O DROGACH W TARNOWIE - BĘDZIE WSCHODNIA OBWODNICA
1 grudnia 2008 roku w siedzibie Urzędu Miasta w Tarnowie odbyło się spotkanie poświęcone rozwojowi infrastruktury drogowej w regionie tarnowskim. Na zaproszenie Ryszarda Ścigały Prezydenta Miasta Tarnowa przybyli: Zbigniew Rapciak Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Andrzej Kollbek zastępca dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Minister Skarbu Aleksander Grad i Urszula Augustyn – posłowie Ziemi Tarnowskiej na Sejm RP.


glowne-foto.jpg


Głównym tematem spotkania było przełożenie drogi krajowej nr 73 Szczucin – Tarnów na odcinku od węzła autostradowego „Krzyż” do węzła drogowego „Lwowska”. Nowe połączenie drogi krajowej nr 73 z drogą krajową nr 4 doprowadzi do powstania wschodniej obwodnicy Tarnowa. Ten właśnie pomysł przedstawił Minister Rapciak podczas swej wizyty w Tarnowie w lutym br.

DSC01040.jpg


Na kolejnym etapie rozmów GDDKiA przedstawiła cztery ewentualne warianty przebiegu nowej dk 73. Władze Tarnowa ze swej strony zaproponowały dwa kolejne warianty przebiegu, korzystniejsze dla miasta, tzn. biegnące w większej części poza jego granicami. Jednakże każdy z wariantów w większym lub mniejszym stopniu przebiega przez teren Tarnowa, który jest miastem na prawach powiatu. W związku z tym, zgodnie z obowiązującym prawem, władze miasta będą partycypować w realizacji przedsięwzięcia.

DSC01028.jpg


W tym celu spisano porozumienie, które właśnie dzisiaj zostało sygnowane. Na mocy tego dokumentu strony wspólnie sfinansują opracowanie dokumentacji do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji tego zadania, przy czym GDDKiA pokryje 60% kosztów, a miasto Tarnów 40%. W najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg w celu wyłonienia wykonawcy tego opracowania. Projektanci będą studiować cztery warianty, wśród których będzie co najmniej jeden zaproponowany przez tarnowskich samorządowców.

DSC01013.jpg


Ostateczny wariant przebiegu drogi zostanie wskazany w decyzji środowiskowej wydanej przez Wojewodę Małopolskiego, co powinno nastąpić w drugiej połowie 2010 roku. Będzie to dwujezdniowa droga klasy GP o długości 6-7 km. Koszty jej wybudowania szacuje się na 180 – 220 mln zł w zależności od wariantu. Budowa planowana jest na lata 2013 -2014.

DSC01007.jpg


Na konferencji prasowej po spotkaniu Minister Zbigniew Rapciak powiedział, że „dzisiejsze spotkanie jest znakomitym przykładem współpracy administracji rządowej i samorządowej” oraz dodał, że „gdyby wszędzie się tak dobrze współpracowało, to dużo łatwiej budowałoby się drogi w Polsce”. Zapewnił zebranych, że planowane połączenie dwóch węzłów na drogach krajowych zostało wpisane do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad i jego finansowanie jest zabezpieczone.

DSC01006.jpg


Dyrektor Andrzej Kollbek podkreślił świetną współpracę z władzami Tarnowa. Nadmienił, że to już drugie porozumienie, które owocuje dobrymi rezultatami (pierwsze dotyczyło utrzymania obwodnicy Tarnowa).

mDSC01017.jpg


Prezydent Ryszard Ścigała wyraził swoją radość z faktu, że decyzja o powstaniu drogi, poparta podpisanym porozumieniem „staje się nieodwracalna”. Podkreślał znaczenie nowego połączenia dla miasta - umożliwi całemu ruchowi tranzytowemu jadącemu z północy na południe i wschód ominięcie centrum, skomunikuje również tereny położone po wschodniej stronie Tarnowa z autostradą A4.

Minister Aleksander Grad, który na tym spotkaniu występował jako poseł, poruszył sprawę drogi krajowej nr 73 Szczucin – Tarnów. Zapewnił, że modernizacja drogi oraz budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej znajdują się cały czas w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, nigdy nie były z niego wykreślone i ich finansowanie jest zabezpieczone.

Konkluzja po spotkaniu jest taka, że dzięki świetnej współpracy i wspólnocie celów wszystkich zaangażowanych stron – Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA, parlamentarzystów oraz władz samorządowych – Ziemia Tarnowska ma w najbliższych latach szansę na szybki rozwój infrastruktury drogowej.