OBWODNICA WOJNICZA


W ciągu najbliższego miesiąca rozpoczną się prace przy budowie obwodnicy Wojnicza. Wykonawcą będzie Konsorcjum utworzone przez: portugalską firmę Mota – Engil Engenharia e Construçao S.A. z Porto oraz powołana przezeń polską firmę Mota – Engil Polska S.A. z Krakowa. Wartość kontraktu to 68.148.380,16 zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana z pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Koszt całego przedsięwzięcia, tzn. prac budowlano – montażowych wraz z wykupami, dokumentacją, pracami archeologicznymi i nadzorem to 72,7 mln zł brutto. Całość prac zostanie zakończona w ciągu 570 dni (19 miesięcy) od daty rozpoczęcia robót, czyli wiosną 2007 roku.

Obwodnica będzie drogą jednojezdniową klasy GP o długości 3.750 m i o szer. całkowitej nawierzchni 11.0 m (jezdnia o szer. 7.0 m oraz pobocza utwardzone o szer. 2.0 m x 2.0 m). Na włączeniach obwodnicy do istniejącej "czwórki" powstaną dwa węzły drogowe: na skrzyżowaniu obwodnicy z drogą do terenów przemysłowych na początku odcinka obwodnicy i na skrzyżowaniu ze wschodnią obwodnicą Wojnicza na końcu odcinka. Nowa droga, tak jak cała "czwórka" po modernizacji, będzie miała nośność 115 kN/oś.

Zakres prac obejmuje ponadto: przebudowę dróg poprzecznych, budowę dróg dojazdowych, budowę 3 wiaduktów w ciągu obwodnicy oraz 2 wiaduktów w ciągu dróg poprzecznych, budowę 6 przepustów żelbetowych, wykonanie kanalizacji deszczowej, budowę oświetlenia węzłów, budowę urządzeń służących ochronie środowiska, wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz oznakowania pionowego i poziomego. Podkreślenia wymaga duży zakres robót związany z przebudową i zabezpieczeniem urządzeń towarzyszących, w tym: napowietrznych linii energetycznych, napowietrznej linii telekomunikacyjnej, sieci wodociągowej oraz sieci gazowej wysokiego ciśnienia.

W pierwszym etapie prac wykonawca zajmie się przełożeniem urządzeń obcych, których jest na trasie inwestycji bardzo dużo (m.in. 5 km gazociągu).

O ewentualnych utrudnieniach w ruchu, których jednak nie będzie wiele, będziemy informować na bieżąco.

Wykonawca został wyłoniony w drodze przetargu międzynarodowego, w którym startowało 6 firm i konsorcjów:

1/ niemiecki Berger Bau GmbH z Passau;

2/ Strabag Sp. z o.o. z Warszawy;

3/ Joint Venture: portugalskiej Mota – Engil Engenharia e Construçao S.A. z Porto oraz Mota – Engil Polska S.A. z Krakowa;

4/ Joint Venture: niemieckiej firmy Herman Kirchner Bauunternehmung GmbH z Bad Herfeld oraz Przedsiębiorstwa Robót Mostowych "MOSTY – ŁÓDŹ";

5/ austriacki HABAU Hoch- und Tiefbaugesellschaft mbH z Perg;

6/ SKANSKA SA z Warszawy.