Realizację przedsięwzięcia rozpoczęły władze miasta, które własnym nakładem środków sfinansowały pierwszy etap inwestycji; w drugim etapie uczestniczyła finansowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, natomiast trzeci etap został w całości sfinansowany przez GDDKiA.
Historia obwodnicy Wadowic
W latach 1994 - 1998 wykonano etap I długości 1350 mb łączący ul. Wojska Polskiego (drogę krajową nr 28) z ul. Legionów. W tym etapie zbudowano m.in. następujące obiekty inżynierskie: - przejście podziemne z pochylniami dla niepełnosprawnych przy stacji PKP; - most na rzece Choczence, - skrzyżowanie z ul. Wojska Polskiego typu małe rondo. Wykonawcą robót było Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych w Wadowicach.
W latach 1999 - 2002 wykonano etap II długości 850 mb od ul. Legionów do ul. Lwowskiej ze skrzyżowaniem z ul. Lwowską typu rondo, tworząc połączenie przebiegu dróg krajowych nr 28 i 52 poza centrum Wadowic. Parametry ronda: - średnica wyspy środkowej - 25 mb, - szerokość pierścienia najazdowego - 1 mb, - szerokość jezdni (dwa pasy) - 9 mb, - średnica ronda w krawężnikach - 45 mb, - wszystkie wloty dwupasowe, a wyloty jednopasowe, - wokół ronda chodnik szerokości 3 mb, oddzielony od jezdni pasem zieleni o szer. 5 mb. Wykonawcami robót były dwa przedsiębiorstwa: Przedsiębiorstwo Robót Drogowo--Mostowych w Wadowicach oraz Konserwacja Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych Jan Rzepa, Wadowice. W latach 2003 - 2004 wykonano etap III - część I, długości 870 mb od ul. Wojska Polskiego do ul. Batorego. Zakres prac obejmował: - drogę klasy GP o szerokości jezdni 7 mb, obciążenie 115 kN/oś; - chodnik oddzielony od jezdni 5 m pasem zieleni; - oświetlenie drogowe i parkowe; - kanalizację deszczową w pasie zieleni, Wykonawcą robót było Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Nowego Targu. W latach 2005 - 2006 wykonano etap III - część II, długości 930 mb od ul. Batorego w Wadowicach do ul. Kościuszki w Choczni. Zakres prac obejmował: - drogę klasy GP o szerokości jezdni 7 mb, obciążenie 115 kN/oś, jednostronne pobocze utwardzone o szer. 2 m.; - chodnik przy jezdni szer. 2,2 m; - oświetlenie drogowe; - kanalizację deszczową, - estakadę nad ul. Graniczną i rzeką Choczenką, długości 75 mb; - nowy mostek w ciągu ul. Granicznej nad Choczenką długości 21 mb; - skrzyżowanie skanalizowane przy włączeniu w ul. Kościuszki w Choczni; - drogi zbiorcze u podstawy nasypu dla obsługi terenów przyległych o łącznej długości 890 mb; - ekrany akustyczne na dł. 590 mb. Wykonawcą było PBI ENERGOPOL z Krakowa