1 grudnia 2008 roku w siedzibie Urzędu Miasta w Tarnowie odbyło się spotkanie poświęcone rozwojowi infrastruktury drogowej w regionie tarnowskim. Na zaproszenie Ryszarda Ścigały Prezydenta Miasta Tarnowa przybyli: Zbigniew Rapciak Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Andrzej Kollbek zastępca dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Minister Skarbu Aleksander Grad i Urszula Augustyn – posłowie Ziemi Tarnowskiej na Sejm RP.
Głównym tematem spotkania było przełożenie drogi krajowej nr 73 Szczucin – Tarnów na odcinku od węzła autostradowego „Krzyż” do węzła drogowego „Lwowska”. Nowe połączenie drogi krajowej nr 73 z drogą krajową nr 4 doprowadzi do powstania wschodniej obwodnicy Tarnowa. Ten właśnie pomysł przedstawił Minister Rapciak podczas swej wizyty w Tarnowie w lutym br.
Na kolejnym etapie rozmów GDDKiA przedstawiła cztery ewentualne warianty przebiegu nowej dk 73. Władze Tarnowa ze swej strony zaproponowały dwa kolejne warianty przebiegu, korzystniejsze dla miasta, tzn. biegnące w większej części poza jego granicami. Jednakże każdy z wariantów w większym lub mniejszym stopniu przebiega przez teren Tarnowa, który jest miastem na prawach powiatu. W związku z tym, zgodnie z obowiązującym prawem, władze miasta będą partycypować w realizacji przedsięwzięcia.
W tym celu spisano porozumienie, które właśnie dzisiaj zostało sygnowane. Na mocy tego dokumentu strony wspólnie sfinansują opracowanie dokumentacji do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji tego zadania, przy czym GDDKiA pokryje 60% kosztów, a miasto Tarnów 40%. W najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg w celu wyłonienia wykonawcy tego opracowania. Projektanci będą studiować cztery warianty, wśród których będzie co najmniej jeden zaproponowany przez tarnowskich samorządowców.
Ostateczny wariant przebiegu drogi zostanie wskazany w decyzji środowiskowej wydanej przez Wojewodę Małopolskiego, co powinno nastąpić w drugiej połowie 2010 roku. Będzie to dwujezdniowa droga klasy GP o długości 6-7 km. Koszty jej wybudowania szacuje się na 180 – 220 mln zł w zależności od wariantu. Budowa planowana jest na lata 2013 -2014.
Na konferencji prasowej po spotkaniu Minister Zbigniew Rapciak powiedział, że „dzisiejsze spotkanie jest znakomitym przykładem współpracy administracji rządowej i samorządowej” oraz dodał, że „gdyby wszędzie się tak dobrze współpracowało, to dużo łatwiej budowałoby się drogi w Polsce”. Zapewnił zebranych, że planowane połączenie dwóch węzłów na drogach krajowych zostało wpisane do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad i jego finansowanie jest zabezpieczone.
Dyrektor Andrzej Kollbek podkreślił świetną współpracę z władzami Tarnowa. Nadmienił, że to już drugie porozumienie, które owocuje dobrymi rezultatami (pierwsze dotyczyło utrzymania obwodnicy Tarnowa).
Prezydent Ryszard Ścigała wyraził swoją radość z faktu, że decyzja o powstaniu drogi, poparta podpisanym porozumieniem „staje się nieodwracalna”. Podkreślał znaczenie nowego połączenia dla miasta - umożliwi całemu ruchowi tranzytowemu jadącemu z północy na południe i wschód ominięcie centrum, skomunikuje również tereny położone po wschodniej stronie Tarnowa z autostradą A4.
Minister Aleksander Grad, który na tym spotkaniu występował jako poseł, poruszył sprawę drogi krajowej nr 73 Szczucin – Tarnów. Zapewnił, że modernizacja drogi oraz budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej znajdują się cały czas w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, nigdy nie były z niego wykreślone i ich finansowanie jest zabezpieczone.
Konkluzja po spotkaniu jest taka, że dzięki świetnej współpracy i wspólnocie celów wszystkich zaangażowanych stron – Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA, parlamentarzystów oraz władz samorządowych – Ziemia Tarnowska ma w najbliższych latach szansę na szybki rozwój infrastruktury drogowej.