MODERNIZACJA DROGI KRAJOWEJ NR 4 NA ODCINKU TARGOWISKO - TARNÓW WRAZ Z ROZBUDOWĄ ODCINKA ZGŁOBICE - TARNÓW ORAZ BUDOWĄ WĘZŁA "LWOWSKA" W TARNOWIE
14 września 2005 roku w samo południe rozpoczęła się modernizacja drogi krajowej nr 4 na odcinku Targowisko - Tarnów.

Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. oraz Mota - Engil Engenharia e Construcao SA. Wartość kontraktu to: 75,6 mln euro brutto. Umowny czas realizacji inwestycji to 18 miesięcy.

PICT5100.jpg



Nadzór inwestorski sprawuje firma WS Atkins Consultants Ltd. Projekt wykonało Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" Sp. z o.o. Całkowity koszt realizacji inwestycji – budowa, wykupy, dokumentacja, odszkodowania, nadzór, to ok. 340 mln złotych brutto.

Zakres inwestycji: wzmocnienie nawierzchni drogi krajowej nr 4 na odcinku Targowisko – Tarnów (34,6 km) do obciążenia 115 kN/oś; budowa dwupoziomowego węzła Lwowska na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 4 i 73 w Tarnowie wraz z dobudową 800 m drugiej jezdni; przebudowa mostu na Dunajcu w Zgłobicach, budowa jednojezdniowej drogi o czterech pasach ruchu na odcinku 3,7 km od mostu w Zgłobicach do obwodnicy Tarnowa.

PICT5119.jpg



Na odcinku jednojezdniowym jezdnia będzie miała szerokość 7 m (2 pasy po 3,5 m), obustronne pobocza utwardzone o szerokości 2 m oraz pobocza gruntowe o szerokości 0,75 m i 1,25 m. Na skrzyżowaniach pojawią się pasy dla lewoskrętów o szerokości 3,5 m, brukowane kolorową kostką. Na wzniesieniach zostaną dobudowane pasy do wyprzedzania o szerokości 3 m. Zarówno zakręty, jak i podjazdy zostaną złagodzone, co znacznie poprawi komfort i bezpieczeństwo jazdy. Chodniki dla pieszych zlokalizowane przy jezdni będą miały 2 m szerokości, a chodniki zlokalizowane poza rowem będą szerokie na 1,5 m. W niektórych miejscach zaplanowano budowę ciągów pieszo – rowerowych o szerokości 3 m.

PICT5137.jpg



Odcinek o długości prawie 4 km od mostu na Dunajcu w Zgłobicach do węzła "Krakowska" (początek obwodnicy Tarnowa) zostanie przebudowany do przekroju ulicznego. Jezdnia będzie miała 4 pasy ruchu (po 2 dla każdego kierunku) oraz pas dzielący o szerokości 2,6 m z barierą betonową; wzdłuż drogi powstaną obustronne chodniki, wyjazdy z posesji oraz stanie oświetlenie uliczne.

Skrzyżowanie dróg krajowych nr 4 i 73 w Tarnowie, charakteryzujące się dużą wypadkowością, zostanie przebudowane na bezkolizyjne. Powstanie tam dwupoziomowy węzeł "Lwowska" oraz dodatkowo 800 metrów drugiej jezdni.

Inwestycja obejmie budowę, modernizację lub całkowitą przebudowę 63 obiektów mostowych, w tym m. in.: całkowitą rozbiórkę i budowę nowego mostu sprężonego nad Uszwicą w Brzesku, przebudowę 255-metrowego mostu nad Dunajcem w Zgłobicach, budowę 3 murów oporowych celem zabezpieczenia osuwisk w Zgłobicach oraz budowę wiaduktu na węźle "Lwowska" w Tarnowie.

PICT5020.jpg



POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA

Dla poprawy bezpieczeństwa zaplanowano przebudowę kilkudziesięciu skrzyżowań, spośród których 11 będzie wyposażonych w sygnalizację świetlną akomodacyjną, a 4 w sygnalizację świetlną pulsującą żółtym światłem. Na niektórych skrzyżowaniach powstaną azyle dla pieszych, a na tych z drogami o znaczniejszym ruchu będą dobudowane pasy dla lewoskrętów. Zatoki autobusowe zostaną przebudowane, powstaną chodniki dla pieszych.

EKOLOGIA

Szczególnie rozbudowany będzie system oczyszczający wody opadowe z powierzchni drogi; przewidziano budowę 63 separatorów koalescencyjnych olejów i benzyn, 46 piaskowników, 13 zbiorników retencyjno – oczyszczających oraz 14 separatorów zintegrowanych z osadnikiem dla małych zlewni.

W celu ochrony mieszkańców okolicznych domów przed hałasem, na trasie inwestycji zaplanowano budowę 9,5 km ekranów akustycznych pochłaniających i odbijających. Dodatkowo, w 444 budynkach mieszkalnych zagrożonych przekroczeniem norm hałasu, okna zostaną wymienione na dźwiękoszczelne.