OTWARCIE OBWODNICY WOJNICZA
W poniedziałek 9 lipca 2007 roku oddano do ruchu obwodnicę Wojnicza w ciągu drogi krajowej nr 4 Kraków – Tarnów. Gościem Honorowym uroczystości był Pan Jerzy Polaczek Minister Transportu, który w towarzystwie Wojewody Małopolskiego, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, małopolskich parlamentarzystów oraz samorządowców dokonał symbolicznego przecięcia wstęgi.


wojnicz-impra%20012.jpg


Inwestorem zadania była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą konsorcjum utworzone przez Mota – Engil Engenharia e Construção SA z Porto oraz Mota – Engil Polska SA z Krakowa. Wartość kontraktu wynosiła 68,1 mln złotych brutto. Inwestycja była współfinansowana z pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości ok. 55 mln złotych. Koszt całego przedsięwzięcia, tzn. prac budowlano – montażowych wraz z wykupami nieruchomości, dokumentacją, pracami archeologicznymi i nadzorem to 72,7 mln zł brutto.

wojnicz-ruch1.jpg


Nowo wybudowana obwodnica Wojnicza to droga jednojezdniowa klasy GP (główna przyspieszona) o długości 3.750 m. Szerokość całkowita nawierzchni wynosi 11.0 m: jezdnia o szer. 7.0 m oraz pobocza utwardzone o szer. 2 x 2.0 m. Nośność nawierzchni jest zgodna z obowiązującą w głównych europejskich korytarzach transportowych i wynosi 115 kN/oś. Na trasie obwodnicy znajdują się dwa węzły drogowe na włączeniach obwodnicy do istniejącej „czwórki”: od strony Krakowa na skrzyżowaniu obwodnicy z drogą do terenów przemysłowych, a od strony Tarnowa na skrzyżowaniu ze wschodnią obwodnicą Wojnicza na końcu odcinka.

wojnicz-konf_min3.jpg



wojnicz-impra%2004.jpg


__________________________________________________________________________________________
ZAKRES PRAC:

- budowa jednojezdniowej drogi klasy GP;
- przebudowa dróg poprzecznych;
- budowa dróg dojazdowych;
- budowa 3 wiaduktów w ciągu obwodnicy;
- budowa 2 wiaduktów w ciągu dróg poprzecznych;
- budowa 6 przepustów żelbetowych;
- wykonanie kanalizacji deszczowej;
- budowa oświetlenia węzłów;
- budowa urządzeń służących ochronie środowiska;
- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
- wykonanie oznakowania pionowego i poziomego.

1W07-07-09_007.jpg


ROBOTY ZIEMNE:

- wykopy: 216.102 m3;
- nasypy: 230.897 m3;

2W07-07-09_006.jpg


WZMOCNIENIE PODŁOŻA GRUNTOWEGO:

- ułożenie warstwy geowłókniny na powierzchni 116.814 m2;
- ułożenie warstwy kruszywa na geosyntetyku w ilości 32.494 m3;
- ułożenie materaca z teokraty i kruszywa na powierzchni 90.383 m2;
- wbicie w grunt ok. 1.000 kolumn kamiennych o długości 7 – 8 m każda.

3W07-07-09_004.jpg


KONSTRUKCJA NAWIERZCHNI OBWODNICY:

- warstwa mrozoochronna z kruszywa żużlowego o grubości 25 cm (75 288 m2),
- podbudowa z żużla wielkopiecowego stabilizowanego mechanicznie o grub. 20 cm (46 840 m2),
- podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie o grub. 20 cm (45 445 m2),
- podbudowa z betonu asfaltowego o grubości 19.5 cm (42 950 m2),
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego o grubości 8 cm (46 379 m2),
- warstwa ścieralna z mieszanki SMA o grubości 3,5 cm (46 054 m2).

4W07-07-09_001.jpg


OBIEKTY MOSTOWE:

- jednoprzęsłowy wiadukt w ciągu obwodnicy nad drogą do terenów przemysłowych długości 27,0 m, o konstrukcji z prefabrykowanych belek sprężonych, posadowiony bezpośrednio na gruncie zbrojonym;
- trzyprzęsłowy (14.00 + 18.00 + 14.00 m) wiadukt w ciągu ul. Leśnej nad obwodnicą długości 59,14 m, o konstrukcji monolitycznej płyty żelbetowej, posadowiony na palach wierconych;
- jednoprzęsłowy wiadukt nad ul. Warszawską w ciągu obwodnicy długości 31,40 m, o konstrukcji monolitycznej płyty żelbetowej, posadowiony na palach wierconych;
- przejazd gospodarczy w ciągu obwodnicy długości 22,80 m, o konstrukcji żelbetowej monolitycznej ramy zamkniętej, posadowiony bezpośrednio na wymienionym gruncie;
- jednoprzęsłowy wiadukt w ciągu planowanej obwodnicy wschodniej nad obwodnicą Wojnicza długości 59,19 m, o konstrukcji stalowej belkowej z płytą żelbetową, posadowiony na palach wierconych;
- 6 przepustów żelbetowych, w tym: 2 przepusty skrzynkowe o wymiarach 1,50 x 1,50 m oraz 4 przepusty rurowe o średnicy 1,50 m.

5W07-07-09_002.jpg


EKOLOGIA:

- nasadzenie 2,5 tysiąca drzew i krzewów;
- budowa 2.140 m ekranów akustycznych o wysokości od 2,0 m do 6,0 m;
- budowa urządzeń oczyszczających wody opadowe spływające z jezdni: 7 osadników, 8 separatorów.

6W07-07-09_005.jpg


BEZPIECZEŃSTWO:

- oznakowanie poziome grubowarstwowe z masy termoplastycznej na powierzchni 3.020 m;
- 112 sztuk oznakowania pionowego;
- 21 tablic drogowych z konstrukcjami wsporczymi i fundamentami;
- 46 znaków hektometrowych;
- 10.665 mb barier energochłonnych;
- 205 słupów oświetleniowych na węzłach drogowych.

URZĄDZENIA OBCE:

Podkreślenia wymaga duży zakres robót związany z przebudową i zabezpieczeniem urządzeń towarzyszących, w tym: napowietrznych linii energetycznych, napowietrznej linii telekomunikacyjnej, sieci wodociągowej oraz sieci gazowej wysokiego ciśnienia.

TERMIN ZAKOŃCZENIA:

Lipiec 2007 roku - 600 dni (20 miesięcy) od daty rozpoczęcia robót.