Budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Łomża Zachód - w. Stawiski


GDDKiA

Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Łomża Zachód – w. Stawiski

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0063/20

Data podpisania UoD: 10.06.2021

Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2023

Całkowita wartość projektu: 971 354 500,00 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 528 836 086,40 PLN

 

Strona internetowa projektu: http://www.s61-lomza-kolno.pl/ (zadanie 4), http://www.s61.kolno-stawiski.pl/ (zadanie 5).

 

Opis inwestycji:

Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Łomża Zachód – w. Stawiski o długości ok 29,35 km, zlokalizowanej w bazowym korytarzu TEN-T (Morze Północne-Bałtyk). Administracyjnie inwestycja zlokalizowana jest w północno – wschodniej części Polski i przebiega przez obszar województwa podlaskiego. Projektowana droga ekspresowa S61 odc. w. Łomża Zachód – w. Stawiski jest zlokalizowana w województwie podlaskim, w powiatach: m. Łomża (miasto na prawach powiatu), łomżyńskim, kolneńskim na terenie gminy Łomża, Piątnica, Mały Płock, Stawiski.

 

Projekt składa się z dwóch zadań:

• Zad. 4: węzeł Łomża Zachód (z węzłem)–węzeł Kolno (bez węzła) na dł. ok. 12,92 km (S61)+6,96 km (dk 64-GP)

• Zad. 5: węzeł Kolno (z węzłem)–węzłem Stawiski (bez węzła) na dł. ok. 16,43 km (S61)+2,25 km (dk 63-GP)

 

Na całym odcinku inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu. Natomiast drogi klasy G i GP zaprojektowano w przekroju jednojezdniowym. Zaprojektowane węzły drogowe umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg serwisowych.

 

Główne cele projektu:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,

• zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,

• poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,

• dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,

• odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,

• usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,

• wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa mazowieckiego i podlaskiego jak również poza granice państwa.