliśmy ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem. Z chwilą publikacji w Dzienniku Urzędowym UE postępowanie przetargowe zostanie zamieszczone również na platformie zakupowej GDDKiA.
AKTUALIZACJA! 11 czerwca 2021 r. ogłoszenie zostało opublikowane w Dz. U. UE a następnie zamieszczone na platformie zakupowej https://gddkia.eb2b.com.pl/ pod nr ID 263668.
Przypominamy, że wcześniej, 4 czerwca 2021 r., zamieściliśmy na platformie zakupowej ogłoszenie o postępowaniu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Ogłoszenie tych dwóch przetargów pozwoli na realizację całego zadnia inwestycyjnego budowy S1 Kosztowy - Bielsko-Biała.
S1 Mysłowice – Bieruń
Zamówienie będzie dotyczyło zaprojektowania i budowy drogi ekspresowej S1 o długości 10 km wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna.
S1 Bieruń - Oświęcim
Zamówienie dotyczy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km, odcinka drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km oraz drogi klasy Z (zbiorczej) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) - o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44 (DK44).
S1 Mysłowice - Bielsko-Biała
Przetargi na wszystkie trzy odcinki realizacyjne pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą ogłosiliśmy w IV kwartale 2019 roku. W 2020 roku podpisaliśmy umowę na realizację środkowej i południowej części inwestycji, czyli odcinka pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami oraz Dankowicami a Bielskiem-Białą. Postępowania na pierwszy odcinek realizacyjny nie udało się rozstrzygnąć.
S1 Mysłowice - Oświęcim
Przypominamy, że pierwotnie o realizację tego odcinka, zaczynającego się w Mysłowicach a kończącego w Oświęcimiu, ubiegała się chińska firma China State Construction Engineering Company (CSCEC). Pomimo, że firma CSCEC złożyła najtańszą ofertę, została ona wykluczona z postępowania przetargowego. Stało się tak z uwagi na niezłożenie wyczerpujących wyjaśnień w trakcie badania oferty, które rodziły obawy co do możliwości skutecznej realizacji inwestycji. W odpowiedzi na wykluczenie wykonawca odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej, która wydała wyrok korzystny dla CSCEC. Na to rozstrzygnięcie GDDKiA złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Katowicach, który również stanął po stronie wykonawcy.
Unieważnienie przetargu w celu uzyskania przejezdności na całym odcinku S1 w 2023 r.
Aby osiągnąć najważniejszy cel inwestycji, czyli połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami (węzeł Kosztowy II) a Bielskiem-Białą (węzeł Suchy Potok), 22 lutego 2021 r. unieważniliśmy trwające ponad rok postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy pierwszego odcinka. Wobec zaawansowania realizacji dwóch zadań pomiędzy Oświęcimiem a Bielskiem-Białą, rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na pierwszy odcinek od Mysłowic do Oświęcimia spowodowałoby przesunięcie w czasie zakończenia realizacji robót budowlanych na tym odcinku o co najmniej rok. Zgodnie z realizowanymi umowami, przejezdność pomiędzy Oświęcimiem a Bielskiem-Białą zostanie uzyskana w IV kwartale 2023 r. Brak rozstrzygnięcia dla pierwszego odcinka niósł za sobą szereg konsekwencji. Między innymi brak możliwości skomunikowania północnej części S1 od Pyrzowic aż do Mysłowic, z jej świeżo wybudowaną południową częścią od Oświęcimia poprzez Bielsko-Białą aż do Zwardonia.
Negocjacje w sprawie budowy fragmentu S1 w rejonie Bierunia
Aby zminimalizować koszty społeczne i uzyskać przejezdność na newralgicznym odcinku S1, 6 kwietnia 2021 r. wszczęliśmy postępowanie w tzw. trybie z wolnej ręki. Zaprosiliśmy wykonawców sąsiadującego odcinka, tj. konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe, do wzięcia udziału w negocjacjach dotyczących budowy fragmentu S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Wydzielony przez GDDKiA odcinek drogi ekspresowej S1 bezpośrednio sąsiadował z realizowanym przez ww. konsorcjum odcinkiem S1 Oświęcim - Dankowice.
Sprawne przeprowadzenie negocjacji pozwoliłoby podpisać umowę jeszcze w II kwartale br. Jednocześnie prowadziliśmy przygotowania do wyłonienia wykonawcy pozostałego zakresu z pierwotnego zadania budowy odcinka S1 Kosztowy II - Oświęcim, tj. Mysłowice - Bieruń. Podjęliśmy taką decyzję, aby zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ich ukończeniu w 2023 r. Miało się to odbyć poprzez podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta. Umożliwiłoby to, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK44 z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych.
Tryb udzielania zamówienia z wolnej ręki
Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki prowadzone było na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych w odniesieniu do zamówienia podstawowego, tj. umowy z 14 maja 2020 r. dotyczącej budowy drogi S1 odc. Oświęcim - Dankowice. Zgodnie z przytoczoną regulacją zamówienie takie musi polegać na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych. Jednocześnie warunkiem koniecznym do jego udzielania jest przewidzenie takiej możliwości w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jego zgodność z przedmiotem tego zamówienia. Całkowita wartość zamówienia powtarzającego (uzupełniającego) musi być uwzględniona przy obliczaniu wartości zamówienia podstawowego, a zamówienia tego nie można udzielić później niż 3 lata od udzielenia zamówienia podstawowego.
Strabag skarży w KIO
Zastosowany przez GDDKiA tryb udzielenia przedmiotowego zamówienia został w wyniku odwołania wniesionego przez firmę Strabag, zaskarżony do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta przychyliła się do skargi i nakazała unieważnienie postępowania na wybór wykonawcy w trybie z wolnej ręki. GDDKiA zastosowała się do wyroku i 21 maja 2021 r. unieważniła postępowanie.
Wcześniej o tej inwestycji pisaliśmy:
Kalendarium
Droga ekspresowa S1 węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła)
Tryb zamówienia: przetarg nieograniczony
10 października 2019 r. - wszczęcie postępowania
14 lutego 2020 r. - termin skłania ofert
20 marca 2020 r. - sporządzenie rankingu ofert
21 sierpnia 2020 r. - wykluczenie i odrzucenie ofert firm CSCEC, Mirbud, Strabag, Mostostal, Intercor
31 sierpnia 2020 r. - odwołanie CSCEC do KIO
29 września 2020 r. - wyrok KIO
9 października 2020 r. - w związku z wyrokiem KIO:
14 października 2020 r. - otrzymanie wyroku KIO wraz z uzasadnieniem
21 października 2020 r. - złożenie przez GDDKiA skargi do Sądu Okręgowego w Katowicach na wyrok KIO
12 stycznia 2021 r. - postanowienie Sądu Okręgowego w Katowicach w przedmiocie skargi na wyrok KIO
22 lutego 2021 r. - unieważnienie postępowania przez GDDKiA
Droga ekspresowa S1 węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia
Tryb zamówienia: z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych
1 kwietnia 2021 r. - przekazanie zaproszenia do negocjacji dla konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe i PORR
1 kwietnia 2021 r. - przekazanie ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości do Dz. Urz. UE
6 kwietnia 2021 r. - publikacja ogłoszenia w Dz. Urz. UE oraz na platformie eb2b
16 kwietnia 2021 r. - wniesienie odwołania do KIO na tryb postepowania złożone przez Strabag
13 maja 2021 r. - rozprawa KIO
17 maja 2021 r. - ogłoszenie wyroku KIO, która uwzględniła odwołanie i nakazała unieważnienie postępowania
21 maja 2021 r. - unieważnienie postępowania przez GDDKiA
Droga ekspresowa S1 węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia
Tryb zamówienia: przetarg nieograniczony
1 czerwca 2021 r. - wysłanie ogłoszenia o przetargu do Dz. Urz. UE.
4 czerwca 2021 r. – zamieszczenie postępowania przetargowego na platformie zakupowej
Droga ekspresowa S1 węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Bieruń” (bez węzła)
Tryb zamówienia: przetarg nieograniczony
11 czerwca 2021 r. - wysłanie ogłoszenia o przetargu do Dz. Urz. UE.