POŻYCZKA Z BANKU ŚWIATOWEGO - 10 MLN EURO DLA KRAKOWSKIEGO ODDZIAŁU GDDKiA
26 kwietnia o godz. 10.00 w Biurze Banku Światowego w Warszawie odbyła się uroczystość podpisania umowy pożyczkowej pomiędzy Rządem Polskim a Bankiem Światowym dla sfinansowania Drugiego Projektu Utrzymania i Rehabilitacji Dróg. Umowę pożyczkową na kwotę 100 mln Euro podpisali: w imieniu Rządu RP Pan Wiesław Szczuka, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, zaś w imieniu Banku Światowego Pani Daniela Gressani, Dyrektor Regionalny dla Europy Środkowej i Krajów Bałtyckich. W ceremonii uczestniczyli również przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządzający drogami krajowymi w Małopolsce rokrocznie korzysta z unijnych funduszy. W latach 2000 - 2004 źródłami finansowania inwestycji na drogach krajowych Małopolski były: budżet państwa (75%), Europejski Bank Inwestycyjny (13%; budowa południowej autostradowej obwodnicy Krakowa odc. Kąpielowa – Malinówka 2000 - 2002), ISPA (3%; przebudowa drogi krajowej nr 4 Kraków - Targowisko 2003 - 2004), PHARE (5%; budowa południowej autostradowej obwodnicy Krakowa odc. Malinówka – Wielicka 2000 - 2003) oraz Bank Światowy (4%; budowa obwodnic Brzeska i Gorlic, most na Rabie w Chełmie, odnowy nawierzchni).

W 2005 roku struktura ta uległa zmianie; z budżetu państwa pochodzi tylko 57% środków (o 18% mniej, niż w latach poprzednich), Europejski Bank Inwestycyjny (24%; budowa drogi ekspresowej Myślenice – Lubień, wzmocnienie Kraków – Myślenice i Książ Wielki - Miechów), ISPA (10%; przebudowa drogi krajowej nr 4 Kraków - Tarnów 2004 - 2006), Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (2%; wzmocnienie autostradowej obwodnicy Krakowa odc. Balice - Opatkowice), Bank Światowy (7%; odnowy nawierzchni).

Z kwoty 100 mln euro pożyczki, na którą podpisano dzisiaj umowę, spora część - prawie 10 mln euro - zostanie skierowana do Małopolski. W 2005 krakowski oddział GDDKiA przeprowadzi odnowy ok. 60 km dróg krajowych, za ogólną kwotę ok. 65 mln złotych. 60% tej kwoty - czyli ok. 40 mln złotych - będzie pochodzić z pożyczki Banku Światowego. Dzięki unijnym środkom duża część naszej sieci zostanie dostosowana do nośności 100 kN/oś (10 ton na oś).

Efektywne wykorzystanie unijnych funduszy jest możliwe dzięki stworzeniu planu rozwoju i modernizacji sieci dróg krajowych Małopolski i konsekwentnej jego realizacji - rokrocznie ok. 20% budżetu krakowskiego oddziału GDDKiA jest przeznaczane na przygotowanie nowych inwestycji.



MODERNIZACJE DRÓG KRAJOWYCH MAŁOPOLSKI W 2005 ROKU:

DROGA KRAJOWA NR 75

BRZESKO - TĘGOBORZE (2005)

Odnowa nawierzchni na odcinkach o łącznej długości 16,2 km; renowacja odwodnienia
o łącznej długości 25,2 km; przebudowa chodników na odcinkach o łącznej długości
7,5 km; remont 4 mostów i 32 przepustów; przebudowa dwóch włączeń do ulic
miejskich w Brzesku; montaż 5 km barier energochłonnych; przebudowa kanalizacji na
odcinku 800 mb; remont 21 zatok autobusowych; montaż kasetonu nad przejściem dla
pieszych.



DROGA KRAJOWA NR 79

KRAKÓW - IGOŁOMIA, WAWRZEŃCZYCE - NOWE BRZESKO,

KOSZYCE - GRANICA WOJ. (2005)

Odnowa nawierzchni na odcinkach o łącznej długości 16,3 km; renowacja odwodnienia
o łącznej długości 15,7 km; przebudowa chodników na odcinkach o łącznej długości
4,3 km; remont mostu i 24 przepustów; remont 18 i budowa 6 zatok autobusowych;
montaż 1,5 km barier energochłonnych.


ZABIERZÓW (2005)

Odnowa nawierzchni na odcinku 3,0 km; renowacja odwodnienia o łącznej długości 0,7
km; przebudowa chodników na odcinkach o łącznej długości 0,3 km; remont 2
przepustów; remont 6 zatok autobusowych; montaż 32 mb barier energochłonnych.



DROGA KRAJOWA NR 7

LUBIEŃ - SKOMIELNA BIAŁA (2005)

Odnowa nawierzchni na odcinku 11,0 km; renowacja odwodnienia o łącznej długości
9,3 km; remont mostu i 25 przepustów; remont 10 zatok autobusowych; montaż 2,4 km barier energochłonnych.


DROGA KRAJOWA NR 49

NOWY TARG - GRANICA PAŃSTWA (2005)

Odnowa nawierzchni na odcinku 2,7 km; renowacja odwodnienia o łącznej długości 0,5
km; przebudowa chodników na odcinkach o łącznej długości 2,1 km; montaż 2,5 km
barier energochłonnych.


DROGA KRAJOWA NR 52

ANDRYCHÓW (2005)

Odnowa nawierzchni na odcinku 1,5 km; przebudowa 3 km chodników; remont mostu.