9 sierpnia 2005 roku podpisano kontrakt na modernizację drogi krajowej nr 4 na odcinku Targowisko - Tarnów. Sygnatariuszami umowy byli: w imieniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem zadania - Zbigniew Rapciak, dyrektor krakowskiego oddziału, w imieniu wykonawcy - Dariusz Słotwiński, prezes Strabag Sp. z o.o.
MODERNIZACJA DROGI KRAJOWEJ NR 4 NA ODCINKU TARGOWISKO - TARNÓW WRAZ Z ROZBUDOWĄ ODCINKA ZGŁOBICE - TARNÓW ORAZ BUDOWĄ WĘZŁA "LWOWSKA" W TARNOWIE
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ Z FUNDUSZU SPÓJNOŚCI (DAWNIEJ: ISPA)
Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. oraz Mota - Engil Engenharia e Construcao SA. Wartość kontraktu to: 75,6 mln euro brutto. Umowny czas realizacji inwestycji to 18 miesięcy.
Nadzór inwestorski sprawuje firma WS Atkins Consultants Ltd. Projekt wykonało Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" Sp. z o.o. Całkowity koszt realizacji inwestycji – budowa, wykupy, dokumentacja, odszkodowania, nadzór, to ok. 340 mln złotych brutto.
Zakres inwestycji: wzmocnienie nawierzchni drogi krajowej nr 4 na odcinku Targowisko – Tarnów (34,6 km) do obciążenia 115 kN/oś; budowa dwupoziomowego węzła Lwowska na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 4 i 73 w Tarnowie wraz z dobudową 800 m drugiej jezdni; przebudowa mostu na Dunajcu w Zgłobicach, budowa jednojezdniowej drogi o czterech pasach ruchu na odcinku 3,7 km od mostu w Zgłobicach do obwodnicy Tarnowa.
Na odcinku jednojezdniowym jezdnia będzie miała szerokość 7 m (2 pasy po 3,5 m), obustronne pobocza utwardzone o szerokości 2 m oraz pobocza gruntowe o szerokości 0,75 m i 1,25 m. Na skrzyżowaniach pojawią się pasy dla lewoskrętów o szerokości 3,5 m, brukowane kolorową kostką. Na wzniesieniach zostaną dobudowane pasy do wyprzedzania o szerokości 3 m. Zarówno zakręty, jak i podjazdy zostaną złagodzone, co znacznie poprawi komfort i bezpieczeństwo jazdy. Chodniki dla pieszych zlokalizowane przy jezdni będą miały 2 m szerokości, a chodniki zlokalizowane poza rowem będą szerokie na 1,5 m. W niektórych miejscach zaplanowano budowę ciągów pieszo – rowerowych o szerokości 3 m.
Odcinek o długości prawie 4 km od mostu na Dunajcu w Zgłobicach do węzła "Krakowska" (początek obwodnicy Tarnowa) zostanie przebudowany do przekroju ulicznego. Jezdnia będzie miała 4 pasy ruchu (po 2 dla każdego kierunku) oraz pas dzielący o szerokości 2,6 m z barierą betonową; wzdłuż drogi powstaną obustronne chodniki, wyjazdy z posesji oraz stanie oświetlenie uliczne.
Skrzyżowanie dróg krajowych nr 4 i 73 w Tarnowie, charakteryzujące się dużą wypadkowością, zostanie przebudowane na bezkolizyjne. Powstanie tam dwupoziomowy węzeł „Lwowska” oraz dodatkowo 800 metrów drugiej jezdni.
Dla poprawy bezpieczeństwa zaplanowano przebudowę kilkudziesięciu skrzyżowań, spośród których 11 będzie wyposażonych w sygnalizację świetlną akomodacyjną, a 4 w sygnalizację świetlną pulsującą żółtym światłem. Na niektórych skrzyżowaniach powstaną azyle dla pieszych, a na tych z drogami o znaczniejszym ruchu będą dobudowane pasy dla lewoskrętów. Zatoki autobusowe zostaną przebudowane, powstaną chodniki dla pieszych.
Inwestycja obejmie budowę, modernizację lub całkowitą przebudowę 63 obiektów mostowych, w tym m. in.: całkowitą rozbiórkę i budowę nowego mostu sprężonego nad Uszwicą w Brzesku, przebudowę 255-metrowego mostu nad Dunajcem w Zgłobicach, budowę 3 murów oporowych celem zabezpieczenia osuwisk w Zgłobicach oraz budowę wiaduktu na węźle "Lwowska" w Tarnowie.
Szczególnie rozbudowany będzie system oczyszczający wody opadowe z powierzchni drogi; przewidziano budowę 63 separatorów koalescencyjnych olejów i benzyn, 46 piaskowników, 13 zbiorników retencyjno – oczyszczających oraz 14 separatorów zintegrowanych z osadnikiem dla małych zlewni.
W celu ochrony mieszkańców okolicznych domów przed hałasem, na trasie inwestycji zaplanowano budowę 9,5 km ekranów akustycznych pochłaniających i odbijających. Dodatkowo, w 444 budynkach mieszkalnych zagrożonych przekroczeniem norm hałasu, okna zostaną wymienione na dźwiękoszczelne