Żniwa drogowe
Przeszło 10 procent z 1412 kilometrów dróg krajowych na terenie Wielkopolski poddanych zostało w roku 2005 odnowom nawierzchni bądź zostało wybudowanych od podstaw. Radość psuje tylko fakt, że zakończenie największego zadania – 45,5-kilometrowego odcinka autostrady A2 od Konina do Dąbia przesunięto na rok przyszły. Za to Wielkopolska zyskuje w tym roku trzy nowe obwodnice: Piły, Gniezna i Ślesina.

10 listopada otwarta ma być obwodnica Gniezna (6,3 km) na drodze nr 15 do Torunia, zbudowana od podstaw w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego [GP]. Do końca listopada powinna też być gotowa obwodnica Ślesina (3,7 km), na drodze nr 25 Konin-Bydgoszcz – po 30 latach od sporządzenia pierwszego projektu tej obwodnicy. Latem ukończono obwodnicę Piły (5,8 km) na drodze nr 11 Poznań-Koszalin, przy współudziale prezydenta m. Piły.


 zdj_1.jpgzdj_2.jpg


Najbardziej widoczne są rehabilitacje i odnowy nawierzchni, między innymi na:



  • drodze nr 10 Piła-Bydgoszcz, na odcinku 20,9 km między Piłą i Wyrzyskiem;

  • drodze nr 24 Pniewy-Skwierzyna na odcinku 6,9 km Kwilcz-Kamionna;

  • drodze nr 5 Poznań-Bydgoszcz na 19 kilometrach między Pobiedziskami i Łubowem;

  • drodze nr 11 na odcinkach długości 8,2 km w miejscowościach Jastrowie i Budzyń;

  • drodze nr 11 Poznań-Ostrów na odcinku 10,7 km między Pleszewem i Kuczkowem;

  • drodze nr 92 Września-Konin, na odcinkach długości 8,7 km między Wrześnią, Słupcą i Goliną;

  • drodze 92 Poznań-Września na dwóch jezdniach o łącznej długości 8,8 km od Starczanowa do Wrześni;

  • drodze nr 12 Kalisz-Sieradz na odcinku 5,0 km w rejonie Opatówka.

 


Na wszystkich tych drogach, oraz odcinkach tu nie wymienionych ( łącznie na ponad 150 kilometrach) zostały odnowione nawierzchnie, zbudowano szereg wydzielonych lewoskrętów, rond, szykan spowalniających, przejść dla pieszych z azylami, a najniebezpieczniejsze skrzyżowania i przejścia dla pieszych oświetlono latarniami i zbudowano tam bariery energochłonne lub inne, segregujące ruch. Cały wielkopolski odcinek drogi nr 10 od Wałcza do Wyrzyska został odnowiony w latach 2001-2005, podobnie droga 24 Pniewy-Skwierzyna.


 


W tym roku przeprowadzono też remonty kapitalne wiaduktu w Sadach nad drogą nr 92 Poznań-Pniewy, mostu w Krępsku nad Gwdą w ciągu drogi nr 11 Piła-Koszalin i wymieniono na nowy wiadukt na torami kolejowymi w Opatówku, w ciągu drogi nr 12 Kalisz-Sieradz.


 


Część wymienionych prac jeszcze trwa, ale to już głównie kosmetyka.


 


Różnica między pojęciem rehabilitacja i odnowa sprowadza się do źródeł finansowania. W sumie jest aż osiem instytucji krajowych i zagranicznych, z których drogowcy pozyskują dotacje i kredyty na modernizacje i budowę dróg.


W tym roku oddział poznański Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykona zadania warte 900 mln zł (w tym budowę odcinka A2 Konin-Dąbie  550mln zł).
zdj_3.jpgzdj_6.jpg
zdj_5.jpgzdj_7.jpg
zdj_8.jpg