Dobry rok dla świętokrzyskich dróg krajowych - podsumowanie 2009
Rok 2009 był dla świętokrzyskich dróg krajowych rekordowy pod wieloma względami. Duże inwestycje prowadzone były przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach na odcinkach o łącznej długości 35 kilometrów, a nawierzchnia wyremontowana została na fragmentach dróg o łącznej długości około stu kilometrów. Dla porównania – w roku 2008 jedna duża inwestycja prowadzona była na odcinku 10 km, a remonty na odcinkach o długości około 50 km.


Wielkie budowy 


W październiku 2009 zakończyła się budowa węzła Kielce Północ. Inwestycja u zbiegu drogi ekspresowej S-7 Warszawa – Kielce – Kraków i drogi krajowej 73 Kielce – Busko – Tarnów prowadzona na odcinku 10 kilometrów trwała dwa lata i kosztowała 227 milionów złotych. Jest to największa i najdroższa w regionie świętokrzyskim zakończona inwestycja drogowa ostatnich lat. Również w roku 2009 ruszyła budowa 17-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S-7 Skarżysko – Występa. Inwestycja kosztuje ponad 643 miliony złotych i potrwa do końca tego roku. Kolejna rozpoczęta w ubiegłym roku inwestycja to most w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej 77 Lipnik - Stalowa Wola. Koszt budowy, która zakończy się na początku 2011 roku, to 80 mln złotych. W 2009 roku ruszyła również budowa Wylotu Wschodniego z Kielc drogi ekspresowej S-74 za 285 milionów złotych. Inwestycja potrwa jeszcze dwa lata. Jej długość to ponad 7 km.
Ogółem w roku 2009 kielecki oddział GDDKiA realizował równolegle cztery wielkie inwestycje o łącznej wartości około 1,3 miliarda złotych. Na przestrzeni ubiegłego roku wydatkowano na te przedsięwzięcia blisko 500 milionów złotych.


Remonty nawierzchni


Rekordowo dużo, bo około 172 milionów złotych wydanych zostało w ubiegłym roku na remonty nawierzchni. To dwukrotnie więcej niż w roku 2008. Z te pieniądze udało się wymienić nawierzchnię na odcinkach o łącznej długości około stu kilometrów, głównie na drogach 42 Końskie – Skarżysko – Starachowice i 79 Warszawa – Sandomierz – Kraków, które od lat czekały na remont. Przy okazji powstały nowe chodniki, przejścia dla pieszych, wymieniono oznakowanie, zamontowano urządzenia dla poprawy bezpieczeństwa ruchu w ramach programu „Drogi Zaufania”.


INFORMACJE O ZADANIACH


INWESTYCJE ZAKOŃCZONE 


Węzeł Kielce Północ 
Droga ekspresowa S- 7, droga krajowa nr 73
Węzeł Kielce Północ to ponad 7-kilometrowy odcinek ekspresowej drogi S-7 od miejscowości Występa do Wiśniówki oraz ponad 2-kilometrowy dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 73 klasy GP od Wiśniówki do granic miasta Kielce, a także drogi boczne i szereg obiektów inżynieryjnych. Dzięki inwestycji i nowoczesnym rozwiązaniom komunikacyjnym powstało bezpieczne i bezkolizyjne połączenie drogi ekspresowej nr 7 Warszawa – Kielce – Kraków z drogą krajową nr 73 Wiśniówka – Kielce – Tarnów. Mieszkańcy Kielc i pobliskich miejscowości zyskali natomiast szybki i wygodny wylot w stronę Warszawy i Krakowa, a kierowcy jadący drogą S-7 bezpieczne połączenie ze stolicą województwa świętokrzyskiego.
Zasadniczym i najbardziej okazałym elementem całej inwestycji pod hasłem Węzeł Kielce Północ jest węzeł w Wiśniówce u zbiegu drogi ekspresowej S-7 i drogi krajowej nr 73, z łącznicami w kierunku Warszawy, Krakowa (kielecka obwodnica) i Kielc. Niemniej ważny jest węzeł w Barczy w miejscu dawnego skrzyżowanie drogi nr 7 z drogą wojewódzką nr 750 na Zagnańsk i łącznicy kolejowej. W ramach inwestycji wybudowano również szereg obiektów inżynieryjnych w ciągu drogi S-7 takich jak wiadukt nad linią kolejową w Występie, wiadukt w ciągu drogi powiatowej i kładka dla pieszych w Kajetanowie oraz przejazd gospodarczy. W ramach inwestycji powstało także ponad 12 km dróg dojazdowych, zamontowano również urządzenia ochrony środowiska takie jak np. ekrany akustyczne. Całe przedsięwzięcie wiązało się z przebudową sieci wodociągowej, gazociągowej, energetycznej, telekomunikacyjnej, a także kolejowej. Budowa Węzła Kielce Północ rozpoczęła się w połowie 2007 roku, a zakończyła 15 września 2009. Koszt inwestycji to 227,3 mln złotych. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach. Wykonawcą Strabag Sp. z o.o. Węzeł został zaprojektowany przez Transprojekt Gdański. Węzeł Kielce Północ to najdroższa i największa inwestycja drogowa ostatnich lat w regionie świętokrzyskim. To także ważny etap budowy drogi ekspresowej S-7. Niejako kontynuacją inwestycji jest trwająca obecnie budowa odcinka Skarżysko – Występa.
 
INWESTYCJE W TRAKCIE REALIZACJI


Odcinek Skarżysko – Występa, droga ekspresowa  S-7
Nowy dwujezdniowy odcinek Skarżysko – Występa drogi ekspresowej nr 7 Warszawa – Kielce – Kraków będzie miał długość blisko 17 kilometrów. Połączy istniejące już nowe przejście przez Skarżysko z węzłem Kielce Północ. Na odcinku 3 kilometrów od Skarżyska w stronę Kielc nowa dwujezdniowa droga nr 7 biec będzie po śladzie już istniejącej. Dalej poprowadzona będzie na zachód od obecnej drogi nr 7 tworząc obwodnicę Suchedniowa, Ostojowa, Łącznej i Występy. W ramach inwestycji powstaje 29 obiektów inżynieryjnych, w tym między innymi 4 estakady, 8 wiaduktów,  2 mosty, 10 małych obiektów mostowych, 2 kładki dla pieszych i 2 przejścia dla zwierząt i mur oporowy. Największą 290-metrową estakadę zaprojektowano nad zbiornikiem Bzin. Zaplanowano także budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska, takich jak ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjno-odparowujące, podczyszczanie ścieków oraz rekultywację zieleni. Realizacja największej do tej pory świętokrzyskiej inwestycji drogowej, pod którą wykonanych zostanie 2 miliony metrów sześciennych robót ziemnych potrwa 18 miesięcy i zakończy się w grudniu 2010 roku. Koszt inwestycji to 643, 5 miliona złotych. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Strabag i Mota-Engil Polska. Początek robót – pierwsza połowa 2009.


Most przez Wisłę w Sandomierzu, droga krajowa 77
Inwestycja w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik – Sandomierz - Stalowa Wola realizowana jest w nowoczesnym systemie „zaprojektuj i zbuduj” przez firmę Mota-Engil Polska. Projektowanie mostu w Sandomierzu rozpoczęło się w 2008 roku, budowa ruszyła w drugiej połowie 2009. Potrwa ona potrwa 19 miesięcy i powinna się zakończyć w styczniu 2011. Inwestycja obejmuje budowę 5-przesłowego mostu przez Wisłę o długości 456 metrów i szerokości 14 metrów z jedną jezdnią, chodnikiem i ścieżką rowerową, a także budowę dojazdów do mostu z włączeniem ich do istniejącego układu komunikacyjnego miasta. To oznacza budowę między innymi drugiej jezdni ulicy Lwowskiej, przebudowę skrzyżowania ulic Lwowskiej i Jana Pawła II oraz budowę skrzyżowania z ulicami  Mostową i Powiśle. Długość całej inwestycji wynosi 962 metry. Koszt to 80,4 miliony złotych.


Wylot Wschodni z Kielc, droga ekspresowa S-74
Nowy wylot drogi ekspresowej nr 74 z Kielc do Cedzyny w kierunku Lublina i Rzeszowa    będzie miał blisko 7 kilometrów (w granicach miasta - 2,6 km, poza granicami Kielc – 4,2 km). Przedsięwzięcie zakłada budowę węzła z tunelem w ciągu kieleckiej ulicy Świętokrzyskiej czyli drogi 74 pod Aleją Solidarności czyli pod drogą krajową 73. W ramach inwestycji powstanie również nowa dwujezdniowa droga będąca przedłużeniem ulicy Świętokrzyskiej w  kierunku Cedzyny. Cały wylot wschodni będzie miał parametry drogi ekspresowej. W ramach inwestycji powstaną trzy wiadukty, kładka dla pieszych most na rzece Lubrzance i rondo w Cedzynie. Inwestycja realizowana częściowo w systemie „zaprojektuj i zbuduj” która rozpoczęła się w 2008 roku i potrwa 30 miesięcy. Zakończy się pod koniec 2011.


REMONTY (ODNOWY) NAWIERZCHNI


Zakończone 2009
- 42 - przejście przez Końskie - 4 km – 8,1 mln – 2008-2009
-  79 - Łoniów – Gaj Osiecki – Osiek – 8 km – 9,5 mln – 2007-2009
- 42 - Starachowice – Michałów – 5 km – 9,7 mln – 2009
- 74 Ćmińsk – Kielce – 8 km – 13 mln – 2009
- 79 Przeczów – Słupia – 13 km – 21 mln – 2009
- 78 Borki – Motkowice – 11 km – 20 mln - 2009
- 42 Gilów – Skarżysko Kamienna – 7 km- 12 mln – 2009
- 42 Górki – Gilów – 2,5 km – 4 mln – 2009
- 77 przejście przez Sandomierz – 2 km – 11 mln – 2009
 - 79 Karsy – Ożarów – 6,5  km – 14 mln – 2009
- 79 Połaniec – Przeczów – 6 km – 9,5 mln – 2009
- 42 Końskie – Kozia Wola – 6 km – 9,6 mln – 2009
- 42 Skórnice – Fałków – 5 km – 5,5 mln – 2009
Rozpoczęte 2009, koniec w 2010
- 79 Osiek – Połaniec – 13 km – 21 mln – 2009-2010
- 79 Wyszmontów – Sobótka – 9 km – 16 mln – 2009-2010
- 79 Sobótka – Chwałki – 9 km – 15 mln – 2009-2010
- 79 przejście Połaniec  3 km – 8,3 mln – 2009-2010


OGŁOSZONE PRZETARGI


Obwodnica Kielc
Droga ekspresowa S-7, długość 22 km, przetarg koniec października 2009
Granica województwa – Skarżysko Kamienna
Droga ekspresowa S-7, długość 7,6 km, przetarg koniec listopada 2009