Podstawowymi użytkownikami wyników pomiaru są:
- administracja drogowa, która wykorzystuje je w zarządzaniu, utrzymaniu i planowaniu rozwoju sieci drogowej oraz w analizach dotyczących ochrony środowiska.
- jednostki projektowe i badawcze w prowadzonych przez nie pracach studialnych i projektowych z dziedziny drogownictwa.
- instytucje i jednostki, dla których dane o ruchu drogowym stanowią cenne uzupełnienie w ich bieżącej działalności jak: Policja, jednostki samorządowe, biura planowania przestrzennego itp.
Dla potrzeb administracji drogowej konieczne jest uzyskanie dla każdego odcinka sieci dróg krajowych następujących podstawowych danych wynikowych dotyczących:
średniego dobowego ruchu w 2010 roku (ŚDR) wraz z rodzajową strukturą ruchu,
ŚDR letniego,
ŚDR zimowego,
ŚR dziennego (ruch od godz. 6.00 do 18.00),
ŚR wieczornego (ruch od godz. 18.00 do 22.00),
ŚR nocnego (ruch od godz. 22.00 do 6.00)
wzrostu ruchu w porównaniu do roku 2005,
ruchu niedzielnego,
ruchu wakacyjnego.
Rodzajowa struktura ruchu uwzględnia następujące kategorie pojazdów:
1. Pojazdy silnikowe, wśród których wyróżnia się:
motocykle,
samochody ciężarowe bez przyczep,
samochody ciężarowe z przyczepami,
samochody osobowe,
lekkie samochody ciężarowe (dostawcze),
autobusy,
ciągniki rolnicze.
2. Rowery.
Uzyskanie wiarygodnych danych o ruchu rowerów jest istotne ze względu na znaczną ilość wypadków z udziałem rowerzystów na sieci dróg krajowych (w 2008 roku 123 zabitych rowerzystów na sieci dróg krajowych, tj. 6,5% ogółu zabitych na sieci dróg krajowych i 28% ogółu zabitych rowerzystów w kraju), a także podejmowane na podstawie wyników GPR działania inwestycyjne w zakresie infrastruktury rowerowej.
Powyższa struktura rodzajowa ruchu jest wystarczająca dla bieżących potrzeb administracji drogowej, a w szczególności zapewnia możliwość wykonania następujących analiz i obliczeń:
modelowania i prognozowania ruchu,
obliczeń przepustowości dróg, skrzyżowań i węzłów,
obliczeń konstrukcji nawierzchni drogowych,
analiz w zakresie ochrony środowiska, w tym obliczeń hałasu i zanieczyszczeń powietrza,
analiz ekonomicznych.
ZASADY PODZIAŁU SIECI DRÓG KRAJOWYCH NA ODCINKI POMIAROWE
Podstawowym kryterium podziału sieci na odcinki pomiarowe jest jednorodność ilościowa ruchu na danym odcinku drogi.
W GPR 2010 granice odcinków pomiarowych na drogach krajowych są lokalizowane w następujących punktach, w których wyniesione są w terenie (lub wkrótce będą) punkty referencyjne:
skrzyżowania z drogami krajowymi,
skrzyżowania z drogami wojewódzkimi, na których SDR w 2005 roku był większy od 1000 poj./dobę.
w punktach stanowiących początek i koniec danej drogi,
na granicy państwa,
w punktach stanowiących granice miast na prawach powiatu.
Przyjmuje się zasadę, że długość odcinka pomiarowego nie może przekraczać 30 km.
Są uwzględniane również nowe odcinki dróg, które zostaną oddane do eksploatacji do końca 2009 roku oraz w pierwszej połowie 2010 roku.
STANOWISKA POMIAROWE
Każde stanowisko pomiarowe na czas wykonywania pomiaru będzie oznakowane w formie znajdującej się bezpośrednio przy drodze i widocznej z obu kierunków ruchu tabliczki (tabliczek, w przypadku dróg dwujezdniowych) z napisem „Pomiar ruchu” oraz numerem punktu pomiarowego.
Liczba obserwatorów prowadzących pomiar podstawowy w punkcie pomiarowym zależy od:
rodzaju wykonywanego pomiaru
okresu pomiaru w ciągu doby,
wielkości średniego dobowego ruchu (SDR) w 2005 roku na odcinku drogi.
W Oddziale Kraków liczba obserwatorów waha się od 2 do 6 osób.
TYPY ODCINKÓW POMIAROWYCH
W zależności od sposobu i zakresu wykonywania bezpośrednich pomiarów ruchu w GPR 2010 odcinki pomiarowe i znajdujące się na nich punkty pomiarowe dzielone są na następujące typy:
F - odcinki pomiarowe, na których zlokalizowane są istniejące stanowiska automatycznego ciągłego pomiaru ruchu nadzorowane przez DS GDDKiA (w Oddziale Kraków są 3 takie stanowiska: DK4 m. Rzezawa, DK7 m.Tenczyn, DK52:m.Kęty),
G - pozostałe odcinki dróg krajowych, na których SDR pojazdów silnikowych ogółem w 2005 roku był mniejszy lub równy 5000 poj./dobę.
H – pozostałe odcinki dróg krajowych, na których SDR pojazdów silnikowych ogółem w 2005 roku był większy od 5000 poj./dobę oraz wszystkie odcinki dróg krajowych (niezależnie od wielkości ruchu), na których nie wykonywano pomiaru ruchu w 2005 roku.
TERMINY I CZAS PRZEPROWADZENIA POMIARU RUCHU
Roczny cykl pomiarowy jest zróżnicowany w zależności od typu punktu pomiarowego i obejmuje:
dla punktów typu F i H - 9 okresów „dziennych” oraz 2 okresy „nocne”,
dla punktów typu G - 5 okresów „dziennych” oraz 1 okres „nocny”.
Czas prowadzenia pomiaru w poszczególnych okresach jest jednakowy dla wszystkich typów punktów pomiarowych i wynosi:
w okresach „dziennych” - 16 godzin, w godzinach 6.00 – 22.00,
w okresach „nocnych” - 8 godzin, w godzinach 22.00 – 6.00.
Niezależnie od pomiaru podstawowego, w wybranych 120 punktach w Polsce (w Oddziale Kraków w 6 punktach) będzie wykonywany dodatkowy pomiar samochodów ciężarowych w podziale na grupy odpowiadające Europejskiej Specyfikacji dotyczącej ważenia pojazdów w ruchu. Dodatkowy pomiar ruchu samochodów ciężarowych wykonuje się dwukrotnie w ciągu 2010 roku, w dwóch okresach 8-godzinnych, w godzinach 8.00 - 16.00.
Pomiar bezpośredni ruchu pojazdów silnikowych będzie obejmował wyłącznie jezdnie zasadnicze drogi, natomiast pomiar ruchu rowerowego powinien obejmować w miarę możliwości cały przekrój drogi (tj. oprócz jezdni zasadniczych chodniki, drogi serwisowe lub zbiorcze i ścieżki rowerowe).
Kalendarz pomiaru ruchu w 2010 roku:
Numer pomiaru |
Data pomiaru |
Dzień tygodnia |
Okres | Godziny wykonywania pomiaru | ||
Pomiar podstawowy | Dodatkowy pomiar ruchu samochodów ciężarowych niezależnie od typu punktu | |||||
punkty typu F i H |
punkty typu G | |||||
X1 | 21 lub 28 stycznia | czwartek | dzienny | 6.00–22.00 | – | – |
X2 | 16 lub 23 marca | wtorek | dzienny | 6.00–22.00 | 6.00–22.00 | – |
X3 | 12 lub 19 maja | środa | dzienny | 6.00–22.00 | – | 8.00–16.00 |
X4 | 8 lub 15 lipca | czwartek | dzienny | 6.00–22.00 | 6.00–22.00 | – |
X5 | 11 lub 18 lipca | niedziela | dzienny | 6.00–22.00 | 6.00–22.00 | – |
X6 | 17 lub 24 sierpnia | wtorek | dzienny | 6.00–22.00 | – | – |
X7 | 22 lub 29 sierpnia | niedziela | dzienny | 6.00–22.00 | – | – |
X8 | 22 lub 29 września | środa | dzienny | 6.00–22.00 | 6.00–22.00 | 8.00–16.00 |
X9 | 5 lub 12 grudnia | niedziela | dzienny | 6.00–22.00 | 6.00–22.00 | – |
X10 |
12 maja/13 maja lub 19 maja/20 maja |
środa/ czwartek |
nocny | 22.00-6.00 | – | – |
X11 |
22 września/23 września lub 29 września/30 września |
środa/ czwartek |
nocny | 22.00-6.00 | 22.00-6.00 | – |
W tablicy podane są dla każdego pomiaru dwie równoważne daty, w których można wykonywać pomiar ruchu. Oznacza to, że w części punktów pomiarowych bezpośredni pomiar ruchu może być wykonywany w pierwszym terminie, zaś w pozostałych punktach – tydzień później.
GPR 2010 w Małopolsce
1/ Teren województwa małopolskiego został podzielony na 5 zadań terytorialnie zgodnych z terenem działania Rejonów Dróg Krajowych.
2/ Na sieci dróg zarządzanej przez GDDKiA wyznaczono 121 punktów pomiarowych.
3/ W krakowskim oddziale GDDKiA realizacją GPR 2010 będą zajmować się dwie firmy wyłonione w przetargu: Małopolskie Biuro Inwestycyjne (Rejony: Kraków, Tarnów, Nowy Targ) oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji (Rejony: Wadowice i Nowy Sącz).
4/ Łączny koszt GPR 2010 na drogach krajowych Małopolski wyniesie 1.420.574,40 zł.
5/ W pomiarach weźmie udział 976 osób.
6/ Na drogach krajowych Małopolski wyznaczono 3 stanowiska do pomiarów półautomatycznych (dk 4 Rzezawa, dk 7 Tęczyn, dk 52 Kęty). 19.01.2010