Drogę ekspresową S5 od Gniezna do węzła Poznań Wschód (A2) o długości 35 km zwaną Wschodnią Obwodnicą Poznania rozpoczęto budować pod koniec 2009 roku.
Wykonawcami robót są:
Odc. I Gniezno- Czachurki hiszpańska firma Dragados S.A
Odc.II Czachurki –Kleszczewo Konsorcjum firm: Lider Eurovia Polska S.A, Partnerzy: Eurovia S.C. a.s., Hochtief, Warbud.
Nadzór inwestorski pełni Lafrentz Polska Sp. z o.o
Przedsięwzięcie polegało na wykonaniu między innymi:
- 7 węzłów drogowych: Gniezno Południe, Łubowo, Czerniejewo, Iwno, Kostrzyn, Strumiany, Kleszczewo.
-41 nowych obiektów mostowych w tym: mostu nad rzeką Cybiną, wiaduktów dla dróg poprzecznych, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt oraz przepustów pod drogami i zjazdami
-6 Miejsc Obsługi Podróżnych: Łubowo Pn, Łubowo Pd, Wagowo Pn, Wagowo Pd, Czerlejnko Pn, Czerlejenko Pd.
-przebudowie dróg publicznych i budowie dróg serwisowych łącznie ponad 66 km.
-ekranów akustycznych łącznie ok 14 km.
-oświetlenia 1780 szt. lamp
-barier sprężystych o łącznej długości 141 km.
-nasadzeń zieleni w ilości ok. 800 000 szt. (będą wykonane do końca br.)
-trawników typu łąka w ilości ponad 1 mln m²
-wykopów: 430 tys. m3
-nasypów: 5, 2 mln m3
-warstwy konstrukcyjne nawierzchni na powierzchni ponad 1 mln m2
-77 tys. m3 betonu konstrukcyjnego
-ponad 10 tys. ton stali.
Wschodnia obwodnica Poznania przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa i upłynnienia ruchu drogowego, co zmniejszy negatywny wpływ na ludzi i zwierzęta żyjące w sąsiedztwie drogi. Szkodliwe wpływy wybudowanej trasy zostaną ograniczone dzięki zastosowaniu urządzeń ochrony środowiska takich jak: ekrany akustyczne, nasadzenia zieleni, urządzenia oczyszczania wód opadowych, przejścia dla zwierząt, ogrodzenia.
Wartość całkowita Projektu to ponad 1 400 mln zł.
Projekt jest współfinansowany w 85 % przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wraz z oddaniem do ruchu wschodniej i zachodniej obwodnicy Poznania oddawane są również do 2 nowe ważne strategicznie węzły autostradowe: Poznań Wschód i Poznań Zachód. Węzły te stanowią skrajne węzły obwodnicy Poznania i wydłużają ją z 13 do 25 km. Kierowcy poruszający się pomiędzy tymi węzłami będą korzystać z bezpłatnego przejazdu.
Węzeł Poznań Zachód stanowi optymalne połączenie z lotniskiem Ławica oraz stadionem miejskim. Koszt budowy obu węzłów wyniósł blisko 100 mln PLN netto w 2/3 koszt ten został sfinansowany przez spółkę Autostrada Wielkopolska SA, a w 1/3 przez GDDKiA.
Budowę węzła Poznań Zachód rozpoczęto w marcu 2011r. i został on wybudowany w docelowym zakresie, który zakłada w przyszłości podłączenie drogi ekspresowej S5 w kierunku Wrocławia bez potrzeby przeprowadzenia dodatkowej rozbudowy. Koszt budowy to 42 mln PLN netto.
Budowę węzła Poznań Wschód rozpoczęto w czerwcu 2011r. i z uwagi na bliskość węzła w stosunku do autostradowego Placu Poboru Opłat Nagradowice AWSA sfinansowała realizację trzeciego pasa ruchu pomiędzy węzłem a PPO na długości 1,5 km. Koszt budowy węzła to 53 mln PLN netto.
Wykonawcą prac w przypadku obu węzłów jest Strabag Polska, firma wyłoniona w otwartych przetargach na realizację projektu.
Nadzór inwestorski pełniła spółka Atkins Polska.
Zapraszamy również do odwiedzenia powstałej we współpracy z Nadzorem Inwestorskim, firmą Lafrentz - Polska Sp. z o.o. strony internetowej gdzie sprawdzić można postęp prac, galerię z placu budowy oraz zapoznać się z opisem kontraktu na budowę wschodniej obwodnicy miasta Poznania:
Wschodnia obwodnica miasta Poznania
Realizacja inwestycji:
- przetarg na wykonanie i nadzór: I kwartał 2009 r.
- rozpoczęcie robót: III kwartał 2009 r.
- zakończenie robót:
04.06.2012 r. oddanie do ruchu na zasadzie przejezdności
30.11.2012 r. zakończenie robót wykończeniowych i dodatkowych
Plan orientacyjny S5 obw wschodnia odcinek I 0 + 420 - 14+475 (29 MB)
Plan orientacyjny S5 obw wschodnia odcinek II 14+475 - 34+615 (2 MB)
Galerie z placu budowy:
- postęp prac: czerwiec 2010 część I
- postęp prac: czerwiec 2010 część II
- postęp prac: czerwiec/lipiec 2010 r.
- postęp prac: grudzień 2010 r.
- postęp prac: marzec 2011 r.
- postep prac: maj 2011 r.
- postęp prac: czerwiec 2011 r.
- postęp prac: lipiec/sierpień 2011 r.
- postęp prac: październik 2011 r. oraz część druga
- postęp prac: luty 2012
- postęp prac: marzec 2012 r.
- postęp prac: maj 2012 r. odcinek I
- postęp prac: maj 2012 r. odcinek II
- postęp prac: czerwiec 2012 r.
- postęp prac: lipiec 2012 r.
- postęp prac: sierpień 2012 r.
- postęp prac: wrzesień 2012 r.
Informacje powiązane:
1. Wschodnia dołaczyła do zachodniej, obydwie obwodnice Poznania otwarte.