W GDDKiA w Warszawie otwarto właśnie wnioski złożone w prekwalifikacjach na budowę autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Szarowem. Zgłosiło się aż 13 firm i konsorcjów z całej Europy, dla których budowa małopolskiej autostrady stanowi łakomy kąsek. Naszą autostradę chcą, oprócz polskich firm, budować: Niemcy, Portugalczycy, Grecy, Austriacy, Hiszpanie i Szwedzi:
1/ niemieckie konsorcjum: BERGER BAU GmbH i ALPINIE DEUTSCHLAND AG;
2/ polsko – niemiecko – portugalskie konsorcjum stworzone przez: Bilfinger Berger Sp. z o.o., Bilfinger Berger AG, Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych SA, MSF-MONIZ DA MAIA, SERRA & FORTUNATO – EMPEREITEIROS SA oraz TEODORO GOMES ALHO & FILHOS LDA;
3/ grecka firma J&P – AVAX SA;
4/ polski Budimex Dromex SA;
5/ konsorcjum stworzone przez portugalską firmę i jej polski oddział: MOTA – ENGIL Polska SA oraz MOTA – ENGIL Engenharia e Construcao SA;
6/ konsorcjum stworzone przez austriacką firmę i jej polski oddział: STRABAG Sp. z o.o. oraz STRABAG AG;
7/ hiszpańsko – polskie konsorcjum: DRAGADOS SA oraz Polimex – Mostostal SA;
8/ polsko – hiszpańskie konsorcjum: Mostostal Warszawa SA i ACCIONA INFRAESTRUCTURAS SA;
9/ szwedzko – polskie konsorcjum: NCC Aktiebolag i IMB – Podbeskidzie Sp. z o.o.;
10/ francusko – polskie konsorcjum: DTP TERRASSEMENT SA i Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „MOSTY - ŁÓDŹ” SA;
11/ niemieckie konsorcjum: Herman Kirchner Bauunternehmung GmbH i Herman Kirchner Hoch-u Ingenieurbau GmbH;
12/ polska firma SKANSKA SA;
13/ niemiecka firma Max Bogl Bauunternehmung GmbH&Co.
Wnioski będę przez najbliższe tygodnie sprawdzane przez komisję i pod koniec sierpnia powinna być gotowa lista firm, które otrzymają zaproszenia do składania ofert. Jeśli cała procedura przebiegnie bez problemów, to za kilka miesięcy podpisany zostanie kontrakt z firmą, która do końca 2008 roku wybuduje 20 km autostrady. Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt wykonało Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" Sp. z o.o. Realizacja inwestycji będzie finansowana z budżetu państwa. Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4 leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, który przecina Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej.