EKSPRESOWA OBWODNICA LUBNIA - NAJPIĘKNIEJSZA DROGA MAŁOPOLSKI


DSC01095.JPG


W pięknym terenie powstała piękna droga, której budowniczowie zadbali o każdy szczegół inwestycji.


DSC01097.JPG

DSC01101.JPG

DSC01103.JPG

DSC01104.JPG

DSC01140.JPG

DSC01141.JPG

DSC01137.JPG

DSC01139.JPG

DSC01134.JPG

DSC01116.JPG

DSC01120.JPG

DSC01122.JPG

DSC01133.JPG

DSC01136.JPG

DSC01135.JPG

DSC01152.JPG

DSC01153.JPG


Skarpy

DSC01072.JPG

DSC01073.JPG

DSC01077.JPG

DSC01082.JPG

DSC01088.JPG

DSC01094.JPG


W trakcie budowy drogowcy napotkali ogromne problemy związane z niestabilnym gruntem oraz z wodami podziemnymi, co w efekcie powodowało obsuwanie się skarp. Ostatecznie zastosowano skuteczne rozwiązanie polegające na umocnieniu skarp głazami, nawiązującymi dodatkowo do górskiego krajobrazu, w którym inwestycja powstała.


Mury oporowe

DSC01079.JPG

DSC01154.JPG


Droga w swym końcowym odcinku ostro wcina się w zbocze góry, co wymagało zbudowania bardzo solidnych murów oporowych. Powstały one na trzech poziomach, a zasadniczymi elementami ich konstrukcji są kilkunastometrowe gwoździe i kotwy.


Otoczenie drogi

DSC01105.JPG

DSC01108.JPG

DSC01109.JPG

DSC01119.JPG

DSC01121.JPG

DSC01123.JPG

DSC01124.JPG

DSC01125.JPG

DSC01126.JPG

DSC01127.JPG

DSC01130.JPG

DSC01131.JPG

DSC01132.JPG

DSC01142.JPG

DSC01148.JPG


Gdy buduje się drogę w tak pięknym i malowniczym terenie, należy zadbać, by żaden z elementów związanych z inwestycją nie tylko nie szpecił krajobrazu, ale podnosił jego walory. Stąd szczególna dbałość o - wydawałoby się - drobne szczegóły, jak: przepusty, zjazdy do pól, elementy odwodnienia. To, co na innych budowach jest zwykle tworzone z betonowych prefabrykatów, tutaj zostało wybrukowane z dużą starannością przez specjalnie sprowadzoną ekipę górali.








EKSPRESOWA "ZAKOPIANKA": OBWODNICA LUBNIA

Zakres inwestycji obejmował budowę: dwujezdniowej drogi o parametrach ekspresowej na odcinku 4,0 km, od granicy gmin Pcim i Lubień wraz z obwodnicą Lubnia do włączenia w stary przebieg "zakopianki" na wysokości Witkówki.

Droga ekspresowa S7 na projektowanym odcinku obwodnicy Lubnia przebiega w korytarzu zarezerwowanym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego gminy Lubień dla drogi nr 7. Korytarz ten za wyjątkiem rejonu drogi wojewódzkiej nr 968 do Mszany Dolnej wolny jest od zabudowy. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 968 zlokalizowano węzeł Lubień. Na dalszym odcinku droga przebiega po zboczu masywu górskiego, którego pochylenie powiększa się w miarę posuwania się do przodu z rosnącym kilometrażem. Na końcowym odcinku pochylenie zbocza jest tak duże, że wymaga ono zastąpienia skarp gruntowych murami oporowymi.

1. OGÓLNY OPIS ZADANIA:
Droga ekspresowa S-7 na odcinkach budowy 2-ch jezdni ma następujące parametry:
- 2 jezdnie o szer. 2 x 3,50 m
- pas dzielący szer. 5,00 m, w tym 2 opaski asfaltowe o szerokości 0,50 m
- pasy awaryjne 2 x 2,50 m
- pobocza gruntowe 2 x 1,25 m

W zakres robót wchodziły:
- odtworzenie trasy
- zdjęcie humusu i darniny
- roboty rozbiórkowe nawierzchni
- rozbiórki budynków
- przebudowa sieci gazowych
- przebudowa sieci wodociągowej
- przebudowa kanalizacji sanitarnej
- przebudowa urządzeń elektroenergetycznych
- przebudowa urządzeń telekomunikacyjnych
- budowa drogi ekspresowej x 2-wu jezdniowej
- budowa węzła drogowego "Lubień" typu półkoniczyna z dwoma skrzyżowaniami skanalizowanymi -w tym jednym typu małe rondo
- budowa 14 obiektów inżynierskich
- budowa murów oporowych
- budowa dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego
- budowa kanalizacji deszczowej
- budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń)
- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz oznakowania pionowego i poziomego

2. OPIS ROBÓT DROGOWYCH:
Zakres robót drogowych obejmował:
Roboty ziemne:
- Nasypy: 249 000 m3
- Wykopy: 320 000 m3
- Zdjęcie humusu i darniny: 217 000 m2

Roboty nawierzchniowe:
a. Konstrukcja nawierzchni na drodze głównej pow. 79 000 m2
- warstwa ścieralna z mieszanki SMA 0/12,0 -grub. 4 cm
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego 0/20 -grub. 8 cm
- podbudowa z betonu asfaltowego o/25 -grub.13 cm
- podbudowa z kruszywa łamanego 0/31,5 stabilizowanego mechanicznie -grub.20 cm
- podbudowa z kruszywa naturalnego o CBR>20% stabiliz. mechanicznie -grub. 16 cm
- warstwa mrozoochronna/odsączająca z kruszywa -grub. 35 cm

b. Konstrukcja nawierzchni na łącznicach pow. 5 300 m2
- warstwa ścieralna z SMA -grub. 4 cm
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego -grub. 6 cm
- podbudowa z betonu asfaltowego -grub.10 cm
- podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm
- podbudowa z kruszywa żużlowego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm
- warstwa mrozoochronna z kruszywa -grub. 32cm

c. Konstrukcja nawierzchni na drogach bocznych -pow. 8 000 m2
- warstwa ścieralna z betonu asfaltowego -grub. 5 cm
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego -grub. 7 cm
- podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm
- podbudowa z kruszywa żużlowego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm
- warstwa mrozoochronna z kruszywa -grub. 26cm

d. dla dróg dojazdowych -dojazdy do domów -pow. nawierzchni -15 500 m2
- warstwa ścieralna z betonu asfaltowego -grub. 4 cm
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego -grub. 4 cm
- podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm
- podbudowa z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie -grub. 15 cm

e. dla dróg dojazdowych -dojazdy do pól -pow. nawierzchni -9 800 m2
- warstwa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie -grub. 16 cm
- warstwa odcinająca z piasku średnioziarnistego -grub. 15 cm
- podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie -grub. 20 cm


3. OPIS ROBÓT MOSTOWYCH
Zbudowano następujące obiekty mostowe:
OBIEKT M-1 -km 711+354.60 -most nad rzeką Lubieńką dł. 42,0 m
- rama kablobetonowa, posadowienie na palach wierconych 1.5m
OBIEKT M-2 -km 711+524.63 -wiadukt w ciągu drogi ekspresowej nad drogą
wojewódzką nr 968, dł. 16.8 m -rama żelbetowa
OBIEKT M-3 -km 711+971.08 -wiadukt nad drogą ekspresową dł. 25 m i 22 m,
belka ciągła kablobetonowa
OBIEKT M-4 -wiadukt w ciągu drogi ekspresowej nad drogą dojazdową dd10 ,
dł. ok. 50 m -zespolony: beton sprężony + beton zbrojony
OBIEKT M-5 -most w ciągu drogi ekspresowej nad potokiem ,
dł. ok. 6 m -zespolony: beton sprężony + beton zbrojony

OBIEKT PP-1 -km 712+653.29 -przepust przejazdowy, dł. 40 m

OBIEKT P-1 -km 710+152 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 40 m
OBIEKT P-2 -km 710+595 -most w ciągu S7, dł. 6 m
OBIEKT P-3 -km 710+951.40 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 48 m
OBIEKT P-4 -km 712+180 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 38 m
OBIEKT P-5 -km 712+646 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 40 m
OBIEKT P-6 -km 713+103 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 15 m
OBIEKT P-7 -km 713+103 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 15 m
OBIEKT P-8 -km 714+741 -przepust żelbetowy, skrzynk. 3,0x2,0 m, dł. 34 m


4. KONSTRUKCJE SŁUŻĄCE ODWODNIENIU:
W celu prawidłowego odprowadzenia wód wykonano:
- przepusty rurowe, żelbetowe:
- o średnicy 150 cm -195 m
- o średnicy 100cm -100 m
- o średnicy 80cm -70 m
- o średnicy 60cm -100 m
- o średnicy 50cm -500 m
- kanalizację deszczową 200 -1000 mm -dł. 5000 m
- sączki podłużne -dł. 7000 m
- Piaskowniki -6 szt.
- Separatory -6 szt.