W porównaniu z rokiem 2000, we wszystkich województwach zarejestrowano wzrost ruchu, z czego największy wynoszący ponad 25% w województwach: podlaskim, dolnośląskim, lubuskim oraz warmińsko-mazurskim. Najmniejszy wzrost ruchu, w granicach od 11 do 13%, odnotowano w województwach: śląskim, łódzkim oraz małopolskim, tj. województwach, w których na drogach krajowych występuje obecnie największy ruch.
Średni dobowy ruch pojazdów samochodowych (SDR) w 2005 roku na sieci dróg krajowych wynosił 8224 poj./dobę i był większy o około 18% w porównaniu z rokiem 2000. Obciążenie ruchem pojazdów samochodowych nie było równomierne dla całej sieci, lecz wzrastało ze wzrostem znaczenia dróg w układzie funkcjonalnym. Na drogach międzynarodowych SDR w 2005 roku wynosił 13561 poj./dobę, zaś na pozostałych drogach krajowych 5990 poj./dobę.
Zanotowano duże różnice w obciążeniu sieci dróg krajowych w poszczególnych województwach. Zdecydowanie największe obciążenie ruchem, wynoszące ponad 13000 poj./dobę, wystąpiło w województwie śląskim. Duże obciążenie ruchem wynoszące średnio ponad 10000 poj./dobę zarejestrowano również w województwach: małopolskim i łódzkim. Najmniejsze obciążenie ruchem sieci dróg krajowych, poniżej 6000 poj./dobę, wystąpiło w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim oraz lubelskim.
W okresie 2000-2005 rozwój ruchu pojazdów poszczególnych kategorii był bardzo zróżnicowany. Największy wzrost ruchu, aż o ok. 49%, zanotowano dla samochodów ciężarowych z przyczepami, mających decydujący wpływ na warunki ruchu na drogach oraz proces niszczenia nawierzchni. Ruch samochodów osobowych wzrósł w latach 2000-2005 średnio o 17% i był zbliżony do ogólnego wzrostu ruchu na sieci dróg krajowych.
GPR 2005 - synteza
GPR 2005 wyniki - woj. warmińsko-mazurskie