Przez dwa dni gościła w Polsce oficjalna fińska delegacja z Leeną Luhtanen, minister transportu Finlandii, na czele. 10 maja goście odwiedzili Kraków, gdzie spotkali się ze Zbigniewem Rapciakiem, dyrektorem krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jako cel wizyty wybrali nasze województwo, gdyż krakowska GDDKiA przoduje wśród innych oddziałów pod względem wykorzystania unijnych funduszy. Omawiano kwestie precyzyjnego przygotowania projektów, co stanowi nieodzowny warunek uzyskania dotacji z funduszu spójności, oraz warunki uzyskiwania pożyczek i kredytów w zachodnich bankach. Minister Luhtanen była pod wrażeniem rozmachu, z jakim realizowane są inwestycje na drogach krajowych Małopolski – fińskich gości zachwyciła autostradowa obwodnica Krakowa z węzłami: Wielickim i Sapiehy. Rząd Finlandii, tak jak rząd RP, opracowuje właśnie Narodowy Plan Rozwoju do roku 2013, co związane jest z tworzeniem projektu budżetu unijnego na lata 2007 – 2013. Plan inwestycyjny krakowskiego oddziału GDDKiA fińscy specjaliści ocenili jako bardzo ambitny. Pani minister wyraziła przekonanie, że w związku z planowanymi w najbliższych latach ogromnymi wydatkami na drogi krajowe Małopolski, naszym rynkiem zainteresują się największe fińskie firmy budowlane.
Okazało się, że fińskie drogownictwo boryka się z podobnymi problemami, jak branża drogowa w Polsce. Tam również coraz dotkliwiej odczuwa się brak odpowiednio wykształconej kadry inżynierskiej, co od kilku lat stało się palącym problemem administracji drogowej w naszym kraju. Również nie jest obcy fińskim drogowcom problem braku środków na inwestycje – tutaj nie mogą oni liczyć na pomoc Unii w takim stopniu jak my, gdyż Finlandia wstąpiła do Wspólnoty 10 lat temu i okres intensywnego dofinansowania już się dla niej zakończył. Wymiana doświadczeń w zakresie organizacji struktury zarządzania drogownictwem jest bardzo cenna, gdyż fińska praktyka uczy, iż model zarządzania całą siecią dróg przez państwo jest o wiele efektywniejszy, niż podział kompetencji pomiędzy państwo i samorządy. Minister Luhtanen była szczególnie zainteresowana źródłami finansowania inwestycji drogowych w Polsce; nowością okazał się dla niej Krajowy Fundusz Drogowy, którego nie znają w Finlandii.