MODERNIZACJA 2006
W 2006 roku krakowski oddział GDDKiA zmodernizuje 132 km dróg, co stanowi ponad 15% sieci dróg krajowych Małopolski. W ramach zadań jednorocznych na 70 km dróg przebudowanych zostanie prawie 200 obiektów mostowych*, około 100 skrzyżowań*, istniejące chodniki i zatoki autobusowe będą odnowione, powstaną nowe chodniki i nowe zatoki. Przy drogach zostaną ustawione kolejne stacje monitoringu pogodowego, przybędzie 10 nowych kamer z dostępnym podglądem w Internecie.

Na inwestycje i modernizacje krakowski oddział GDDKiA wyda w tym roku ok. 650 mln złotych. Źródła finansowania inwestycji są głównie pozabudżetowe: Bank Światowy (83,0 mln zł), Fundusz Spójności (71,5 mln zł), Krajowy Fundusz Drogowy (232,0 mln zł), Europejski Bank Inwestycyjny (191,0 mln zł), Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (10,0 mln zł). 
Prace drogowe będą wiązały się z utrudnieniami w ruchu. Do niektórych, jak te na „czwórce” pomiędzy Targowiskiem a Tarnowem, czy na „Zakopiance” pomiędzy Myślenicami a Lubniem, kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić, a będzie ich więcej. Utrudnienia mogą powstać na drogach krajowych nr: 4 (Łapczyca), 7 (Zerwana – Michałowice), 28 (Zator, Wadowice, Mszana Dolna – Gruszowiec), 44 (Zator), 47 (Rdzawka – Nowy Targ), 49 (Białka Tatrzańska – Bukowina Tatrzańska), 52 (Kęty – Bulowice, Izdebnik), 73 (Dąbrowa Tarnowska), 79 (Zabierzów – Trzebinia), 94 (Olkusz – Jerzmanowice). Należy spodziewać się zwężenia pasa drogowego, ograniczenia prędkości, nawet do 40 km/h, zakazu wyprzedzania, ruchu wahadłowego w trakcie prowadzenia prac bitumicznych. Na razie nie planuje się całkowitego zamykania drogi, jak było w ubiegłym roku. Prace w sezonie letnim mają być prowadzone przez 12 godzin od rana do wieczora. Aby szybciej zakończyć realizację inwestycji wykonawcy mogą także pracować w weekendy. Odnowy jednoroczne zakończą się w październiku lub w listopadzie br. 
Przepraszamy za utrudnienia, prosimy użytkowników dróg o ostrożność i cierpliwość.  
* bez kontraktów wieloletnich, jak: Targowisko – Tarnów, Myślenice – Lubień, Biecz, Wadowice

MAŁOPOLSKIE DROGI KRAJOWE MODERNIZACJA 2006

DROGA KRAJOWA NR 4
1/ ŁAPCZYCA (2006) – finansowanie: Bank Światowy (BŚ)
Zakres robót obejmuje: modernizację i wzmocnienie nawierzchni oraz poprawę bezpieczeństwa. Nawierzchnia drogi krajowej zostanie wzmocniona do 115 kN/oś (zgodnie z normą obowiązującą w głównych korytarzach transportowych Unii Europejskiej) na odcinku 3,15 km, wyremontowane będą pobocza na odcinku 3,0 km, wykonany zostanie remont 4 obiektów mostowych (jednego mostu i trzech przepustów) oraz renowacja odwodnienia o długości 2,3 km. Jak zwykle przy inwestycjach GDDKiA duży nacisk zostanie położony na podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego: przebudowie będzie poddanych 5 skrzyżowań, wymienione zostaną bariery ochronne, nad przejściem dla pieszych zostanie zamontowany kaseton podświetlany, istniejąca sygnalizacja świetlna zostanie przebudowana, z 11 zatok autobusowych zlokalizowanych przy drodze 9 zostanie wyremontowanych, a 2 przebudowane, dodatkowo prace obejmą przebudowę chodników na odcinku 3,1 km. Planuje się także ustawienie stacji monitoringu pogodowego z kamerą.
Wykonawca: POLDiM SA z Tarnowa. Kontrakt opiewa na kwotę 5.550.221,64 zł brutto. Prace i związane z nimi utrudnienia w ruchu rozpoczęły się 26 czerwca. W trakcie frezowania zamknięty jest jeden pas jezdni, a ruch wahadłowy - sterowany ręcznie - odbywa się drugim pasem. Prace zakończą się 30 października 2006 roku, oczywiście, jeśli coś nieprzewidzianego (np. pogoda) nie pokrzyżuje planów drogowców.


DROGA KRAJOWA NR 7
2/ ZERWANA - KRAKÓW (2006 - 2007) - BŚ
Zakres robót w 2006 roku obejmuje: modernizację i wzmocnienie nawierzchni oraz poprawę bezpieczeństwa pomiędzy Zerwaną a Michałowicami. Nawierzchnia drogi krajowej zostanie wzmocniona do 100 kN/oś na odcinku 7,3 km, wykonany zostanie remont 23 obiektów mostowych (8 mostów i 15 przepustów) oraz renowacja odwodnienia o długości 15,0 km. Jak zwykle przy inwestycjach GDDKiA duży nacisk zostanie położony na podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego: przebudowie będzie poddanych 6 skrzyżowań, zostaną wprowadzone elementy uspokojenia ruchu, w Michałowicach i Słomnikach będą zamontowane sygnalizacje świetlne, wymienione zostaną bariery ochronne, prace obejmą też przebudowę chodników na odcinku 3,5 km oraz przebudowę lub remont 14 zatok autobusowych. Na remontowanym odcinku ustawiona zostanie stacja monitoringu pogodowego z kamerą.
Wykonawca: POLDiM SA z Tarnowa. Kontrakt opiewa na kwotę 18.068.000,00 zł brutto. Dokumentacja projektowa będzie gotowa w połowie sierpnia, więc prace drogowe powinny ruszyć z końcem sierpnia. Przewidywany termin zakończenia prac – listopad 2006 roku.


DROGA KRAJOWA NR 28
3/ ZATOR (2006) - BŚ
Zakres prac obejmie wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 1,1 km, renowację odwodnienia o długości 0,3 km oraz przebudowę chodników na odcinku 1,4 km.
Wykonawcą remontu jest POLDiM SA z Tarnowa. Wartość kontraktu: 2.676.821,08 zł. Prace rozpoczęły się 3 lipca. Utrudnienia polegają na zamknięciu połowy jezdni; ruch wahadłowy odbywa się drugą połową jezdni przy ograniczeniu prędkości do 40 km/h oraz zakazie wyprzedzania. Termin zakończenia prac: 16 października 2006 roku.

4/ WADOWICE (2006) - BŚ
Modernizacja polega na: wzmocnieniu nawierzchni ulic Putka i Zegadłowicza do 100 kN/oś na długości 1,9 km, renowacji rowów odwadniających na odcinku 0,7 km, remoncie chodników na odcinku 1,8 km, remoncie 4 zatok autobusowych, remoncie lub przebudowie 16 skrzyżowań i zjazdów. Zamontowana zostanie także stacja monitoringu pogodowego
z kamerą.
Wykonawcą jest Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo – Mostowe SA z Nowego Targu. Kontrakt opiewa na kwotę 4.965.279,00 zł. Dokumentacja ma być gotowa 31 lipca, prace rozpoczną się w sierpniu, a zakończą 30 listopada 2006 roku.

5/ MSZANA DOLNA – GRUSZOWIEC (2006) - BŚ
Modernizacja będzie polegać na wzmocnieniu nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 6,3 km, wyremontowanych będzie 27 obiektów mostowych (2 mosty i 25 przepustów), przebudowanych zostanie 17 skrzyżowań, remont obejmie renowację odwodnienia o długości 4,8 km oraz przebudowę chodników na odcinku 4,4 km. Przy drodze zostanie ustawiona stacja monitoringu pogodowego z kamerą.
Trwa postępowanie przetargowe – termin otwarcia ofert to 14 lipca. Do końca sierpnia wykonawca opracuje dokumentację projektową, a prace rozpoczną się na początku września. Zakończenie realizacji kontraktu – 30 listopada 2006 roku.


DROGA KRAJOWA NR 44
6/ ZATOR (2006) - BŚ
Zakres prac obejmuje wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku prawie 1,0 km, remont 2 przepustów, przebudowę 6 skrzyżowań, renowację odwodnienia o długości 0,4 km oraz przebudowę chodników na odcinku 1,1 km. W projekcie jest także przewidziana stacja monitoringu pogodowego z kamerą.
Wykonawca: POLDiM SA z Tarnowa. Wartość kontraktu to 2.664.422,42 zł. Prace rozpoczęły się 3 lipca. Utrudnienia polegają na zamknięciu połowy jezdni; ruch wahadłowy odbywa się drugą połową jezdni przy ograniczeniu prędkości do 40 km/h oraz zakazie wyprzedzania. Termin zakończenia prac: 16 października 2006 roku.


DROGA KRAJOWA NR 47
7/ RDZAWKA – NOWY TARG (2006) - BŚ
Modernizacja obejmie: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 9,6 km, remont 12 przepustów, przebudowę 9 skrzyżowań (m.in. w Klikuszowej, gdzie zastosowane zostaną elementy uspokojenia ruchu oraz zamontowany będzie kaseton D-6 nad przejściem dla pieszych), renowację odwodnienia o długości 9,0 km, przebudowę chodników na odcinku 2,0 km oraz remont 4 zatok autobusowych. Przy drodze zostanie ustawiona stacja monitoringu pogodowego wraz z kamerą.
Wykonawca nie jest jeszcze znany, gdyż po przetargu sprawa jest w arbitrażu. Zakończenie prac: 30 listopada 2006 roku.


DROGA KRAJOWA NR 49
8/ BIAŁKA TATRZAŃSKA – BUKOWINA TATRZAŃSKA (2006) - BŚ
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 2,7 km, remont 9 obiektów mostowych (jednego mostu i 8 przepustów), przebudowa 4 skrzyżowań, w tym budowa ronda w Bukowinie Tatrzańskiej, renowacja odwodnienia o długości 5,0 km, przebudowa chodników na odcinku 0,6 km, remont 4 zatok autobusowych.
Wykonawcą jest Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo – Mostowe SA z Nowego Targu. Kontrakt opiewa na kwotę 4.637.817,00 zł. Prace rozpoczną się pod koniec lipca,
a zakończą 15 października 2006 roku.


DROGA KRAJOWA NR 52
9/ KĘTY – BULOWICE + IZDEBNIK + KRZYWACZKA (2006) – finansowanie: Krajowy Fundusz Drogowy (KFD)
Zakres prac obejmie: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na dwóch odcinkach – pomiędzy Kętami a Bulowicami oraz w Izdebniku – o łącznej długości 8,7 km, remont 6 obiektów mostowych (3 mostów i 3 przepustów), renowację odwodnienia na długości 5,0 km, remont chodników o długości 7,4 km oraz budowę nowego chodnika w Krzywaczce na odcinku 1,4 km, remont dwóch istniejących sygnalizacji świetlnych oraz budowę nowej sygnalizacji w Izdebniku, remont 16 zatok autobusowych. Przy drodze zostaną zamontowane 2 stacje monitoringu pogodowego oraz 2 kamery (Bulowice, Izdebnik).
Otwarcie ofert: 7 lipca. Termin zakończenia prac: 30 listopada 2006 roku.


DROGA KRAJOWA NR 73
10/ DĄBROWA TARNOWSKA (2006) - BŚ
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 2,3 km, remont 3 obiektów mostowych (jednego mostu i 2 przepustów), przebudowa 6 skrzyżowań, renowacja odwodnienia o długości 3,0 km, przebudowa chodników na odcinku 2,3 km, remont zatoki autobusowej. Ponadto dla poprawy bezpieczeństwa zostanie wybudowana sygnalizacja świetlna akomodacyjna oraz zamontowany zostanie kaseton podświetlany D-6 nad przejściem dla pieszych.
Wykonawcą jest tarnowski POLDiM SA. Wartość kontraktu: 5.721.626,57 zł. Rozpoczęcie robót zaplanowano na 10 lipca, a zakończenie na 30 października.


DROGA KRAJOWA NR 79
11/ ZABIERZÓW – KRZESZOWICE (2006) - BŚ
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 9,3 km, remont 19 obiektów mostowych (2 mostów i 17 przepustów), przebudowa 8 skrzyżowań, renowacja odwodnienia o długości 8,0 km, przebudowa chodników na odcinku 2,3 km, remont 15 zatok autobusowych, budowa 4 nowych zatok autobusowych. Przy drodze zostanie zamontowana stacja monitoringu pogodowego z kamerą.
Wykonawca: Strabag Sp. z o.o. Wartość kontraktu: 8.900.213,75 zł. Termin rozpoczęcia prac – 20 lipca, zakończenia – 30 listopada 2006 roku.

12/ KRZESZOWICE – TRZEBINIA (2006) - KFD
Modernizacja będzie polegała na wzmocnieniu nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 10,0 km, remoncie 4 mostów i 11 przepustów, przebudowie 10 skrzyżowań, remoncie chodników o długości 7,0 km, budowie 1,0 km chodników, renowacji odwodnienia o długości 13,0 km, przebudowie sygnalizacji świetlnej oraz montażu kasetonu D-6 nad przejściem dla pieszych.
Otwarcie ofert: 20 lipca. Roboty rozpoczną się we wrześniu, a zakończą 30 listopada 2006 roku.


DROGA KRAJOWA NR 94
13/ OLKUSZ – JERZMANOWICE (2006 – 2007) - BŚ
Zakres prac w 2006 roku obejmie: wzmocnienie nawierzchni do 115 kN/oś na odcinku 5,0 km pomiędzy Olkuszem a Zedermanem, remont 4 obiektów mostowych (jednego mostu i 3 przepustów), przebudowę 3 skrzyżowań, renowację odwodnienia o długości 6,2 km, przebudowę chodników na odcinku 2,2 km, przebudowę 3 zatok autobusowych. Dla poprawy bezpieczeństwa nad przejściami dla pieszych zostaną zamontowane 3 podświetlane kasetony D-6. Ponadto przy drodze zostanie ustawiona stacja monitoringu pogodowego
z kamerą.
Wykonawcą jest Strabag Sp. z o.o. Wartość kontraktu: 11.858.010,31 zł. W połowie lipca będzie gotowa dokumentacja projektowa, pod koniec lipca rozpoczną się prace drogowe,
a termin ich zakończenia to 30 listopada 2006 roku.

INWESTYCJE WIELOLETNIE POWODUJĄCE UTRUDNIENIA W RUCHU:

AUTOSTRADA A 4
OBWODNICA KRAKOWA, ODCINEK BALICE – OPATKOWICE (2006 – 2007)
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni do 115 kN/oś na odcinku 34,2 km (17,1 km
x 2 jezdnie), modernizacja 24 obiektów mostowych, w tym podniesienie nośności obiektów mostowych w ciągu autostrady do klasy obciążenia A (najwyższej), budowa kładki pieszo - rowerowej na stopniu wodnym „Kościuszko”, ogrodzenie autostrady.
Postępowanie przetargowe trwa od października 2005 roku i nie może się zakończyć z uwagi na liczne protesty i odwołania oferentów. Prace będą powodowały spore utrudnienia w ruchu: zostanie zamknięta jedna jezdnia, a ruch dwukierunkowy zostanie poprowadzony drugą jezdnią. Będzie obowiązywać ograniczenie prędkości. Prace zakończą się pod koniec 2007 roku.

DROGA KRAJOWA NR 4
TARGOWISKO – TARNÓW (2005 – 2007)
Zakres inwestycji: wzmocnienie nawierzchni na odcinku 34,5 km pomiędzy Targowiskiem a Tarnowem, budowa dwupoziomowego węzła Lwowska na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 4 i 73 w Tarnowie wraz z dobudową 800 m drugiej jezdni, budowa mostu na Dunajcu w Zgłobicach, przebudowa ponad 60 obiektów mostowych, budowa jednojezdniowej drogi o czterech pasach ruchu na odcinku 3,7 km od mostu na Dunajcu w Zgłobicach do obwodnicy Tarnowa.
Modernizacja powoduje ogromne utrudnienia w ruchu, gdyż droga jest jednojezdniowa i bardzo obciążona ruchem ciężkim. W wielu miejscach ruch odbywa się wahadłowo jednym pasem przy ograniczeniu prędkości do 40 km/h oraz zakazie wyprzedzania. Zbudowano ponad 60 objazdów w związku z przebudową obiektów mostowych. Najlepiej dla kierowców, by omijali tę drogę.
DROGA KRAJOWA NR 7
MYŚLENICE – LUBIEŃ (2004 – 2008)
Zakres inwestycji obejmuje budowę: dwujezdniowej drogi o parametrach ekspresowej na odcinku 16,2 km, w tym obwodnicy Lubnia o długości 4,0 km, trzech węzłów drogowych dwupoziomowych (Stróża, Pcim, Lubień), ponad 80 obiektów mostowych, 6,5 km murów oporowych, prawie 20 km dróg dojazdowych, 5 skrzyżowań dwupoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska. Odcinek podzielono na dwa etapy: I – Myślenice – granica gmin Pcim i Lubień oraz II – granica gmin Pcim i Lubień - obwodnica Lubnia. Termin zakończenia I etapu wyznaczono na grudzień 2006 roku. Realizacja II etapu rozpoczęła się wiosną 2006 roku i zakończy się w 2008 roku.
Utrudnienia w ruchu polegają na razie na wzmożonym ruchu pojazdów budowy. Na dalszym etapie prac, lokalnie ruch zostanie poprowadzony nową jezdnią podczas przebudowy istniejącej. Z uwagi na fakt, że będzie to droga dwujezdniowa, przeszkody dla kierowców nie będą bardzo duże.

DROGA KRAJOWA NR 52
OBWODNICA WADOWIC III ETAP, 2. część (2005 - 2006)
Zakres inwestycji obejmuje budowę: jednojezdniowej drogi klasy GP o długości 900 m przystosowanej do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś (jezdnia 7,0 m + jednostronny chodnik 1,5 m), obiektu mostowego (105 m długości) nad drogą gminną i nad rzeką Choczenką oraz skrzyżowania skanalizowanego.
W związku z budową włączenia nowej drogi do istniejącej, na krótkim odcinku drogi krajowej ruch odbywa się wahadłowo jednym pasem przy ograniczeniu prędkości i zakazie wyprzedzania. Utrudnienia zakończą się w lipcu.